| dc.contributor.author |
Βελάνας, Γιώργος
|
el |
| dc.contributor.author |
Velanas, George
|
en |
| dc.date.accessioned |
2025-10-22T14:00:31Z |
|
| dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62758 |
|
| dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30454 |
|
| dc.rights |
Default License |
|
| dc.subject |
Ευθύνη |
el |
| dc.subject |
Φιλοξενία |
el |
| dc.subject |
Κατοίκηση |
el |
| dc.subject |
Ηθική & μορφή |
el |
| dc.subject |
Οικειότητα & ετερότητα |
el |
| dc.subject |
Χώρος & άλλος |
el |
| dc.subject |
Responsibility |
en |
| dc.subject |
Hospitality |
en |
| dc.subject |
Dwelling |
en |
| dc.subject |
Ethics & form |
en |
| dc.subject |
Intimacy & alterity |
en |
| dc.subject |
Space and the other |
en |
| dc.title |
Το άρρητο και το οικείο: Wittgenstein, Loos και η ηθική της αρχιτεκτονικής |
el |
| dc.title |
The ineffable and the intimate: Wittgenstein, Loos and the ethics of architecture |
en |
| dc.type |
Διάλεξη |
|
| heal.type |
learningMaterial |
el |
| heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
| heal.classification |
Architecture -- Philosophy |
en |
| heal.dateAvailable |
2026-10-21T21:00:00Z |
|
| heal.language |
el |
el |
| heal.access |
embargo |
el |
| heal.recordProvider |
ntua |
el |
| heal.publicationDate |
2025-09-18 |
|
| heal.abstract |
Η εργασία εξετάζει την ηθική διάσταση της αρχιτεκτονικής μέσα από τη συγκριτική ανάλυση δύο εμβληματικών κατοικιών του Μεσοπολέμου: την κατοικία Wittgenstein στη Βιέννη και τη Villa Müller στην Πράγα. Παρά τις επιφανειακές ομοιότητες στη λιτότητα και την απουσία διακόσμησης, τα δύο έργα εκφράζουν ριζικά διαφορετικές φιλοσοφικές στάσεις. Ο Wittgenstein μεταφέρει στην αρχιτεκτονική τη λογική αυστηρότητα του Tractatus και της Διάλεξης Περί Ηθικής, δημιουργώντας έναν χώρο καθαρό αλλά ψυχρό, που «δείχνει» το άρρητο χωρίς να φιλοξενεί τη ζωή. Αντίθετα, ο Loos, με κείμενα όπως το «Διάκοσμηση και Έγκλημα, Αρχιτεκτονική», υπερασπίζεται μια ηθική της απλότητας και της χρήσης· η Villa Müller εκφράζει αυτή τη στάση μέσα από το Raumplan και τη χωρική οικειότητα. Με τη σκέψη του Emmanuel Levinas, η αντιπαράθεση αποκτά ηθικό βάθος: το σπίτι του Wittgenstein εκφράζει την κλειστή «ολότητα», ενώ του Loos την ανοιχτή «φιλοξενία» προς τον Άλλο. Η μελέτη καταλήγει ότι η αρχιτεκτονική δεν είναι μόνο μορφή ή τεχνική, αλλά πρωτίστως πράξη ευθύνης και φιλοξενίας. |
el |
| heal.abstract |
This dissertation explores the ethical dimension of architecture through a comparative study of two emblematic houses of the interwar period: Ludwig Wittgenstein’s Haus Wittgenstein in Vienna and Adolf Loos’s Villa Müller in Prague. Despite their shared minimalism and rejection of ornament, the two works embody radically different philosophical positions. Wittgenstein translates into architecture the logical rigor of his Tractatus Logico-Philosophicus and Lecture on Ethics, producing a space of absolute purity yet emotional austerity—an architecture that “shows” the ineffable but fails to host life. In contrast, Loos, through writings such as Ornament and Crime and Architecture, defends an ethics of simplicity and use; the Villa Müller expresses this through the Raumplan and its intimate, lived spatiality. Drawing on Emmanuel Levinas’s philosophy, the comparison gains ethical depth: Wittgenstein’s house reflects a closed totality, while Loos’s embodies openness and hospitality toward the Other. The study concludes that architecture is not only a matter of form or technique but, above all, an ethical act of responsibility and hospitality. |
en |
| heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού |
el |
| heal.fullTextAvailability |
false |
|