dc.contributor.advisor |
Στρατηγέα, Αναστασία |
el |
dc.contributor.author |
Γιαννάκης, Κωνσταντίνος Γ.
|
el |
dc.contributor.author |
Giannakis, Konstantinos G.
|
en |
dc.date.accessioned |
2010-02-26T07:53:47Z |
|
dc.date.available |
2010-02-26T07:53:47Z |
|
dc.date.copyright |
2010-02-24 |
|
dc.date.issued |
2010-02-26T07:53:47Z |
|
dc.date.submitted |
2010-02-24 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/3209 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.4980 |
|
dc.description |
187 σ. |
el |
dc.description.abstract |
Το αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η αξιοποίηση ενός από τα κεντρικότερα και πιο σημαντικά ακίνητα της πόλης των Μεγάρων, αυτό του παλαιού σταθμού του ΟΣΕ. Το ακίνητο αυτό δεσπόζει στο κέντρο της πόλης και εδώ και χρόνια παραμένει αναξιοποίητο, ενώ οι επενδυτικές ευκαιρίες που υπάρχουν για την αξιοποίησή του είναι μεγάλες, όπως μεγάλα είναι και τα κοινωνικά ωφέλη που μπορούν να προκύψουν από αυτή. Με γνώμονα τα παραπάνω, δομούνται τρία εναλλακτικά σενάρια αξιοποίησης του ακινήτου, τα οποία στη συνέχεια αξιολογούνται σε δύο επίπεδα: σε πρώτο επίπεδο (οικονομοτεχνική προσέγγιση) αξιολογούνται με γνώμονα τη μεγιστοποίηση του οφέλους ή της αποδοτικότητας της επένδυσης για τον ιδιοκτήτη του ακινήτου, δηλαδή του ΟΣΕ, ενώ σε δεύτερο επίπεδο (κοινωνικο‐οικονομική προσέγγιση) αξιολογούνται με βάση την απόδοσή τους από οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική άποψη, με στόχο τη μεγιστοποίηση του κοινωνικού / οικονομικού / περιβαλλοντικού οφέλους της περιοχής παρέμβασης συνολικά, δηλάδή του Δήμου των Μεγάρων. Η διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στον Τομέα Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού της Σχολής Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Για την ολοκλήρωσή της αξιοποιήθηκαν το σχεδιαστικό πρόγραμμα AutoCad 2007 και το Σύστημα Στήριξης Αποφάσεων Definite (ανάλυση κόστους–οφέλους και μέθοδος Regime). Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά την επιβλέπουσα της διπλωματικής. |
el |
dc.description.abstract |
The present Diploma Thesis has been carried out at the Department of Geography and Regional Planning, School of Rural and Surveying Engineering, National Technical University of Athens. The scope of the study has been the development of a real estate located at the heart of the municipality of Megara. This property is owned by the Hellenic Railway Organization (OSE) (a Greek public organization) and, in the past, has been used to serve the needs of railway transportation. The property predominates in the central part of the city of Megara and remains, for many years now, unused. Based on its central location, a number of investment opportunities are available to the benefit of the owner, namely OSE. Three alternative scenarios have been proposed and evaluated in the present study, aiming at supporting decision making on behalf of the OSE company. Evaluation has been based on real estate appraisal methods, and more specifically the Net Present Value (NPV) method. The outcome of this appraisal has been the selection of the best, from an economic point of view, alternative scenario serving the interests of the OSE company. Moreover, due to the considerable importance of this property for the municipality of Megara, the study proceeds one step further to the evaluation of the proposed scenarios from the municipality point of view. As evaluation criteria, set for this purpose, are both quantitative and qualitative in nature, a MultiCriteria Analysis evaluation method (MCA ‐ REGIME method) has been applied. As obviously, this takes into consideration social, economic and environmental evaluation criteria as well. The outcome of this evaluation supports a different decision, which reflects the different view involved. Finally, the study, by considering both views (the OSE company and the municipality’s view) and the results of the evaluation process, attempts to find a compromise and propose an alternative scenario that will constitute a “middle solution” to the problem at hand, serving at the same time, at the best way possible, both the interests of the OSE company and the goal of upgrading the urban environment of the municipality of Megara. |
en |
dc.description.statementofresponsibility |
Κωνσταντίνος Γ. Γιαννάκης |
el |
dc.format.extent |
331 bytes |
|
dc.format.mimetype |
text/xml |
|
dc.language.iso |
el |
en |
dc.rights |
ETDRestricted-policy.xml |
en |
dc.subject |
Βέλτιστη Χρήση |
el |
dc.subject |
Αξιοποίηση |
el |
dc.subject |
Δήμος Μεγάρων |
el |
dc.subject |
Σενάρια |
el |
dc.subject |
Μέθοδοι εκτίμησης |
el |
dc.subject |
Καθαρή Παρούσα Αξία |
el |
dc.subject |
Highest and best use |
en |
dc.subject |
Appraisal methods |
en |
dc.subject |
Net present value |
en |
dc.subject |
Scenario |
en |
dc.subject |
Development |
en |
dc.subject |
Municipality of Megara |
en |
dc.title |
Σενάρια Αξιοποίησης Ακινήτου ΟΣΕ στο Δήμο Μεγάρων |
el |
dc.title.alternative |
Development Senarios of the Hellenic Railway Organization's Estate in the Municipality of Megara |
en |
dc.type |
bachelorThesis |
el (en) |
dc.date.accepted |
2010-02-23 |
|
dc.date.modified |
2010-02-24 |
|
dc.contributor.advisorcommitteemember |
Γιαουτζή, Μαρία |
el |
dc.contributor.advisorcommitteemember |
Σαγιάς, Ιωάννης |
el |
dc.contributor.committeemember |
Στρατηγέα, Αναστασία |
el |
dc.contributor.committeemember |
Γιαουτζή, Μαρία |
el |
dc.contributor.committeemember |
Σαγιάς, Ιωάννης |
el |
dc.contributor.department |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών. Τομέας Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού |
el |
dc.date.recordmanipulation.recordcreated |
2010-02-26 |
|
dc.date.recordmanipulation.recordmodified |
2010-02-26 |
|