HEAL DSpace

Μελέτη της συμβολής των κινουμένων σχεδίων στη διδασκαλία της χημείας

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Χιώτη, Μαριάνθη el
dc.contributor.author Chioti, Marianthi en
dc.date.accessioned 2016-02-12T11:28:10Z
dc.date.available 2016-02-12T11:28:10Z
dc.date.issued 2016-02-12
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/41985
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.8239
dc.rights Default License
dc.subject Θεωρίες μάθησης el
dc.subject Learning theories en
dc.subject Κινούμενα σχέδια el
dc.subject Οπτικές αναπαραστάσεις el
dc.subject Χημεία el
dc.subject Πυρίτιο el
dc.subject Animated cartoons en
dc.subject Visualisations en
dc.subject Chemistry en
dc.subject Silicon en
dc.title Μελέτη της συμβολής των κινουμένων σχεδίων στη διδασκαλία της χημείας el
dc.title Study of the animated cartoons' contribution to the teaching of chemistry en
heal.type bachelorThesis
heal.classification Παιδαγωγικά el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2015-10-07
heal.abstract Τα κινούμενα σχέδια είναι ταινίες που έχουν δημιουργηθεί από διαδοχικά σκίτσα, στα οποία συνήθως κύρια χαρακτηριστικά τους είναι το χιούμορ, η υπερβολή και ο ανθρωπομορφισμός. Στην παρούσα διπλωματική εργασία μελετήθηκε η συμβολή των κινουμένων σχεδίων στη διδασκαλία των Φυσικών επιστημών και συγκεκριμένα της Χημείας σε μαθητές της Γ’ γυμνασίου. Στην αρχή της εργασίας διατυπώνονται κάποιες βασικές θεωρίες μάθησης όπως ο συμπεριφορισμός και ο κονστρουκτιβισμός, αλλά και κάποιες ακόμη σημαντικές θεωρίες όπως η θεωρία του διπλού κώδικα του Paivio ή η γνωστική θεωρία των πολυμέσων του Mayer. Στη συνέχεια εξετάζονται ο ρόλος των εικόνων και των οπτικών αναπαραστάσεων στην εκπαίδευση και ειδικότερα τα πλεονεκτήματα της χρήσης των καρτούν και του animation στη διδασκαλία. Επίσης, διερευνάται η σχέση συναισθημάτων και επίδοσης αλλά και η σχέση των ρόλων: δημιουργός κινουμένων σχεδίων-ηθοποιός-καθηγητής. Ακολούθως, παρουσιάζονται κάποιες σύγχρονες τάσεις στην εκπαίδευση, όπως η διεπιστημονικότητα και τα πολυμέσα. Στη συνέχεια παρατίθεται η πορεία της διπλωματικής εργασίας στην οποία ακολουθήθηκαν τα βήματα του Medina. Με τη βοήθεια κατάλληλων προγραμμάτων, δημιουργήθηκαν πρωτότυπα κινούμενα σχέδια και προέκυψαν δύο εκπαιδευτικά βίντεο. Κάθε ένα από τα βίντεο περιλάμβανε κείμενα και αφηγήσεις, ηχογραφημένους διαλόγους, σχεδιοκίνηση-animation και στατικές εικόνες. Η ενότητα που παρουσιάστηκε μέσω των βίντεο αφορούσε στο πυρίτιο και στις χρήσεις του και συγκεκριμένα στην παραγωγή του γυαλιού και των οπτικών ινών. Τα κινούμενα σχέδια εξυπηρέτησαν συγκεκριμένους γνωστικούς και συναισθηματικούς διδακτικούς στόχους. Ακολούθως, πραγματοποιήθηκε έρευνα σε δύο σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (συνολικά 96 μαθητές) για να αξιολογηθεί η επίδοση των μαθητών, οι οποίοι χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Χρησιμοποιήθηκαν δύο διαφορετικοί μέθοδοι διδασκαλίας, η προσαρμοσμένη στη χρήση των εκπαιδευτικών βίντεο και η κλασσική. Και στις δύο περιπτώσεις η αξιολόγηση των μαθητών έγινε μέσω πανομοιότυπων τεστ. Επίσης, διανεμήθηκε ερωτηματολόγιο στους μαθητές του πειραματικού τμήματος για να εκτιμηθεί κατά πόσο θεώρησαν τα βίντεο ποιοτικά, ενδιαφέροντα, ευχάριστα αλλά και ωφέλιμα στη μαθησιακή διαδικασία. Στη συνέχεια ακολούθησε στατιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων και εξήχθησαν θετικά συμπεράσματα σχετικά με τη συνεισφορά των κινουμένων σχεδίων στη διδασκαλία της χημείας και στην επίδοση των μαθητών του γυμνασίου. Τέλος, διατυπώνονται κάποιες προτάσεις για την καλύτερη εφαρμογή των οπτικών αναπαραστάσεων, των κινουμένων σχεδίων και του animation στην εκπαίδευση. el
heal.abstract Animated cartoons are films made of sequential drawings. Humor, exaggeration and anthropomorphisms are their main characteristics. In the present diploma thesis, the contribution of animated cartoons to the teaching of Science, and specifically Chemistry to 3rd Grade Middle School students was studied. Initially learning theories, such as behaviorism and constructivism but also some important theories such as Paivio’s Dual Coding Theory and Mayer’s Multimedia Cognitive Theory are presented. Subsequently, the advantages of using pictures, visualisations and specifically animation and cartoons in education are mentioned. Additionally, the relationship between emotions and performance and also between an animator, an actor and a teacher is explored. Some modern tendencies in education are presented next, such as interdisciplinarity and multimedia tools as instruction issues. Subsequently, the procedure followed in the present thesis is described based on Medina’s steps. Original animated cartoons were created and two videos were produced with the help of some computer programs. Each video included text and narrations, recorded dialogues, animation and static images. The chapter presented in the videos was about silicon and its uses and more specifically about the production of glass and optical fibers. The animated films served some purposes and more specifically, some cognitive and affective goals. A research took place next, at two secondary schools (96 students in total), to evaluate the students’ performance. Two different instructional methods were used, the classic method and the one adjusted to the animated cartoons’ presentation. In both cases, the students’ assessment was achieved via two tests which were exactly the same for both groups of students. Moreover, a questionnaire was distributed to the students of the experiment group to examine to what degree they thought the videos were of high quality, interesting amusing and beneficial to the learning process. Statistical analysis followed, which led to quite positive conclusions about the contribution of animated cartoons to the instruction of Chemistry and to the middle school students’ performance. Finally, some suggestions on the application of visual representations, cartoons and animation are proposed. en
heal.advisorName Παυλάτου, Ευαγγελία el
heal.committeeMemberName Καραντώνης, Αντώνης el
heal.committeeMemberName Δέτση, Αναστασία el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 107 σ. el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής