dc.contributor.author |
Σαρικλής, Ελευθέριος
|
el |
dc.contributor.author |
Sariklis, Eleftherios
|
en |
dc.date.accessioned |
2016-09-09T12:20:26Z |
|
dc.date.available |
2016-09-09T12:20:26Z |
|
dc.date.issued |
2016-09-09 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/43472 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.12995 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Πειράματα |
el |
dc.subject |
Οπτικοποίηση |
el |
dc.subject |
Χημεία |
el |
dc.subject |
Σύγχρονες διδακτικές μέθοδοι |
el |
dc.subject |
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση |
el |
dc.subject |
Experiments |
el |
dc.subject |
Visualization |
el |
dc.subject |
Chemistry |
el |
dc.subject |
Secondary school |
el |
dc.subject |
Contemporary instruction methods |
el |
dc.title |
Ένταξη πειραμάτων με χρήση πολυμέσων στη διδασκαλία της χημείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.generalDescription |
Σκοπός της διπλωματικής εργασίας αυτής είναι η μελέτη της συμβολής των πειραμάτων στη διέγερση του ενδιαφέροντος των μαθητών προς τις θετικές επιστήμες και ιδιαίτερα τη χημεία, αλλά και στην ενίσχυση της κατανόησης και της αφομοίωσης υψηλής νοητικής απαίτησης εννοιών καθώς και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων που αφορούν τον εργαστηριακό χαρακτήρα του μαθήματος. Συγκεκριμένα επιλέχθηκαν, εκτελέστηκαν και οπτικοποιήθηκαν πειράματα που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω εντυπωσιακών αντιδράσεων/μεταβολών, αλλά και από πλευράς ενίσχυσης της κατανόησης-αφομοίωσης και της διέγερσης της περιβαλλοντικής ευαισθησίας των μαθητών, καθώς για παράδειγμα στο πρώτο πείραμα παράγεται ένας “οικολογικός-πράσινος διαλύτης” και στο τελευταίο ανακτάται χρησιμοποιημένη ακάθαρτη ακετόνη για εκ νέου εργαστηριακή χρήση. Τα πειράματα αυτά και το οπτικό υλικό μπορούν να προβληθούν ή ακόμα και να εκτελεστούν στα εργαστήρια σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή ακόμα και σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και συνοδεύονται από σχέδια μαθήματος που εντάσσονται σε ισχύουσες διδακτικές ενότητες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και από φύλλα αξιολόγησης και δραστηριοτήτων που βοηθούν στο να ελεγχθεί κατά πόσο βοήθησαν τα πειράματα ώστε να επιτευχθεί η περαιτέρω όξυνση ενδιαφέροντος, κατανόηση και αφομοίωση. |
el |
heal.classification |
Διδακτική της χημείας |
el |
heal.classificationURI |
http://data.seab.gr/concepts/885561af27d408d763c9217b9871abd3eea4f4a8 |
|
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2016-07-06 |
|
heal.abstract |
Στη σύγχρονη εποχή, οι διάφορες θεωρίες για τη μάθηση και οι εφαρμοζόμενες διδακτικές μέθοδοι, καθώς και η έρευνα των αποτελεσμάτων τους στους μαθητές, έχουν οδηγήσει πολλούς εκπαιδευτικούς να θεωρούν αναπόσπαστο κομμάτι της διδακτικής των θετικών επιστημών τη διερευνητική-ανακαλυπτική μάθηση και την εποικοδομητική προσέγγιση. Οι μαθησιακές αυτές προσεγγίσεις εμπεριέχουν διδακτικά εργαλεία όπως το πείραμα και τα πολυμέσα ή γενικότερα τις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας. Η οπτικοποίηση πειραμάτων μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στη διδακτική των θετικών επιστημών και ιδιαίτερα της χημείας που είναι ένα αρκετά δυσνόητο μάθημα που περιέχει υψηλής γνωστικής απαίτησης έννοιες και απαιτεί σύνθετες δεξιότητες χειρισμού οργάνων και συσκευών στο εργαστήριο. Για τον λόγο αυτό, στην εργασία αυτή επιλέχθηκαν, πραγματοποιήθηκαν και οπτικοποιήθηκαν τέσσερα πειράματα που αφορούν ενότητες κυρίως της Οργανικής Χημείας και μπορούν να συνδεθούν με διδακτικές ενότητες του μαθήματος της Χημείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα πειράματα αυτά σχεδιάστηκαν με τρόπο τέτοιο ώστε να ενισχύουν την έννοια της ανακύκλωσης των χημικών ουσιών ενός εργαστηρίου, να εξοικειωθούν οι μαθητές με την οργανολογία διάφορων αντιδράσεων και να αντιληφθούν ότι καθώς λαμβάνουν χώρα οι αντιδράσεις, υπάρχει αλλαγή φάσης. Τα πειράματα αυτά, τέλος, εντάχθηκαν σε προτεινόμενα σχέδια διδασκαλίας και φύλλα εργασίας-αξιολόγησης που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες διδακτικές ενότητες του μαθήματος της Χημείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο και Γενικό Ενιαίο Λύκειο) σύμφωνα με το ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. |
el |
heal.abstract |
Nowadays, learning theories and applied teaching methods, but also research about their efficacy, have made many teachers consider inquiry based learning and constructivism as the basic teaching methods of science courses. These approaches of learning involve teaching tools such as experiments, multimedia and technologies of information and communication. The visualization of experiments could contribute in teaching of science courses, especially chemistry which contains advanced concepts and requires a high
level of cognitive ability. Thus, four chemical experiments, related to Organic Chemistry, were chosen, conducted and visualized. These experiments could be implemented in specific
secondary school’s chemistry modules and were constructed
in such a way so as to emphasize on the recycling of chemicals in a chemistry lab, to familiarize pupils with
chemistry lab equipment which is required for different chemical reactions and to make pupils realize that during some chemical reactions, phase change of reactants could take place.
Finally, these experiments were comprised in lesson plans
including details on instruction method evaluation sheets
that could be realized in the framework of teaching units of
secondary school’s chemistry classes (Gymnasium and Lyceum)
according to the current applied curriculum. |
en |
heal.advisorName |
Παυλάτου, Ευαγγελία |
el |
heal.committeeMemberName |
Δέτση, Αναστασία |
el |
heal.committeeMemberName |
Παυλάτου, Ευαγγελία |
el |
heal.committeeMemberName |
Τσουκιάς, Νικόλαος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Χημικών Επιστημών (I) |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
120 σ. |
|
heal.fullTextAvailability |
true |
|