HEAL DSpace

Οι αστικές αναπλάσεις και η διαμόρφωση της ταυτότητας μιας πόλης. Το παράδειγμα της Λάρισας

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Λαζαρίδης, Κλήμης el
dc.contributor.author Lazaridis, Klimis en
dc.date.accessioned 2015-10-29T09:31:02Z
dc.date.available 2016-10-29T02:00:17Z
dc.date.issued 2015-10-29
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/41467
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.6097
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Πολεοδομία - Χωροταξία (Κατ. Β')" el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Ταυτότητα el
dc.subject Λάρισα el
dc.subject Αναπλάσεις el
dc.subject Branding πόλης el
dc.subject Αστικός σχεδιασμός el
dc.subject Identity en
dc.subject Regeneration el
dc.subject Larissa en
dc.subject Regeneration en
dc.subject City branding en
dc.subject Urban planning en
dc.title Οι αστικές αναπλάσεις και η διαμόρφωση της ταυτότητας μιας πόλης. Το παράδειγμα της Λάρισας el
heal.type masterThesis el
heal.classification Πολεοδομια el
heal.classification Χωροταξία el
heal.language el el
heal.access free el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2015-10-21
heal.abstract Οι πόλεις, στα πλαίσια μια παγκοσμιοποιημένης οικονομίας, καλούνται να αντιμετωπίσουν διάφορες προκλήσεις και δυσκολίες. Η οικονομική κρίση είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργήσει την αναγκαιότητα ώστε η τοπική αυτοδιοίκηση των πόλεων να αναζητήσουν νέες πρακτικές ώστε να τις κάνουν ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο, προωθώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους. Η διεθνής ανταγωνιστικότητα μιας πόλης δε μπορεί να ενισχυθεί μόνο μέσω κανονιστικών διατάξεων χωρικού σχεδιασμού. Για το λόγο αυτό, στον αγώνα τους να καθιερωθούν στις προτιμήσεις των επισκεπτών, οι πόλεις υιοθετούν στρατηγικές για τη διατήρηση της φυσιογνωμίας τους, με τέτοιο τρόπο ώστε προβληθούν και να διατηρηθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους που τις κάνουν να ξεχωρίζουν σε σχέση με κάποιες άλλες. Η αναγκαιότητα αυτή, δημιούργησε το City Branding. Το City Branding αποτελεί μια πολιτική, μια στρατηγική που λειτουργεί ως μέσο για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, με σκοπό την προσέλκυση επενδύσεων και αύξηση των τουριστών-επισκεπτών, ενισχύοντας την τοπική ταυτότητα και την ταύτιση των κατοίκων με την πόλη. Το City Branding δεν είναι απλώς ένα μέσο για την προβολή μιας πόλης σε ένα ευρύ κοινό. Είναι ένα εργαλείο που μπορεί να δώσει διέξοδο σε περιπτώσεις πόλεων που είναι αποπροσανατολισμένες όσον αφορά την ταυτότητά τους, κατευθύνοντας έτσι την ανάπτυξή τους σύμφωνα με ένα κοινό όραμα. Γενικά, το branding της πόλης επικεντρώνεται στη δημιουργία μιας ευνοϊκής εικόνας ή στην αλλαγή της αρνητικής ή αδιάφορης εικόνας της πόλης και ακολουθεί τρεις κύριες κατευθυντήριες γραμμές. Πρώτον, γίνονται διάφορες εκστρατείες προώθησης με χρήση μιας διακριτής οπτικής ταυτότητας. Δεύτερον, κατασκευάζονται κτίρια ή χώροι ορόσημα - τοπόσημα για την πόλη ή δημιουργούνται νέοι τρόποι για την ενσωμάτωση των υφιστάμενων τοπόσημων στην προώθηση της πόλης. Τέλος, επιδιώκεται η διοργάνωση διαφόρων ειδών εκδηλώσεων στην πόλη, σημαντικών και ελκυστικών για ποικίλες πληθυσμιακές ομάδες. Συστατικά της εφαρμογής του city branding είναι οι ταυτότητες, η εικόνα, η προβολή ή η αίσθηση του τόπου. Το branding της πόλης καθορίζεται από διάφορους παράγοντες και έννοιες. Οι στόχοι, το θεωρητικό πλαίσιο, οι τρόποι οργάνωσής του και η αποτελεσματικότητά του αποτελούν αντικείμενο της παρούσας εργασίας. Ταυτόχρονα, μέσω παραδειγμάτων, ερευνάται το πως η θεωρητική ανάλυση βρίσκει πρακτική εφαρμογή. Η πόλη του Ρότερνταμ, κατάφερε να αποτελέσει ένα επιτυχημένο παράδειγμα δημιουργίας μιας ταυτότητας, ενός brand, με τις αναπλάσεις που έλαβαν χώρα στην κοίτη του ποταμού της πόλης και με την οικοδόμηση κτιρίων του μέλλοντος, δίνοντας μιας νέα αρχιτεκτονική διάσταση στις κατασκευές. Σήμερα θεωρείται ως η πόλη της αρχιτεκτονικής, όπου σε πολλές κεντρικές περιοχές πέτυχε η συνύπαρξη του παλιού και του μοντέρνου. Η πόλη του Newcastle και του Gateshead, στη βόρεια Αγγλία, δύο διαφορετικές πόλεις που τις χωρίζει ο ποταμός Tynes, κατάφεραν μέσω της συνεργασίας τους, να επαναπροσδιορίσουν την εικόνα τους και το χαρακτήρα τους και να αυξήσουν θεαματικά τους επισκέπτες. Εφαρμόστηκε ένα εξελιγμένο μοντέλο branding με έμφαση στην πολιτιστική διάσταση της πόλης και την ανύψωση των πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Η μελέτη περίπτωσης μιας πόλης στον ελλαδικό χώρο, για τη συγκεκριμένη εργασία, εστιάζει στην πόλη της Λάρισας. Τα τελευταία χρόνια η εικόνα της πόλης και ειδικότερα του κέντρου της έχει αλλάξει, και η ποιότητα ζωής των κατοίκων έγινε καλύτερη. Οι πολεοδομικές παρεμβάσεις που έλαβαν χώρα κυρίως τις δύο τελευταίες δεκαετίες, όπως η δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, η ανάπλαση της περιοχής της κοίτης του Πηνειού, με έμφαση στη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος και ή ένταξη του στον αστικό ιστό, η δημιουργία νέων πλατειών και πάρκων καθώς και η ανακατασκευή των υπαρχουσών, η ανάδειξη των αρχαιολογικών μνημείων και κτισμάτων που ήρθαν στο φως, έδωσε μια νέα πνοή στην πόλη, δημιούργησε μια νέα αισθητική εικόνα της κακής εικόνας με σκοπό τη βελτίωση του κλίματος για την ανάπτυξη της πόλης. Στην Λάρισα σήμερα δεν έχει γίνει κάποια οργανωμένη και σαφής προσπάθεια city branding. Όλες αυτές οι βελτιώσεις είχαν ως βασικό σκοπό να δημιουργήσουν μια ταυτότητα για της πόλη, μέσω ενός μελλοντικού χαρακτήρα city branding, αφού υποστηρίζεται κατά γενική ομολογία ότι βελτίωσαν την εικόνα της πόλης. Οι πολεοδομικές παρεμβάσεις στο κέντρο της πόλης είχαν ως βασικό χαρακτηριστικό την ανάδειξη του αρχαιολογικού πλούτου της πόλης, με «ναυαρχίδα» το αρχαίο θέατρο, ένα από τα τρία μεγαλύτερα της αρχαίας Ελλάδας, και το μοναδικό ενταγμένο στον αστικό ιστό μιας πόλης. Οι φορείς της πόλης επιδιώκουν να προωθήσουν την μεγάλη ιστορία της, στο πέρασμα των αιώνων, μέσω του πολιτισμού, υιοθετώντας την αντίληψη ότι διαθέτει όλα εκείνα τα γνωρίσματα και στοιχεία ώστε η πόλη της Λάρισας να μετασχηματιστεί σε μια πόλης του «πολιτισμού». Στη Λάρισα είναι εφικτή μια εφαρμογή branding και ανάπτυξης της πόλης με όρους branding. el
heal.abstract In todays world, cities, within these globalised economies, has to face new challenges and difficulties. The crisis of economy created the necessity of new methods and practices, which will be the key that cities will become more competitive, in a global state, giving a boost to their advantages and features. This is why the international competitiveness of a city cannot only be strengthened through spatial planning regulations. For this reason, in their struggle to establish the preference of users and the attraction of economic activity, cities adopt strategies in order to preserve their physiognomy, in a way to promote, highlight and preserve their special characteristics that make them unique. This necessity originate city branding. City branding is a policy, a strategy that works as a mean to achieve competitive advantages, in order attract investments and increase tourism, strengthening local identity and the identity and pride of the city residents. City branding is not just a way of promoting a city to a wide audience. It is a tool that can give solutions for cities that are disoriented about their identity, thereby directing growth in line with a common vision. Generally, branding a city focuses on creating a favorable image or change the negative or indifferent image of the city and follows three main lines. At the beginning, there are various promotional campaigns that are planned using a distinct visual identity. Secondly, buildings or city landmarks are designed and constructed, or new ways of integrating existing landmarks are created in the promotion of the city. Finally, it aims to organize various kinds of events in the city, important and attractive for various population groups. Components of the implementation of city branding are identities, image, promotion or sense of place. The concept of branding a city is multidimensional and depends on many factors. The concepts and parameters that define the branding of the city, the objectives, theoretical framework, modes of organization and efficiency are the subject of this paper. At the same time, examples are mentioned to investigate how the theoretical analysis set in practice. The city of Rotterdam, achieved to become a successful example in creating an identity, a brand, by redeveloping that taken place in the river of the city and with building modern construction, giving a new architectural dimension. Today, is considered as a city of architecture and a successful example of ‘building’ a specific brand. In the city of Newcastle - Cateshead, in north England, two different cities, separated by river Tynes, achieved to redefine their image and character and extremely increace visitors and tourism. It was implemented a sophisticated branding model emphasizing on the cultural dimension of the city. In this paper, the main case study, focus on the city of Larissa. In last decades, the image of the city has transformed into a new ‘modern’ city, especially in the centre areas, and the state of life became better. Urban interventions, such as the creation of an extended pedestrian network, the renovation of the river bed of the city, emphasized in the preserve of natural environment, the construction of new plazas and parks, giving also and a new image to the old ones, the promotion of the ancient buildings and monuments that came to light, gave a new vision to the city, and create a new aesthetic quality and image, so as to improve the city’s development and chances. In the city of Larissa, there has been no organized exact effort of city branding but there have been actions, events and planning that are characterized by some features of the strategies of city branding. Also, some urban design projects, of redevelopment and construction, intend to create an identity for the city, adopting characteristics of city branding. All these urban interventions and reconstructions in the centre of the city, aimed to promote and preserve the ancient and cultural heritage, giving attention to the ancient theatre, one of the three biggest ancient theatres in Greece. The local commission court to promote by culture, the history of the city, through the centuries, adopting the perspective that appropriate all these features, in order to reform in a city of “culture”. City branding is possible to implement in the city of Larissa and a growth of the city taken into consideration branding terms. en
heal.advisorName Μάρκου, Μαρία el
heal.committeeMemberName Κλαμπατσέα, Ειρήνη el
heal.committeeMemberName Σαγιάς, Ίων el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua el
heal.numberOfPages 220 el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα