HEAL DSpace

Έλεγχος παραμέτρων σχεδιασμού σιγμοειδών καμπυλών ως προς την κίνηση βαρέων οχημάτων με εφαρμογή μεθόδου προσομοίωσης

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisor Ψαριανός, Βασίλειος el
dc.contributor.author Κάζαγλη, Ευανθία Α. el
dc.contributor.author Kazagli, Evanthia A. en
dc.date.accessioned 2009-12-10T08:45:44Z
dc.date.available 2009-12-10T08:45:44Z
dc.date.copyright 2009-10-23
dc.date.issued 2009-12-10T08:45:44Z
dc.date.submitted 2009-10-23
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/3115
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.4476
dc.description 97 σ. el
dc.description.abstract Σε ένα αποδοτικό συγκοινωνιακό σύστημα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τόσο τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού όσο και τα δυναμικά χαρακτηριστικά του οχήματος, καθώς και η μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Για ένα ασφαλές οδικό δίκτυο είναι επίσης σημαντικό να εξασφαλισθεί ότι στα κριτήρια γεωμετρικού σχεδιασμού των οδών λαμβάνονται υπόψη όχι μόνο τα επιβατηγά αλλά και τα βαρέα οχήματα. Παρ' όλα αυτά, στους περισσότερους κανονισμούς χαράξεως οδών, ως όχημα σχεδιασμού χρησιμοποιείται το επιβατηγό, ενώ αντίθετα τα λειτουργικά και δυναμικά χαρακτηριστικά των βαρέων οχημάτων δεν εμπεριέχονται στις προδιαγραφές ή δεν επιλαμβάνονται με συνέπεια. Επιπρόσθετα, κρίσιμα γεωμετρικά μεγέθη όπως οι ακτίνες οριζόντιων καμπυλών, προσδιορίζονται ανεξαρτήτως της μηκοτομής της οδού, των δυναμικών χαρακτηριστικών των οχημάτων και της πραγματικής απαίτησης του οχήματος σε εγκάρσια πρόσφυση. Καθώς δεν υπάρχει πρότερη ανάλυση που να λαμβάνει υπόψη ειδικούς τύπους οχημάτων όπως είναι τα φορτηγά, αλλά ούτε την επιρροή της κατά μήκους κλίσεως στον προσδιορισμό των παραμέτρων των οριζόντιων καμπυλών, σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει κατά πόσο κάποια χαρακτηριστικά βαρέα οχήματα μπορούν να κινηθούν με ασφάλεια σε κρίσιμα καμπύλα οδικά τμήματα για το επιτρεπόμενο εύρος κατά μήκος κλίσεων. Η ανάλυση επικεντρώθηκε σε υπεραστικές οδούς δυο λωρίδων με ενιαία επιφάνεια κυκλοφορίας, οι οποίες παρουσιάζουν και τα μεγαλύτερα ποσοστά ατυχημάτων. Ως πιο κρίσιμες επιλέχθηκαν οι σιγμοειδείς καμπύλες χωρίς ενδιάμεσο ευθύγραμμο τμήμα, σχεδιασμένες με τις ελάχιστες τιμές γεωμετρικών μεγεθών βάση των κανονισμών και σταθερή κλίση στη μηκοτομή (από μηδενική μέχρι τη μέγιστη επιτρεπόμενη). Η προσομοίωση του οχήματος, το οποίο οι υπάρχοντες κανονισμοί θεωρούν υλικό σημείο αγνοώντας σημαντικούς παράγοντες όπως τον τύπο, τη μάζα και το κέντρο βάρους του, δίνει τη δυνατότητα επίλυσης του παραπάνω προβλήματος εξετάζοντας συνολικά την κίνηση των φορτηγών στην επιτρόχια και στην εγκάρσια στην τροχιά διεύθυνση. Έτσι, σημαντικό εργαλείο αποτέλεσε η χρήση ενός λογισμικού προσομοίωσης. Μέσω του συστήματος προσομοίωσης “οδός – όχημα” που δημιουργήθηκε στο περιβάλλον του TruckSim κατέστη δυνατό να απεικονιστεί η δυναμική συμπεριφορά των φορτηγών οχημάτων συναρτήσει των εισαγόμενων δεδομένων που ορίζουν το άμεσο περιβάλλον στο οποίο κινούνται, ενώ παράχθηκαν τα ίδια εξαγόμενα με αυτά που θα μπορούσαν να μετρηθούν σε πειραματικά εργαστήρια χρησιμοποιώντας αντίστοιχα φορτηγά. Δυσκολία εντοπίστηκε στην εξεύρεση δεδομένων σχετικά με εξειδικευμένα τεχνικά χαρακτηριστικά των φορτηγών. Έτσι χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι κοινοί τύποι φορτηγών από τις βιβλιοθήκες του προγράμματος οι οποίοι είναι αντιπροσωπευτικοί του στόλου των βαρέων οχημάτων παγκοσμίως. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι ελάχιστες τιμές ακτινών οριζόντιων καμπυλών, που εφαρμόζουν οι διάφοροι κανονισμοί δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλο το φάσμα των επιτρεπόμενων κατά μήκος κλίσεων, και ότι ο πίνακας ελαχίστων ακτινών θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει έναν περιορισμό για την κατά μήκος κλίση. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να εφαρμόζονται μεγαλύτερες οριζόντιες ακτίνες ή να θεσπίζονται ειδικά όρια ταχύτητας για συγκεκριμένους τύπους φορτηγών. Όπως καταδεικνύουν και τα αποτελέσματα της έρευνας, τα κριτήρια γεωμετρικού σχεδιασμού θα πρέπει να εξασφαλίζουν ότι τα βαρέα οχήματα μπορούν να κινηθούν με ασφάλεια στους υπό σχεδίαση δρόμους. Η επικύρωση των ελαχίστων τιμών που χρησιμοποιούνται στο σχεδιασμό οριζόντιων καμπυλών και η ανάπτυξη εναλλακτικών μεθόδων και μοντέλων για τον προσδιορισμό τους, τα οποία θα λαμβάνουν υπόψη τα χαρακτηριστικά των βαρέων οχημάτων, κρίνεται επιβεβλημένη και μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για τους οδοποιούς και να τους καθοδηγήσει στο πως θα “φιλοξενήσουν” ασφαλέστερα το μεγάλο ποσοστό των βαρέων οχημάτων στις υπεραστικές οδούς. Η προσομοίωση αποδείχθηκε αναντικατάστατο εργαλείο και μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην επίτευξη αυτού του στόχου. Το ντετερμινιστικό μοντέλο που δεν λαμβάνει υπόψη τον καθοριστικό παράγοντα της συμπεριφοράς του οδηγού μπορεί επίσης να βελτιωθεί μέσω προγραμμάτων προσομοίωσης, γεγονός που πιθανότατα θα οδηγήσει σε επιπρόσθετους περιορισμούς. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας θα υποστηρίξουν αυτή την προσπάθεια. el
dc.description.statementofresponsibility For an efficient transportation system both road geometric characteristics and vehicle dynamics must be considered, as well as their interaction. It is also vital to be ensured, that not only passenger cars but trucks as well, are taken into account in geometric design criteria for safer road systems. However, current geometric design policies use passenger cars as design vehicles, while truck operational and dynamic characteristics are not included or not addressed consistently. Furthermore, critical geometric design parameters such as horizontal curves radii are determined without consideration of the effect of the vertical alignment, the vehicle dynamics and the actual demand of the vehicle for side adhesion. As no previous analysis has been made considering the motion of heavy vehicles or the effect of grade in the assessment of the design parameters of horizontal curves, the objective of this work is to investigate whether critical curved road sections with constant grades varying from zero percent to the maximum allowed in accordance to the design criteria, can accommodate typical heavy vehicles with safety. The analysis was focused on rural and suburban two-lane roads with undivided pavement that produce the largest accident rates. Reverse horizontal curves without an interpolated straight section between the adjacent spiral curves, designed with the geometric minima in accordance to the design criteria, were selected as the most crucial alignments. The simulation of the vehicle that current roadway design considers as a point mass, ignoring significant factors such as its type, mass and centre of gravity, gives the opportunity to address this problem by examining the heavy vehicle dynamics based on simulation. By means of “road - vehicle” simulation system developed in TruckSim, the vehicle dynamic response to inputs from the immediate environment is analyzed, while same kind of outputs that might be measured with physical tests involving instrumented vehicles are calculated and plotted for further analysis. Difficulty of finding data regarding the typical technical truck characteristics was encountered during the process. Thereby, typical example trucks from the TruckSim database that cover most of the vehicles found around the world were used to address that problem. Results indicate that horizontal curves minimum radii that are implemented according to several design criteria, can not be used in conjunction with the allowed interval of grades, and that the table of minimum radii must comprehend a limitation for the applicable grade. Otherwise, exclusively speed limits depending on the road geometry or larger radii must be used in order to adequately accommodate heavy vehicles. It is clear that road design criteria must ensure the secure negotiation of trucks along the roadway. As the TRB (Transportation Research Board) research on “Horizontal Curve Design Philosophy” indicates, validation and appropriateness of current limiting values used in horizontal curve designs is necessary, and development of alternative horizontal design formulae, models or criteria based upon the resulting validation and safety findings, is also a matter of great importance. The concurrent consideration of heavy vehicles motion can provide roadway geometric designers great guidance on how to best accommodate large trucks on the highway streets. Simulation proved to be an indispensable analysis tool and can appreciably assist in this effort. The deterministic model of a “normal” driver can also be improved via simulation softwares, by a model considering the driver behavior, a factor that could almost certainly impose additional restrictions. The results of this research will support this effort. en
dc.format.extent 175 bytes
dc.format.mimetype text/xml
dc.language.iso el en
dc.rights ETDFree-policy.xml en
dc.subject Βαρέα οχήματα el
dc.subject Ελαστικά el
dc.subject Παράμετροι σχεδιασμού el
dc.subject Προσομοίωση el
dc.subject Σιγμοειδείς χαράξεις el
dc.subject Τριβή el
dc.subject Design parameters en
dc.subject Heavy vehicles en
dc.subject Reverse horizontal curves en
dc.subject Simulation en
dc.subject Tires en
dc.subject Friction en
dc.subject Vehicle dynamics en
dc.title Έλεγχος παραμέτρων σχεδιασμού σιγμοειδών καμπυλών ως προς την κίνηση βαρέων οχημάτων με εφαρμογή μεθόδου προσομοίωσης el
dc.title.alternative Assessment of current design standards of reverse horizontal curves to accommodate heavy vehicle movements based on simulation en
dc.type bachelorThesis el (en )
dc.date.accepted 2009-10-22
dc.date.modified 2009-10-23
dc.contributor.advisorcommitteemember Ψαριανός, Βασίλειος el
dc.contributor.advisorcommitteemember Αντωνίου, Κωνσταντίνος el
dc.contributor.advisorcommitteemember Βλαστός, Αθανάσιος el
dc.contributor.committeemember Ψαριανός, Βασίλειος el
dc.contributor.committeemember Αντωνίου, Κωνσταντίνος el
dc.contributor.committeemember Βλαστός, Αθανάσιος el
dc.contributor.department Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αγρονόμων & Τοπογράφων Μηχανικών. Τομέας Έργων Υποδομής & Αγροτ.Ανάπτυξης. Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής el
dc.date.recordmanipulation.recordcreated 2009-12-10
dc.date.recordmanipulation.recordmodified 2009-12-10


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής