HEAL DSpace

H πεντάτοξη μαρμάρινη γέφυρα της Δούκισσας της Πλακεντίας στα Μελίσσια

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Πανακάκη, Μαρία el
dc.contributor.author Panakaki, Maria en
dc.date.accessioned 2015-10-29T09:57:20Z
dc.date.available 2015-10-29T09:57:20Z
dc.date.issued 2015-10-29
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/41469
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.4833
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Συντήρηση και Αποκατάσταση Ιστορικών Κτηρίων και Συνόλων - Προστασία Μνημείων (Κατ. Α')" el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Γέφυρες el
dc.subject Bridges en
dc.subject Δούκισσα Πλακεντίας el
dc.subject Πεντάτοξη el
dc.subject Μελίσσια - Πεντέλη el
dc.subject Duchess Plaisance en
dc.subject Melissia - Penteli en
dc.title H πεντάτοξη μαρμάρινη γέφυρα της Δούκισσας της Πλακεντίας στα Μελίσσια el
dc.title The five – arched bridge of the Duchess of Plaisance in Melissia en
heal.type masterThesis el
heal.classification Bridges (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85016829) en
heal.language el el
heal.access free el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2014-03-10
heal.abstract ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΠΕΡΙΛΗΨΗ Η πεντάτοξη μαρμάρινη γέφυρα της οδού των αρχαίων λατομείων, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 4 χιλιομέτρων από το Χαλάνδρι και 3 χιλιομέτρων από τη Πεντέλη στην σημερινή οδό Δουκίσσης Πλακεντίας του Δήμου Μελισσίων. Είναι πιθανόν να στέκει στη θέση μιας αρχαίας γέφυρας από την οποία δεν σώζονται ή δεν διακρίνονται ίχνη. Πρόκειται για την αρχαιότερη σωζόμενη γέφυρα της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας η οποία κατασκευάστηκε το 1836 με χρηματοδότηση της Sophie de Marbois-Lebrun, Δούκισσα της Πλακεντίας και με σχέδια του μηχανικού Αλέξανδρου Γεωργαντά. Η κατασκευή της έγινε πιθανόν στα πλαίσια του γενικότερου εκσυγχρονισμού και επέκτασης του δικτύου δρόμων της Αθήνας την εποχή εκείνη, και εξυπηρέτησε τη μεταφορά μαρμάρων από το Πεντελικό στην Αθήνα για την ανέγερση των ανακτόρων, όταν σύμφωνα με διαταγή του Όθωνα το 1836 το λατομείο της Πεντέλης λειτούργησε ξανά. Είναι κατασκευασμένη από πεντελικό μάρμαρο και έχει μήκος σήμερα περίπου 39,50 μ.( μετά από τις επεμβάσεις που έχουν γίνει στις απολήξεις των στηθαίων) , ωφέλιμο πλάτος 3,30 μ. και συνολικό ύψος 10,40 μ. από το βαθύτερο σημείο του ρέματος. Ως προς τον τρόπο οικοδόμησης της γέφυρας, παρατηρείται η κατά ζώνες μεταβολή της δομής των λίθων από κάτω προς τα άνω. Οι βάσεις των βάθρων έχουν αδρή αργολιθοδομή, το τμήμα έως τις γενέσεις των τόξων έφερε διακοσμητικά επιμελημένο αρμολόγημα (που σήμερα υπάρχει σε ελάχιστα σημεία) και τέλος τα τόξα με τις βάσεις των στηθαίων έχουν επιμελέστερη λαξευτή λιθοδομή. Το υπόλοιπο τμήμα των στηθαίων και οι επιστέψεις που πιθανώς να διέθεταν την τελειότερη λάξευση, σήμερα δεν σώζονται. Οι φθορές και βλάβες που παρατηρούνται σήμερα στη γέφυρα είναι :  H υποβάθμιση του αρχικού ύψους των στηθαίων αλλά και της ποιότητας κατασκευής των εναπομεινάντων τμημάτων τους με πρόχειρο κτίσιμο της επίστεψης τους καθώς και των σημείων που έχουν καταρρεύσει στα ακραία τμήματα. Ως αποτέλεσμα δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια το αρχικό μήκος της γέφυρας.  Η πορεία του ρέματος έχει αλλάξει λόγω της ρίψης μπάζων και χωμάτων στη περιοχή της κοίτης με αποτέλεσμα σήμερα να απειλούνται οι βάσεις των βάθρων της 4ης καμάρας με αποχωμάτωση.  Η στρώση ασφάλτου στο άλλοτε λιθόστρωτο κατάστρωμα για τη διέλευση των οχημάτων και αλλαγή της αρχικής στάθμης του με αποτέλεσμα την βύθιση (ή και εξαφάνιση) των ρύσεων των ομβρίων.  Εκτενής φθορά των κονιαμάτων καθώς και πτώση αυτών κυρίως στις βάσεις των βάθρων αλλά και στα εσωρράχια των τόξων.  Βλάστηση στους αρμούς των λίθων ιδιαίτερα στα βάθρα εξαιτίας της υγρασίας.  Στο ευρύτερο περιβάλλον παρατηρείται αισθητική υποβάθμιση της κοίτης λόγω ρίψης απορριμμάτων, παράνομες περιφράξεις ιδιοκτησιών και γενικότερη εγκατάλειψη. Στην παρούσα διπλωματική εργασία θα επιχειρηθεί να γίνουν τα κάτωθι:  Πλήρη σχέδια αποτύπωσης  Οικοδομική-κατασκευαστική ανάλυση  Πρόταση αποκατάστασης των φθορών και αποκατάστασης της αρχικής μορφής της γέφυρας με αποξήλωση των επεμβάσεων  Πρόταση πεζοδρόμησης της περιοχής και ένταξης της γέφυρας σε ευρύτερο δίκτυο που θα συνδέει τα μνημεία της Δούκισσας. el
heal.abstract The five – arched bridge is located 4 km from Halandri, 3km from Penteli and stands in the old route of ancient quarries, a part of it called today Doukissis Plakentias Street, in the municipality of Melissia. It is possible that this bridge stands in the place of an ancient one from which we cannot find any traces today. It is the oldest surviving bridge in the wider area of Athens, which was constructed in 1836 with funding from Sophie de Marbois-Lebrun, Duchess of Plaisance and project plans by the civil engineer Alexander Georgantas. The construction of the bridge served the transportation of marbles from Penteli to Athens for the construction of the palace (and not only), when the quarries of Penteli opened again by orders of king Otto. Also, it was probably a project that was included in the general modernization and development of the road network of that time. Constructed with pentelic marble, it has overall length 39.50 m. (after the alterations at the parapets), width 3.30 m. and height 10.40m. from the deepest point of the stream. Concerning the way that the stones were built, we can discern three different zones of stone structure. The bases of the pedestals have coarse rubble, the parts up to the genesis of arcs had elaborate decorative mortar (today we can spot it in some parts of the bridge), and finally the arcs and bases of the parapets have diligently carved stonework. There was a forth zone, the upper part of the parapets and the cap stones that probably had even better carving, but today are missing. The ravages and damages seen today on the bridge are described below:  The degradation of the original height of parapets and the low construction quality of the remaining parts, were due to rough build of the crowning in order to fill the missing parts.  The course of the stream has changed due to dumping debris and soil in the stream bed. As a result the bases of the pedestals of the fourth arch risk of soil displacement.  The asphalt layer that covers today the once paved deck, changed its original level resulting in the sinking (or disappearance) of rain gutters.  Extensive deterioration and fall of mortars especially in the bases of pedestals and in the intrados of the arches.  Vegetation in the joints of stones especially in the piers due to moisture.  In the wider environment it is observed aesthetic degradation of the riverbed due to dropping litter, illegal fences of neighboring properties and general neglect. This project will attempt to address the following matters:  Complete imprint projects  Building-construction analysis  Proposal for the recovery of damages and restoring the original appearance of the bridge  Proposal for the pedestrianization of the area and accession of the bridge to a wider network linking the monuments of the Duchess. en
heal.advisorName Κορρές, Μανόλης el
heal.committeeMemberName Μαρίνου, Γεωργία el
heal.committeeMemberName Τσακανίκα, Ελευθερία el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua el
heal.numberOfPages 124 el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα