dc.contributor.author |
Χρηστάκης, Γεώργιος
|
el |
dc.contributor.author |
Christakis, Georgios
|
en |
dc.date.accessioned |
2015-02-16T14:49:10Z |
|
dc.date.available |
2015-02-16T14:49:10Z |
|
dc.date.issued |
2015-02-16 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/40303 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.7940 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Πετρελαιοκηλίδα |
el |
dc.subject |
Θαλάσσια ρύπανση |
el |
dc.subject |
FLOW-3DL |
en |
dc.subject |
Θερμαϊκός Κόλπος |
el |
dc.subject |
Τροχιά και διεργασίες πετρελαιοκηλίδας |
el |
dc.subject |
Ναυτικό ατύχημα |
el |
dc.subject |
MEDSLIK |
en |
dc.subject |
OSM |
en |
dc.subject |
Oil spill |
en |
dc.subject |
Thermaikos Gulf |
en |
dc.title |
Σύγκριση δύο μαθηματικών μοντέλων διασποράς πετρελαιοκηλίδας στο Θερμαϊκό Κόλπο |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Υδροδυναμικά μοντέλα |
el |
heal.classification |
Εξάπλωση πετρελαιοκηλίδας |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2014-10-31 |
|
heal.abstract |
Οι πετρελαιοκηλίδες αποτελούν ένα μείζον περιβαλλοντικό ζήτημα για κάθε θαλάσσιο και παράκτιο οικοσύστημα. Η διαρροή πετρελαίου στη θάλασσα ακολουθείται από εκτεταμένες δυσμενείς επιπτώσεις τόσο σε περιβαλλοντικό, όσο και σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Τα μεγάλα ατυχήματα διαρροής πετρελαίου που έχουν συμβεί τις τελευταίες δεκαετίες έχουν προκαλέσει τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης και γίνονται συνεχώς ενέργειες στην κατεύθυνση της εξέλιξης των μέτρων πρόληψης και ενίσχυσης της ασφάλειας στις θαλάσσιες μεταφορές μέσω νομοθεσιών και κυρώσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σημαντικό ρόλο στο μέγεθος των επιπτώσεων που προκαλούνται από ένα πετρελαϊκό ρυπαντικό περιστατικό διαδραματίζουν η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα των ενεργειών αντιμετώπισής του. Η αποδοτικότητα των επιλεγόμενων μέτρων αντιμετώπισης καθορίζεται από τα αντανακλαστικά και την κατάρτιση των αρμόδιων φορέων, από την ποιότητα των αποτελεσμάτων που εξάγονται από τα προγράμματα υπολογισμού της τροχιάς και των ιδιοτήτων μιας πετρελαιοκηλίδας και από την προσαρμογή των παραμέτρων στην περιοχή της διαρροής.
Για το σκοπό αυτό, στην παρούσα εργασία εφαρμόζονται και συγκρίνονται τα αποτελέσματα δύο μοντέλων υπολογισμού της εξέλιξης της τροχιάς και των διεργασιών μιας πετρελαιοκηλίδας. Συγκεκριμένα, επιλέχθηκε να χρησιμοποιηθεί ένα εμπορικό μοντέλο και ένα μοντέλο που αναπτύχθηκε στο Εργαστήριο Υδραυλικής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Ως περιοχή μελέτης επιλέχθηκε ο Θερμαϊκός Κόλπος στον οποίο βρίσκεται το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αυτό της Θεσσαλονίκης, το οποίο παρουσιάζει έντονη ναυτιλιακή κίνηση, ενώ περιλαμβάνει και αρκετές περιοχές μεγάλης περιβαλλοντικής και τουριστικής αξίας. Πριν την εφαρμογή των δύο μοντέλων έγινε περιγραφή των γενικών χαρακτηριστικών και των κατηγοριών στις οποίες χωρίζονται τα υφιστάμενα μοντέλα πετρελαιοκηλίδας.
Για την προσομοίωση της διαρροής πετρελαίου επιλέχθηκαν τέσσερις θέσεις πιθανών ατυχημάτων. Η επιλογή τους βασίστηκε στις κύριες διαδρομές πλοίων εντός του Θερμαϊκού Κόλπου και στις περιοχές που παρουσιάζουν υψηλή κοινωνική και περιβαλλοντική αξία. Σε κάθε θέση πιθανού ατυχήματος εξετάστηκε ένας μεγάλος αριθμός υποθετικών σεναρίων, για τις οχτώ κύριες διευθύνσεις του ανέμου, με ένταση από 1 έως 6 bf. Συνολικά εξετάστηκαν 352 σενάρια διαρροής πετρελαίου, από τα οποία προέκυψαν 1.389 οπτικοποιημένα αποτελέσματα. Οι παράμετροι που χρησιμοποιήθηκαν είναι ανάλογοι και στα δύο μοντέλα και το πετρέλαιο που διαρρέει είναι ίδιας ποσότητας και χαρακτηριστικών.
Στη συνέχεια συγκρίθηκαν τα αποτελέσματα που προέκυψαν στα αντίστοιχα σενάρια και υπολογιστικούς χρόνους και οι διαφορές που παρουσιάζει η υπολογιστική διαδικασία σε κάθε πρόγραμμα. Τα δύο μοντέλα κρίνεται ότι ικανοποιούν το σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιήθηκαν, δηλαδή για την ποιοτική προσομοίωση της τροχιάς της πετρελαιοκηλίδας, παρά τις διαφορές που εντοπίζονται σε αυτά. |
el |
heal.abstract |
Oil spills are a major environmental issue for all marine and coastal environments. An oil spill in the sea is followed by extensive adverse impacts, environmentally, socially and financially. Large oil spill following accidents at sea that have occurred in recent decades have caused public reaction and appropriate measures are taken at the direction of preventing that kind of accidents and increasing the safety of shipping routes worldwide through legislation and sanctions.
The speed and effectiveness of the measures taken in order to deal with an oil spill determine the impacts that an oil accident will have on the environment. The effectiveness of the necessary countermeasures is determined by the response time and experience of the authorities. It also depends on the quality of the results obtained from the programs that describe the fate and transport of oil spills and the adjustment of the parameters for the vicinity of the spill.
For this purpose, in the present study the results of two models, which are used to calculate the fate and transport of an oil spill, are applied and compared. The choice was to use a widely known model and a model developed at the Hydraulics Laboratory, of the School of Civil Engineering of NTUA. Thermaikos Gulf was chosen as the study area because it includes the second largest and busiest port in Greece, the port of Thessaloniki and several areas of significant environmental and tourist value. The general characteristics and categories of the existing oil spill models are described before the implementation of the two models.
Four locations were selected for the simulation of possible accidents. Their selection was based on the main shipping routes and on the areas of high civilian and environmental value in the vicinity of the Thermaikos Gulf. In every possible location a large number of hypothetical scenarios were examined, for the eight main wind directions, with intensity from 1 to 6 bf. A total 352 scenarios were examined and resulted to 1,389 visualized measurements. The chosen parameters are similar in both models and the oil spill has the exact same quantity and characteristics.
At the conclusion the results from both models in the respective scenarios and timing and the computational procedure to each model were compared. Both models have met the expectations, ie the qualitative simulation of the trajectory of an oil spill, despite the differences that were identified in them. |
en |
heal.advisorName |
Στάμου, Αναστάσιος |
el |
heal.advisorName |
Τσουκαλά, Βασιλική |
el |
heal.committeeMemberName |
Στάμου, Αναστάσιος |
el |
heal.committeeMemberName |
Τσουκαλά, Βασιλική |
el |
heal.committeeMemberName |
Μπαλτάς, Ευάγγελος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
140 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
true |
|