Το αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι ο προσδιορισμός της λειτουργικής ταχύτητας σε υπεραστικές οδούς ενιαίου οδοστρώματος μιας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση κατά τη νυκτερινή οδήγηση. Οι μετρήσεις που πραγματοποίηθηκαν ήταν από τις 8 το απόγευμα έως τις 12 το βράδι σε οδούς του Ελληνικού οδικού δικτύου, στο Νομό Αττικής και στο Νομό Αχαΐας.
Το μοντέλο που αναπτύχθηκε και η στατιστική επεξεργασία που πραγματοποιήθηκε έγινε με τη χρήση της πολλαπλής γραμμικής παλινδρόμησης και της μη γραμμικής παλινδρόμησης με περιορισμό.
Συγκρίνοντας τα αποτελέσματα του μοντέλου (νύκτα) που προκύπτει από τη συγκεκριμένη έρευνα με το υφιστάμενο μοντέλο των Ο.Μ.Ο.Ε (μέρα) που χρησιμοποιείται στην Ελλάδα και υιοθετείται από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και από άλλα μοντέλα που εντοπίζονται στη διεθνή βιβλιογραφία, ενδεχομένως να αντληθούν χρήσιμα συμπεράσματα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν κατά το σχεδιασμό και τον επανασχεδιασμό υπεραστικών οδών δύο λωρίδων κυκλοφορίας.
The operating speed is of high interest for evaluating a road section. It has been recognized as one of the measures that designers can use to examine road consistency and driver expectancy on roadways. There are several factors that influence operating speeds. While operating speed models exist for daytime driving conditions there is a lack of modeling for nighttime conditions. Thus safety evaluation of nighttime driving remains still a design control void. This project focuses on how the geometry of the road affects the operating speed during nighttime. The scope of this project, is to establish a model to predict 85th percentile speed on horizontal curves in nighttime, for two lane rural roads. Models predicting the operating speed based upon the geometry of the road have been developed. The parameters used in the model are the curvature change rate (CCR, gon/km) and the carriage width of the road. The method used to obtain these parameters is the stepwise regression. The statistical analysis used was the multiple linear regression and the nonlinear regression. Free flow speed data at 40 sites, 30 curves and 10 alignments in Greece have been collected. The observations took place after the sunset. Geometric data were also collected at the selected sites. Predictor variables considered in the operating speed model included horizontal curve angle, lane width, length of horizontal curve, superelevation, vertical grade and speed limit when imposed. The model is adequate at a 95 percent confidence level with a coefficient of determination (R2) of 0.973. The model developed has been compared with the models established in the U.S.A., Germany and Greece for daytime conditions wherefrom conclusions have been drawn on how to address further the safety issue of night driving conditions in the future.