heal.abstract |
H λιμενική δραστηριότητα αποτελεί αναπόσπαστο και αυξημένης σημασίας, κομμάτι της ναυτιλιακής δραστηριότητας. Τα πλοία εφοδιάζονται στους λιμένες με νερό, τρόφιμα, καύσιμα, ηλεκτρισμό, ανταλλακτικά, εργαλεία, αναλώσιμα.
Στόχος των σχεδιαζόμενων συστημάτων εξυπηρέτησης είναι η μείωση του κόστους αναμονής, δηλαδή του χρόνου που ένα πλοίο θα περιμένει μέχρι να αρχίσει η εξυπηρετησή του. Τα σχεδιαζόμενα συστήματα εξυπηρετήσεως θα επαρκούσαν κάθε φορά, αν τα πλοία προσήρχοντο κανονικά σε προκαθορισμένες ώρες και είχαν γνωστούς και σταθερούς χρόνους εξυπηρετήσεως. Όμως, παρουσιάζεται έλλειψη κανονικότητας των χρόνων αφίξεως των πλοίων στους λιμένες και επομένως, αβεβαιότητα στο χρόνο εξυπηρέτησης τους.
Ενδεχόμενες καθυστερήσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απώλεια πελατών στο παρόν ή στο μέλλον, αν ο χρόνος αναμονής για ανεφοδιασμό είναι μεγαλύτερος από τον αναμενόμενο, ή τον προσυμφωνημένο. Μάλιστα, αρκετοί λιμενικοί οργανισμοί, όπως και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) υπογράφουν συμφωνίες με τις ναυτιλιακές εταιρείες για ύπαρξη ελεύθερου αγκυροβολίου όταν το πλοίο θα αφιχθεί στο λιμάνι.
Από την άλλη μεριά, η δημιουργία ενός πολύ μεγάλου συστήματος εξυπηρέτησης για την αποφυγή οποιασδήποτε καθυστέρησης θα απαιτούσε την επένδυση αρκετά μεγάλων χρηματικών ποσών.
Η πρόσφατη απόφαση του ΙΜΟ για τη θεσμοθέτηση περιοχών ελέγχου καυσαερίων (ECAs) προβλέπεται να οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG): ο εξοπλισμός των πλοίων με διατάξεις καύσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) είναι μία από τις πρώτες αντιδράσεις των πλοιοκτητών στην απόφαση. Η καύση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) εκμηδενίζει τις εκπομπές οξειδίων του θείου και αιωρούμενων σωματιδίων, ενώ και οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου είναι αρκετά μειωμένες- κατά 80% έως 90% σε σχέση με την καύση MDO και κατά 20-30% σε σχέση με την καύση HFO. Το ενδιαφέρον των ελλήνων πλοιοκτητών είναι έντονο τόσο όσον αφορά τα φορτηγά πλοία, αλλά και την ακτοπλοϊα αφού η μετάβαση από την καύση πετρελαίου σε καύση φυσικού αερίου επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 50%.
Σε αυτή τη μεταπτυχιακή εργασία, μελετάται η στοχαστική μοντελοποίηση και βελτιστοποίηση του σχεδιαζόμενου συστήματος για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το λιμάνι του Πειραιά. Μεταβλητές απόφασης σε ένα σύστημα ουράς είναι συνήθως, ο αριθμός των σταθμών εξυπηρετήσης (s) και ο αριθμός συστημάτων εξυπηρέτησης (λ) ενώ σχεδιαστική παράμετρο αποτελεί η βελτιστοποίηση της απόδοσης των σταθμών εξυπηρέτησης (μ).
Η ευημερία και ανάπτυξη του ΟΛΠ αποτελεί σημαντικό παράγοντα ευημερίας και ανάπτυξης της Ελλάδας. Η αδυναμία πρόβλεψης των ECAs που θα θεσμοθετηθούν μελλοντικά, διακινδυνεύει οποιαδήποτε απόφαση. Το πρόβλημα του σταθμού εξυπηρέτησης LNG του ΟΛΠ δεν εξαντλείται στη σχεδίαση του συστήματος, αλλά σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η διαχείριση των διαδικασιών, κατά τη λειτουργία του. |
el |