heal.abstract |
Θέμα της παρούσας εργασίας αποτελεί η διερεύνηση και αντιμετώπιση του φαινομένου της διαβρώσεως της ακτογραμμής, που συναντάται συχνά στην περιοχή κοντά σε λιμενικά έργα, μαρίνες αναψυχής και άλλες ανθρώπινες παρεμβάσεις στο παράκτιο περιβάλλον. Σκοπός είναι να αναδειχθούν οι σημαντικές συνέπειες των κατασκευών στην παράκτια ζώνη και να καταστεί σαφές ότι η προστασία αυτής με τα κατάλληλα μέτρα είναι αναγκαία για να μην υπάρχουν σοβαρές μεταβολές στην ακτή που θα εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία της παράκτιας ζώνης.
Αρχικά, γίνεται μία θεωρητική αναφορά στους μηχανισμούς και στις διεργασίες που αναπτύσσονται στην περιοχή της παράκτιας ζώνης και είναι υπεύθυνοι για όλες τις μεταβολές σε αυτήν. Οι κυματισμοί, τα ρεύματα και η συνεπαγόμενη μεταφορά του ιζήματος είναι εκείνα τα στοιχεία που προκαλούν αναλόγως εναπόθεση φερτού υλικού ή διάβρωση κατά μήκος της ακτογραμμής. Παρουσιάζεται η αλληλεπίδραση των παραπάνω διεργασιών με τα παράκτια τεχνικά έργα που κατασκευάζονται για τις ανάγκες υποδομών σε κάποια περιοχή. Σε βάθος χρόνου, η διάβρωση σε μία παράκτια περιοχή καθορίζεται από τις νέες συνθήκες που θα επικρατήσουν μετά την κατασκευή ενός νεόδμητου τεχνικού έργου.
Στη συνέχεια, παρατίθενται κάποια βασικά στοιχεία για τα μέτρα αντιμετώπισης που μπορούν να εφαρμοστούν έναντι διάβρωσης όπως οι έξαλλοι και ύφαλοι κυματοθραύστες, που είναι και η κύρια κατασκευή που χρησιμοποιήθηκε στα πλαίσια της παρούσας εργασίας, οι πρόβολοι, τα έργα θωράκισης του μετώπου της ακτής, αλλά και κάποιες εναλλακτικές λύσεις που προτείνονται όπως η χρήση μηχανικής μεταφοράς υλικού (sand by-pass) και η αναπλήρωση της ακτής (beach nourishment).
Ακολούθως, αναλύεται το προσομοίωμα που χρησιμοποιήθηκε στην εργασία, τα κυματικά σενάρια, η βαθυμετρία και η διάταξη της μαρίνας στη γειτονία της οποίας ερευνάται το φαινόμενο της διάβρωσης. Χρησιμοποιήθηκε το υπολογιστικό πρόγραμμα ΜΙΚΕ 21 DHI 2012 για την προσομοίωση των παράκτιων μηχανισμών. Αναλυτικότερα, ο προσδιορισμός του ύψους κύματος και των τάσεων ακτινοβολίας έγινε με ένα κυματικό μοντέλο ήπιας κλίσης (PMS, parabolic mild slope), ο προσδιορισμός της ταχύτητας του κυματογενούς ρεύματος έγινε με ένα υδροδυναμικό μοντέλο δισδιάστατης ανάλυσης (HD, hydrodynamic) και, τέλος, η στερεομεταφορά στην περιοχή υπολογίστηκε με ένα μοντέλο υπολογισμού ρυθμών στερεομεταφοράς (ST, sediment transport).
Τα αποτελέσματα της διερεύνησης δίνονται σε πίνακες και σχήματα και εντοπίζονται τα σημεία της ακτογραμμής που έχουν τον εντονότερο ρυθμό διάβρωσης. Τοποθετώντας κυματοθραύστες στο μοντέλο και δοκιμάζοντας αρκετές διατάξεις γεωμετρίες και κλίσεις προτείνεται μία διάταξη κυματοθραυστών, για την οποία υπάρχει ικανοποιητική προστασία έναντι διάβρωσης της κατάντη ακτογραμμής.
Τέλος, για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος, εξετάζεται η πιθανότητα εφαρμογής της μεθόδου sand by-pass, παράλληλα με τους κυματοθραύστες στη διαβρωμένη περιοχή. Αφού υπολογιστεί η αναγκαία παροχή ιζήματος, προτείνεται να αποσύρεται υλικό ανάντη της μαρίνας, όπου εντοπίζεται προσάμμωση, και να αποτίθεται κατάντη αυτής όπου χρειάζεται η αναπλήρωση. Με αυτόν τον τρόπο, επιλύεται σε ένα βαθμό και το πρόβλημα της μεγάλης απόθεσης ιζήματος στα ανάντη της μαρίνας. |
el |