heal.abstract |
Βασικός στόχος της συγκεκριμένης εργασίας είναι η επιλογή του κατάλληλου γραμμικό υποδείγματος για την όσο δυνατόν πληρέστερη ανάλυση των βασικότερων δεικτών περιγραφής της επικινδυνότητας, τον χρόνο για σύγκρουση (time-to-collision ΤΤC) και τον χρόνο έκθεσης σε χρόνο για σύγκρουση (time exposed time-to-collision ΤΕΤ) σε υπεραστικές οδούς δύο λωρίδων κυκλοφορίας. Τα παραπάνω υποδείγματα στηρίζονται σε τρεις βασικές αρχές: 1) Το υπόδειγμα πρέπει να είναι εύλογο, δηλαδή οι σχέσεις της εξαρτημένης με τις ανεξάρτητες μεταβλητές να δικαιολογούνται από τη θεωρία της επιστήμης. 2) Το υπόδειγμα θα πρέπει να είναι λιτό, δηλαδή να αποτελείται από ένα μικρό σύνολο ανεξάρτητων μεταβλητών. 3) Το υπόδειγμα να ερμηνεύει ένα μεγάλο ποσοστό της μεταβλητότητας της εξαρτημένης μεταβλητής.
Η ανάλυση βασίζεται σε δεδομένα που συλλέχθηκαν με τη βοήθεια προσομοιωτή οδήγησης και ειδικά σχεδιασμένου σεναρίου μέσω του οποίου συγκεντρώθηκαν αρχικά πληροφορίες που αφορούν στις ταχύτητες, θέσεις στο οδόστρωμα και αποστάσεις μεταξύ των χρηστών της οδού. Για τη συλλογή των απαραίτητων αυτών πληροφοριών, πραγματοποιήθηκε πείραμα σε 57 νέους την ηλικία οδηγούς στο προσομοιωτή οδήγησης του Εργαστηρίου Κυκλοφοριακής Τεχνικής του τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Για την επίτευξη του στόχου της παρούσας έρευνας, η πρωταρχική βάση δεδομένων που εξήχθη από τον προσομοιωτή εμπλουτίστηκε με προσθήκη επιπλέον μεταβλητών ώστε να περιγραφεί ουσιαστικότερα και αναλυτικότερα η οδηγική συμπεριφορά των συμμετεχόντων στο πείραμα.
Στη συνέχεια, ακολούθησε η στατιστική ανάλυση της τελικής βάσης δεδομένων. Αρχικά, πραγματοποιήθηκε η πρωταρχική στατιστική ανάλυση της βάσης δεδομένων από την οποία προκύπτει ότι, οι γυναίκες εμφανίζονται ως πιο συντηρητικoί οδηγοί έναντι των αντρών τόσο ως προς τη μέση ταχύτητα οδήγησης, όσο και ως προς τις αποστάσεις που κρατούν από τα προπορευόμενα και επερχόμενα οχήματα. Τόσο οι άντρες όσο και οι γυναίκες αναπτύσσουν σημαντικά μεγαλύτερες ταχύτητες όταν κινούνται στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Αυτό εξηγείται λογικά αφού η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα γίνεται κυρίως για λόγους προσπέρασης.
Έπειτα, πραγματοποιείται η διερεύνηση του χρόνου που μεσολαβεί έως την πρόσκρουση μεταξύ οχημάτων. Αρχικά, η διερεύνηση αυτή γίνεται με βάση το φύλο και το ρεύμα κίνησης του υπό εξέταση οχήματος. Έπειτα, παρουσιάζεται ο χρόνος κρούσης με βάση τις σχετικές ταχύτητες και το ρεύμα κίνησης των οχημάτων. Για την επιλογή του κατάλληλου γραμμικό υποδείγματος για την TTC και την TET_5 έγινε σχετική προετοιμασία, ώστε να ανιχνευτούν οι κατάλληλες μεταβλητές. Κατά την προετοιμασία υπολογίστηκε ο συντελεστής συσχέτισης Pearson βάσει του οποίου γίνεται έλεγχος γραμμικής συσχέτισης, ανά δύο, στις ποσοτικές. Στη συνέχεια, με τη χρήση διαγραμμάτων διάχυσης έγινε απεικόνιση της TTC και της TET_5 με κάθε μια από τις ποσοτικές μεταβλητές, ώστε να ανιχνευτεί το είδος και η κατεύθυνση των σχέσεων. Στη συνέχεια, η διερεύνηση του χρόνου που μεσολαβεί έως την πρόσκρουση μεταξύ οχημάτων γίνεται με την προσαρμογή υποδειγμάτων πολλαπλής γραμμικής παλινδρόμησης. Από την ανάπτυξη στατιστικών μοντέλων προκύπτει ότι, τόσο ο δείκτης TTC όσο και ο TET , επηρεάζονται σημαντικά από το ρεύμα κίνησης του υπό εξέταση οχήματος ,το φύλο του οδηγού, τον αριθμό των προσπεράσεων καθώς και από τις αποστάσεις μεταξύ του υπό εξέταση οχήματος με τα προπορευόμενα και τα επερχόμενα οχήματα. Αντίθετα, δεν παρατηρήθηκε ισχυρός βαθμός επιρροής των ταχυτήτων των εμπλεκόμενων οχημάτων στους παραπάνω δείκτες. |
el |