dc.contributor.author | Πολιτοπούλου, Ίλια | el |
dc.contributor.author | Βάγιας, Θανάσης | el |
dc.contributor.author | Vagias, Athanasios | en |
dc.contributor.author | Politopoulou, Ilia | en |
dc.date.accessioned | 2016-06-27T09:01:00Z | |
dc.date.issued | 2016-06-27 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/42852 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.1442 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Μουσική | el |
dc.subject | Αρχιτεκτονική | el |
dc.subject | Music | en |
dc.subject | Architecture | en |
dc.title | Iannis Xenakis: music & architecture | en |
dc.title | Ιάννης Ξενάκης: μουσική & αρχιτεκτονική | el |
dc.type | Διάλεξη | |
heal.type | learningMaterial | el |
heal.classification | Music and architecture (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85088882) | en |
heal.classificationURI | http://data.seab.gr/concepts/ca04d85f54649c53d4d128d9961f9a287d7ed882 | |
heal.dateAvailable | 2017-06-26T21:00:00Z | |
heal.language | el | el |
heal.access | embargo | el |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2016-02-12 | |
heal.abstract | Πρόθεση της διάλεξης αυτής είναι να ερευνηθεί η σχέση μεταξύ μουσικής και αρχιτεκτονικής. Επιλέγεται το παράδειγμα του Ιάννη Ξενάκη, ο οποίος με την ιδιότητα του μουσικού και αρχιτέκτονα επαναπροσδιορίζει την πορεία της μουσικής σύνθεσης κα φανερώνει κοινούς τρόπους επεξεργασίας μουσικών και αρχιτεκτονικών προβλημάτων. Μέσα από μια εστιασμένη ανάλυση των πιο χαρακτηριστικών αρχιτεκτονικών του έργων, συλλέγονται εργαλεία με τα οποία αναδεικνύεται ο τρόπος με τον οποίο η μουσική είναι δυνατόν να αποτελέσει ένα δημιουργικό εργαλείο αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. | el |
heal.abstract | This written work intends to investigate the relat ionship between architecture and music. Concepts such as rhythm, harmony, measure, scale, counterpoint, expression, color gave r ise to the awareness of the existence of a special relat ionship between the two arts. As an attempt to investigate the strange affinity between music and architectural design - or between sound and space - the contemporary example of Iannis Xenakis (1922-2001) was selected who, as musician and architect, operated successfully in both sectors. Through his works and by his writ ings he redefined the direct ion of the musical composition and revealed common ways of resolving musical and architectural problems based on the architectural structure of modern mathemat ics - probability theory - and the spatial qual ity of the sound. In order to reveal the intersect ion between architecture and music, a part of the rich work of Iannis Xenakis is examined: the monastery of La Tourette (1953-56), the Philips Pavilion (1956 to 1958), the cottage of François- bernard Mâche Amorgos (1966) the proposal for the competition of the Cité de la Musique in Paris (1984) - representative of the course architecture Xenakis, of the cooperation with Le Corbusier and of his independent work as an architect. Finally, the Polytopes, summarize the composer's conception of the cooperation between the arts and sciences, aiming towards a "cosmic" art: poets of light, sound and space, exceeding all limits of art and traveling to the ends of universe. The aim, is to evaluate the "musical" of Xenakis tools so as to enrich our design tools, inspired from music and the sounds and finally answer the question of how music could be a creative architectural design. | en |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού | el |
heal.fullTextAvailability | true |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: