HEAL DSpace

To εθνικό οδικό δίκτυο κατά την περίοδο 1930 - 1980. Η κουλτούρα του αυτοκινήτου στην Ελλάδα

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Παπαζαφειροπούλου, Σοφία-Αλεξία el
dc.contributor.author Papazafeiropoulou, Sofia-Alexia el
dc.date.accessioned 2015-12-04T10:48:51Z
dc.date.available 2015-12-04T10:48:51Z
dc.date.issued 2015-12-04
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/41748
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.1953
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Road network, automobility, car culture, οδικό δίκτυο, αυτοκίνηση, κουλτούρα αυτοκινήτου el
dc.title To εθνικό οδικό δίκτυο κατά την περίοδο 1930 - 1980. Η κουλτούρα του αυτοκινήτου στην Ελλάδα el
heal.type doctoralThesis
heal.secondaryTitle The national road network from the 1930s to the 1980s. Car Culture in Greece el
heal.classification Ιστορία και Κοινωνιολογία της Τεχνολογίας el
heal.classification Science and Technology Studies el
heal.classification Social history el
heal.classification History el
heal.classification N.06.04.01 Economic and Industrial Sociology, Sociology of Settlements el
heal.classificationURI http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85123948
heal.classificationURI http://lod.nal.usda.gov/5339
heal.classificationURI http://skos.um.es/unescothes/C01809
heal.classificationURI http://zbw.eu/stw/thsys/73355
heal.classificationURI http://zbw.eu/stw/descriptor/15690-2
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2015-10-21
heal.abstract The dissertation thesis examines the technosocial evolution that concerns the automobility development in Greece from the 1930s to the 1980s. This phenomenon is studied from a sociological and historical aspect. According to the thesis’ main argument, automobility is a technosocial phenomenon which consists of the road infrastructure on macroscale level and car culture on microscale level. The thesis consists of five chapters. The 1st Introductory Chapter describes the central research hypotheses and the theoretical fields from which the main methodological tools are drawn. These fields include the Science and Technology Studies, the Mobilities Paradigm, as well as the Material and Consumption Culture. Moreover, this chapter reviews the international and Greek literature on Car Culture and on the History of the Automobile. Finally, the chapter provides a brief overview of the history of the automobile in the western world. The 2nd Chapter is titled “Space and Mobility I – The automobility infrastructure”. This chapter examines the automobility infrastructure as a subsystem of the automobility technosocial system. The Science and Technology Studies tools are used so as to show the heterogeneous character of this infrastructure, which is defined by economic, political, social and technical factors. Moreover, the tools of the Mobilities Paradigm are used for a more in-depth understanding of how the automobility infrastructure’s expansion contributed to the spatial reconstruction of the Greek territory. The 3rd Chapter is titled “Space and Mobility II – The traffic congestion problem in Athens”. This chapter examines the automobility development in relation with road construction within the Greek capital city’s urban complex. It emphasizes on the postwar period. The study of the spatial and social reconstruction of Athens through the automobility flows is used so as to show the interaction of the postwar urban planning with mobility. The 4th Chapter is titled “Tourism and automobility: The reconstruction of the Greek landscape as a tourist site”. This chapter examines the tourism industry development in relation with the road network which has been partly constructed as a tourism infrastructure. Moreover, this chapter researches how automobility contributed to the spatial and social reorganization of the Greek territory through the technical and symbolic reconstruction of certain places as tourist sites. Finally, the 5th Chapter is titled “Car Culture”. It examines automobility in coherence with the reconstruction of identities and taxonomies in the Greek society. More specifically, it studies certain aspects of the automobility that concern the statistical use of automobiles, the consumption standards, the normalization of the modern space in which the social actors move, the tinkering practices, the leisure practices and mobilities, and the construction of gender stereotypes. en
heal.abstract Αντικείμενο της διατριβής είναι η μελέτη της τεχνοκοινωνικής εξέλιξης που συντελείται στην Ελλάδα κατά την νεωτερική περίοδο 1930 – 1980, αναφορικά με την εισαγωγή της αυτοκίνησης στη ζωή της χώρας, από ιστορικής και κοινωνιολογικής πλευράς. Η αυτοκίνηση, όπως υποστηρίζεται στην παρούσα μελέτη, αποτελεί ένα τεχνοκοινωνικό φαινόμενο, το οποίο συντίθεται σε επίπεδο μακροκλίμακας από τα οδικά δίκτυα ως υποδομές, και σε επίπεδο μικροκλίμακας από την κουλτούρα του αυτοκινήτου. Η διατριβή διαρθρώνεται σε πέντε κεφάλαια. Στο 1ο Εισαγωγικό κεφάλαιο εκτίθενται τα κεντρικά ερωτήματα που αποτελούν την αφετηρία της έρευνας και παρουσιάζονται τα θεωρητικά ρεύματα από τα οποία αντλούνται τα κύρια μεθοδολογικά εργαλεία. Τα ρεύματα αυτά είναι οι Σπουδές Επιστήμης και Τεχνολογίας, το παράδειγμα των Κινητικοτήτων, κι οι Σπουδές Υλικής Κουλτούρας και Κουλτούρας Κατανάλωσης. Επιπλέον γίνεται μία σύντομη επισκόπηση της διεθνούς και της ελληνικής βιβλιογραφίας για την Κουλτούρα του αυτοκινήτου και την ιστορία του. Τέλος περιγράφονται επιγραμματικά οι κυριότεροι σταθμοί στην ιστορία του αυτοκινήτου στο δυτικό κόσμο. Στο 2ο κεφάλαιο με τίτλο «Χώρος και Κινητικότητα Ι – Οι υποδομές αυτοκίνησης» εξετάζονται οι υποδομές αυτοκίνησης ως υποσύστημα του ευρύτερου τεχνοκοινωνικού συστήματος της αυτοκίνησης. Τα εργαλεία των Σπουδών Επιστήμης και Τεχνολογίας αξιοποιούνται έτσι ώστε να καταδειχθεί ο ετερογενής χαρακτήρας των υποδομών αυτοκίνησης, οι οποίες προσδιορίζονται από οικονομικούς, πολιτικούς, κοινωνικούς και τεχνικούς παράγοντες. Ακόμη αξιοποιούνται τα εργαλεία του θεωρητικού παραδείγματος των Κινητικοτήτων έτσι ώστε να ερμηνευθεί η συμβολή της επέκτασης των υποδομών αυτοκίνησης στη χωροταξική αναδιάρθρωση της ελληνικής επικράτειας. Στο 3ο κεφάλαιο με τίτλο «Χώρος και Κινητικότητα ΙΙ – Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας», εξετάζεται η ανάπτυξη της αυτοκίνησης σε σχέση με την οδοποιΐα στο πλαίσιο του πολεοδομικού ιστού του συγκροτήματος της πρωτεύουσας, με έμφαση κυρίως στη μεταπολεμική περίοδο. Μέσα από την μελέτη της χωροταξικής και κοινωνικής αναδιοργάνωσης της Αθήνας γύρω από τις ροές της αυτοκίνησης αναδεικνύεται η άμεση συνάφεια της πολεοδομικής οργάνωσης των μεταπολεμικών αστικών κέντρων με τα ρεύματα κινητικότητας. Στο 4ο κεφάλαιο με τίτλο «Τουρισμός και αυτοκίνηση: Η ανακατασκευή του ελληνικού τοπίου ως αξιοθέατο» εξετάζεται η μεταπολεμική βιομηχανία τουρισμού σε συνάφεια με τα οδικά δίκτυα τα οποία κατασκευάστηκαν μεταξύ άλλων και ως τουριστικές υποδομές. Επιπλέον, εξετάζεται η συμβολή της αυτοκίνησης στη χωροταξική και κοινωνική αναδιοργάνωση της ελληνικής επικράτειας μέσω της τεχνικής και συμβολικής ανακατασκευής συγκεκριμένων τόπων ως τουριστικών προορισμών. Τέλος στο 5ο κεφάλαιο της διατριβής με τίτλο «Η κουλτούρα του αυτοκινήτου» εξετάζεται η αυτοκίνηση σε ό,τι αφορά στην ανασυγκρότηση των κοινωνικών ταυτοτήτων και ταξινομικών κατηγοριών της ελληνικής κοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται πτυχές της αυτοκίνησης που αφορούν στα στατιστικά στοιχεία χρήσης οχημάτων, στην αυτοκίνηση ως κατανάλωση και ως παράγοντα κανονικοποίησης του νεωτερικού χώρου στον οποίο κινούνται οι κοινωνικοί δρώντες, ως κινητικότητα που σχετίζεται με τις πρακτικές ελεύθερου χρόνου, ως τεχνουργία, και ως άξονα συγκρότησης έμφυλων στερεοτύπων. el
heal.sponsor H παρούσα έρευνα έχει συγχρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο - ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) – Ερευνητικό Χρηματοδοτούμενο Έργο: Ηράκλειτος ΙΙ. Επένδυση στην κοινωνία της γνώσης μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου. el
heal.advisorName Ασημακόπουλος, Μιχάλης el
heal.committeeMemberName Καλογήρου, Γιάννης el
heal.committeeMemberName Τύμπας, Τέλης el
heal.committeeMemberName Λυμπεράκη, Αντιγόνη el
heal.committeeMemberName Κύρτσης, Ανδρέας-Αλέξανδρος el
heal.committeeMemberName Καρασμάνης, Βασίλης el
heal.committeeMemberName Τσακανίκας, Άγγελος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών. Τομέας Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 703 σ.
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα