dc.contributor.author |
Σμυρναίου, Ευαγγελία
|
el |
dc.contributor.author |
Smyrnaiou, Evangelia
|
en |
dc.date.accessioned |
2014-10-21T10:22:22Z |
|
dc.date.available |
2014-10-21T10:22:22Z |
|
dc.date.issued |
2014-10-21 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/39315 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.3798 |
|
dc.description |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Πολεοδομία - Χωροταξία (Κατ. Β')" |
el |
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Αστική αναγέννηση |
el |
dc.subject |
Βιοκλιματικός σχεδιασμός |
el |
dc.subject |
Κίνηση πεζών |
el |
dc.subject |
Εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας |
el |
dc.subject |
Urban regeneration |
en |
dc.subject |
Bioclimatic design |
en |
dc.subject |
Pedestrian movement |
en |
dc.subject |
Commercial triangle of Athens |
en |
dc.title |
Αστική αναγέννηση και βιοκλιματικός σχεδιασμός για την κίνηση των πεζών στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας |
el |
dc.title |
Urban regeneration and bioclimatic design for the pedestrian movement in the commercial triangle of Athens |
en |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.classification |
City planning |
el |
heal.classificationURI |
http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85026282 |
|
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2014-04 |
|
heal.abstract |
Το περπάτημα στην πόλη, αποτελεσματικός και λειτουργικός τρόπος
μετακίνησης καθώς και περίπατος αναψυχής, είναι ανθρώπινο δικαίωμα και
αποτελεί βασικό στοιχείο ενός βιώσιμου συστήματος μεταφοράς. Στον
αστικό ιστό των κέντρων των ευρωπαϊκών πόλεων αποτυπώνεται η ιστορία
και τα σύμβολα των μεγάλων αστικών συγκεντρώσεων της Ευρώπης. Η
πόλη-πυρήνας δανείζει την ταυτότητα της στην πόλη-περιφέρεια· αποτελεί
συνακόλουθα περιοχή με μεγάλη δυνατότητα ανάπτυξης στην οποία
εστιάζονται στρατηγικές αστικής αναγέννησης.
Η Αθήνα, μία από τις σημαντικές πόλεις της Ελλάδας το 1833, καθίσταται
στο τέλος του 19ου αιώνα το κέντρο της εκτελεστικής, νομοθετικής,
δικαστικής εξουσίας και των κύριων δραστηριοτήτων της χώρας. Στο
Εμπορικό Τρίγωνο, η κοινωνική διαστρωμάτωση και η μίξη των χρήσεων
γης διαμορφώνουν την εικόνα μιας πόλης που σφύζει από ζωντάνια. Η
ατμόσφαιρα αυτή του συμπαγούς κέντρου πόλης παρατηρείται και στις
επόμενες δεκαετίες, παρά τις διαδικασίες μετασχηματισμού της πόλης λόγω
των εκάστοτε συνθηκών. Ομως, η έντονη προαστιακή ανάπτυξη των
τελευταίων δεκαετιών (κατοικία, βιομηχανία, βιοτεχνία, εμπόριο και χώροι
αναψυχής, δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες και επιχειρήσεις) στέρησε από
το Εμπορικό Τρίγωνο την αποκλειστικότητα και τη συμβολική χωροθέτηση
κεντρικών λειτουργιών τοπικής και υπερτοπικής εμβέλειας. Λόγω της
οικονομικής κρίσης, η μείωση της κατανάλωσης, έπληξε κυρίως τις
μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οδήγησε σε εκτεταμένη εκκένωση χώρων
στέγασης χρήσεων του τριτογενούς τομέα, στην ερήμωση της περιοχής και
στη συνεπαγόμενη τάση περαιτέρω κοινωνικής υποβάθμισης. Ο
πολλαπλασιασμός των χώρων διασκέδασης (all-day cafes και εστιατόρια)
δίνει ζωντάνια στο κέντρο της Αθήνας. Όμως, η συνακόλουθη συνεχώς
αυξανόμενη δυσαναλογία μεταξύ αυτών των χώρων και των καταστημάτων
λιανικού ή/και χονδρικού εμπορίου αλλοιώνει τη φυσιογνωμία της περιοχής
μελέτης. Επιπλέον, η ανεξέλεγκτη καταπάτηση του δημόσιου χώρου από
τραπεζοκαθίσματα και τροχοφόρα των θαμώνων θέτει περισσότερα εμπόδια
από τα ήδη υπάρχοντα (έλλειψη συντήρησης της υποδομής και εφαρμογής
διατάξεων στον κοινόχρηστο χώρο) στην κίνηση των πεζών και
συρρικνώνει υπαίθριες εκδηλώσεις, κατάλληλες για τις ευνοϊκές τοπικές
κλιματολογικές συνθήκες, προσβάσιμες για όλους τους πολίτες.Η δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για την απρόσκοπτη κίνηση των
πεζών είναι καθοριστικής σημασίας για τη βιώσιμη πόλη με την ασκούμενη
πολιτική, συμφέρουσα για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στο σημερινό
σύνθετο πλαίσιο λόγω της οικονομικής ύφεσης. Η αστική αναγέννηση με
ρυθμιστή το περπάτημα θα συμβάλλει στη βελτίωση του μικροκλίματος,
στην εξοικονόμηση ενέργειας, στην κοινωνική συνοχή και συλλογικότητα,
στην αναζωπύρωση των οικονομικών δραστηριοτήτων, στην αισθητική
αναβάθμιση του Εμπορικού Τριγώνου και στη συνεπαγόμενη ανάδειξη της
ιστορικής/πολιτιστικής ταυτότητας της Αθήνας. |
el |
heal.abstract |
Walking in the city, an effective and functional means of transport as well as
a pleasurable stroll, is a human right and constitutes a basic element of a
sustainable transport system. The history and the symbols of big European
urban areas are imprinted on the urban fabric of the city centers. The citynucleus,
because it lends its identity to the city-periphery, is a location with
great development potential and thus the focal point of urban regeneration
strategies.
Athens, one of the most important Greek cities in 1833, had become by the
end of the 19th century the centre of the executive, legislative and judicial
power and that of the main activities of the country. In the Commercial
Triangle, social and land use mixtures shaped the image of a vibrant city.
This atmosphere of the compact city centre has observed during the
following decades, despite the transformation processes under the
circumstances of any time period. Nevertheless, the intense suburbanization
over the past few decades (housing, small industry, workshops, shopping
and entertainment facilities, public and private offices and services) deprived
the Commercial Triangle of the exclusive as well as the symbolic location of
local and large-scale operations. The economic recession affected
businesses mainly medium scale enterprises, and led to a big drop in
consumption, the extensive evacuation of spaces that house tertiary sector
uses, the desertification of the area and the consequent tendency toward
further social downgrading. The proliferation of entertainment facilities (all day cafes, restaurants) has revitalized downtown Athens. However, the
resulting and continuously increasing disproportion between such places and
the declining retail/wholesale trade has deformed the physiognomy of the
research area. Moreover, the uncontrolled encroachment upon public spaces
by the tables, chairs and vehicles of the patrons poses more obstacles than
those already existing (lack of maintenance of the infrastructure, lack of
enforcement of the regulations in the public space) to the pedestrian
circulation and cuts down open-air activities, appropriate for the favorable
local weather conditions, accessible to all citizens.
The creation of appropriate conditions for the unhindered movement of
pedestrians is of outmost importance for the sustainable city. It can be
achieved by an urban planning policy profitable to all stakeholders at the
actual complex setting, owing to the economic recession. Walking as a
determining factor in the urban regeneration affects the microclimatic
improvement, the saving of energy, the social cohesion and conviviality, the
attraction of further growth, the aesthetical upgrading of the Commercial
Triangle and the consequent setting-up of the historical/cultural identity of Athens) |
en |
heal.advisorName |
Σαρηγιάννης, Γεώργιος |
el |
heal.committeeMemberName |
Σερράος, Κωνσταντίνος |
el |
heal.committeeMemberName |
Αραβαντινός, Αθανάσιος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
193 |
|
heal.fullTextAvailability |
true |
|