HEAL DSpace

Η στρατηγική των ελληνικών επιχειρήσεων στην αντιμετώπιση της κρίσης

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Παπαγεωργίου, Δημήτρης el
dc.contributor.author Papageorgiou, Dimitris en
dc.date.accessioned 2016-07-14T07:48:09Z
dc.date.available 2016-07-14T07:48:09Z
dc.date.issued 2016-07-14
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/43102
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.4747
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ)” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Στρατηγική el
dc.subject Ύφεση el
dc.subject Αλλαγή στρατηγικής el
dc.subject Επιχειρηματικότητα el
dc.subject Ελληνικές επιχειρήσεις el
dc.subject Recession en
dc.subject Entrepreneurship en
dc.subject Change of strategy en
dc.subject Greek firms en
dc.subject Strategy en
dc.title Η στρατηγική των ελληνικών επιχειρήσεων στην αντιμετώπιση της κρίσης el
heal.type masterThesis
heal.classification Στρατηγική επιχειρήσεων el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2016-02-15
heal.abstract Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως στόχο, να διερευνήσει τη στρατηγική που ακολούθησαν οι ελληνικές επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. Το 2008-2009 η παγκόσμια οικονομία βίωσε τη μεγαλύτερη ύφεση των τελευταίων δεκαετιών. Αντίστοιχα η οικονομία της Ελλάδας βρίσκεται για 7η χρονιά σε ύφεση, με το ΑΕΠ την χώρας να έχει μειωθεί κατά 26% και την ανεργία να έχει ανέβει στο 26%. Οι ΜΜΕ αποτελούν το 99,9% του συνόλου των επιχειρήσεων και είναι συνήθως τα πρώτα θύματα της οικονομικής κρίσης. Τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι, η έλλειψη ρευστότητας, το μεταβαλλόμενο φορολογικό σύστημα και η μειωμένη ζήτηση. Η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα συναντά μεγάλα εμπόδια. Χρειάζεται χάραξη εθνικής πολιτικής για την στήριξη της επιχειρηματικότητας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι περίοδοι ύφεσης θεωρούνται για πολλούς ερευνητές περίοδοι “δημιουργικής καταστροφής” στις οποίες παλιότερες τεχνολογίες, προϊόντα και βιομηχανίες οδηγούνται σε φθίνουσα πορεία και αφανίζονται ενώ άλλες, νέες, αναδύονται. Για να καταφέρουν οι επιχειρήσεις να επιβιώσουν στην διάρκεια της κρίσης πρέπει να αλλάξουν στρατηγική. Μαγική συνταγή επιτυχίας, η οποία θα εξασφαλίζει την σίγουρη επιτυχία δεν υπάρχει. Από ότι φαίνεται όμως, μια ισορροπημένη ή αμφιδέξια προσέγγιση, κατά την οποία γίνονται προσπάθειες μείωσης του λειτουργικού κόστους, ενώ ταυτόχρονα γίνονται προσπάθειες που θα φέρουν αύξηση κερδών, μέσω ανάπτυξης νέων προϊόντων ή νέων αγορών, είναι ίσως η καλύτερη συνταγή για επιτυχία τόσο κατά την διάρκεια της κρίσης, όσο και μετά από αυτή. Για την πραγματοποίηση της παρούσας έρευνας επιλέχθηκαν 20 αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις από τους κλάδους τροφίμων-ποτών και πληροφορικής. Ο πρώτος εξ αυτών είναι ο μεγαλύτερος κλάδος της ελληνικής οικονομίας, ενώ ο δεύτερος είναι ο κλάδος με μεγάλη προοπτική λόγω της τεχνογνωσίας των επιχειρήσεων και του υψηλής κατάρτισης επιστημονικού προσωπικού που απασχολείται στον κλάδο. Οι εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα απάντησαν ένα ερωτηματολόγιο στο οποίο καταγράφηκαν κάποια ποιοτικά χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων καθώς και οι στρατηγικές επιλογές τους στην διάρκεια της κρίσης. Στην συνέχεια αναλύθηκαν οικονομικά στοιχεία της τελευταίας τριετίας όπως αυτά παρουσιάζονται στους ισολογισμούς των εταιρειών και έγινε μια κατάταξη των επιχειρήσεων βάση του μέσου δείκτη αποδοτικότητας ROA, που δείχνει το λόγο των κερδών της εταιρείας προς τα απασχολούμενα κεφάλαια. Από την κατάταξη προέκυψαν δυο ομάδες για τις οποίες έγινε μια σύγκριση μεταξύ των απαντήσεων που έδωσαν στις διάφορες ερωτήσεις του ερωτηματολογίου. Στην ομάδα Α περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις που ο μέσος όρος της τελευταίας τριετίας του δείκτη αποδοτικότητας ROA είναι μεγαλύτερος του 3,5%, ενώ στην ομάδα Β περιλαμβάνονται αυτές που ο αντίστοιχος δείκτης είναι μικρότερος από 3,5% ή και αρνητικός. Τα συμπεράσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι πιο κερδοφόρες εταιρείες της ομάδας Α παρουσιάζουν τις παρακάτω διαφορές έναντι των λιγότερο κερδοφόρων εταιρειών: 1) Έχουν πιο καινοτόμα και πιο ποιοτικά προϊόντα σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους. 2) Εφαρμόζουν καινοτομίες σε μεγαλύτερο βαθμό στην παραγωγική διαδικασία και στα προϊόντα τους. Οι πηγές καινοτομίας για τις επιχειρήσεις είναι οι εργαζόμενοί της, η έρευνα και ανάπτυξη και τα κανάλια διανομής. 3) Οι επιχειρήσεις έχουν πιο έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό. 4) Αφουγκράζονται τις ανάγκες των πελατών τους και διατηρούν στενές σχέσεις με αυτούς για την καλύτερη κάλυψη των αναγκών και της εξυπηρέτησή τους. 5) Χρησιμοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό επαγγελματίες μάνατζερ. 6) Καλλιεργούν το οικογενειακό κλίμα μέσα στην επιχείρηση διατηρώντας στενές σχέσεις με τους εργαζόμενους. 7) Υπάρχει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην ηγεσία. 8) Το επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων των εργαζομένων είναι σημαντικά καλύτερο και δίνεται μεγαλύτερο βάρος στο να ταιριάξουν με την εταιρική κουλτούρα. 9) Εφαρμόζουν σε μικρότερο βαθμό στρατηγικές μείωσης κόστους, μειώνοντας κυρίως το λειτουργικό κόστος. el
heal.advisorName Λιούκας, Σπυρίδων el
heal.committeeMemberName Λιούκας, Σπυρίδων el
heal.committeeMemberName Σπανός, Ιωάννης el
heal.committeeMemberName Βουδούρη, Ειρήνη el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 111 σ. el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα