HEAL DSpace

Ο «απελευθερωμένος» χρήστης, ο «ευγενικός» ειδικός, η «τέλεια» μηχανή: τεχνολογικές ουτοπίες εκδημοκρατισμού του σχεδιασμού στο προ-διαδικτυακό παράδειγμα

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Αδαμόπουλος, Γεώργιος el
dc.contributor.author Adamopoulos, Georgios en
dc.contributor.author Παππάς, Φίλιππος el
dc.contributor.author Pappas, Filippos en
dc.date.accessioned 2016-09-21T12:25:12Z
dc.date.available 2016-09-21T12:25:12Z
dc.date.issued 2016-09-21
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/43637
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.1546
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Συμμετοχικός σχεδιασμός el
dc.subject Τεχνητή νοημοσύνη el
dc.subject Ανοιχτή γνώση el
dc.subject Τεχνολογικός σοσιαλισμός el
dc.subject Θεωρία συστημάτων el
dc.subject Κυβερνητική el
dc.subject Participatory design en
dc.subject Artificial Intelligence en
dc.subject Open source en
dc.subject Systems theory en
dc.subject Cybernetics en
dc.subject Nicholas Negroponte en
dc.subject Christopher Alexander en
dc.subject Yona Friedman en
dc.subject Stewart Brand en
dc.title Ο «απελευθερωμένος» χρήστης, ο «ευγενικός» ειδικός, η «τέλεια» μηχανή: τεχνολογικές ουτοπίες εκδημοκρατισμού του σχεδιασμού στο προ-διαδικτυακό παράδειγμα el
dc.title The “liberated” user, the “polite” expert, the “perfect” machine: technological utopias of design democratization in the pre-internet era en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Architecture--Technological innovations (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh2008117607) en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2016-06-27
heal.abstract Εντός του σύγχρονου διαδικτυακού παραδείγματος, παρατηρούμε την ανάδυση πληθώρας σχεδιαστικών εργαλείων φιλικών προς αρχάριους, καθώς και ερασιτεχνικών κοινοτήτων συσσώρευσης και ανταλλαγής σχεδιαστικής γνώσης. H επαφή της αρχιτεκτονικής θεωρίας και πρακτικής, με μια τέτοια κουλτούρα διάχυσης της εξειδικευμένης γνώσης στο ευρύ κοινό, ανεγείρει ερωτήματα σχετικά με το σύγχρονο ρόλο του χρήστη και του ειδικού στη σχεδιαστική διαδικασία, τον βαθμό ελέγχου του καθενός επί του τελικού αντικειμένου και τις σχέσεις εξουσίας που προκύπτουν από την ανισοσταθμία γνώσεων μεταξύ τους. Με αφορμή το τρέχον παράδειγμα, δομούμε την αφήγηση μας γύρω από πρωταγωνιστές των δεκαετιών 1960-1970, οι οποίοι μιλώντας για ανατροπή των νεωτερικών σχέσεων ανάμεσα στον επαγγελματία, τον απλό χρήστη και τη μηχανή, προσπάθησαν μέσω ορθολογικών εργαλείων μετάδοσης της αρχιτεκτονικής γνώσης να εκδημοκρατίσουν τη διαδικασία σχεδιασμού. Mέσα από το Whole Earth Catalog του Stewart Brand, το Flatwriter και την Ville Spatiale του Yona Friedman, το Pattern Language και το Timeless Way of Being του Christopher Alexander και τις ‘Αρχιτεκτονικές Μηχανές’ του Nicholas Negroponte, αφουγκραζόμαστε συγγενικές -αλλά ευδιάκριτα διαφορετικές- γενέτειρες μιας νέας αρχιτεκτονικής σκέψης. Εντός αυτής της νέας, ‘αντικειμενικής αρχιτεκτονικής’, ο χρήστης εξυψώνεται ως ‘ενδυναμωμένος’ ή ‘απελευθερωμένος’, ο ειδικός υποχωρεί ή εκμηδενίζεται , γινόμενος από ‘ευγενικός’ έως ‘νεκρός’, και η μηχανή, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής ή η υπολογιστική λογική, αναδύεται ως ο αμερόληπτος διαμεσολαβητής μεταξύ χρήστη - ειδικού - αντικειμένου, λειτουργώντας άλλοτε ως πολύ-εργαλείο και άλλοτε ως καλοπροαίρετος δάσκαλος· άλλοτε ως μαγικό ραβδί και άλλοτε ως μάγος. el
heal.abstract Within the contemporary Internet paradigm, the emergence of a plethora of user-friendly design tools, as well as platforms for the accumulation and exchange of design knowledge among communities of amateurs, becomes apparent. The interaction of architectural theory and practice with such a culture of diffusion of specialized knowledge towards the general public, arises questions concerning the role of the user and the expert in the contemporary design process, the degree of control each exerts on the final design artifact and the power relations that result from the imbalance of knowledge between them. Using the current paradigm as a starting point, we structure our narrative around specific protagonists and their theoretical work during the 60s and 70s; concentrating their efforts on overthrowing the Modernism-era mindset concerning the relationship between the professional, the simple user and the machine, these utopists sought to democratize the design process through the use of rational tools as means for the dissemination of architectural knowledge. Through Stewart Brand’s Whole Earth Catalog, Yona Friedman’s Flatwriter and Ville Spatiale, Christopher Alexander’s Pattern Language and Timeless Way of Being, and Nicholas Negroponte’s Architecture Machines, we grasp the interrelated but also distinctly different underpinnings of a new understanding of architecture. Within this “objective architecture” schism, the user is exalted as “empowered” or “liberated”, the expert is gradually withdrawn or diminished, becoming “discreet”, “polite”, or even “dead”, and the machine, the personal computer or the computational logic, emerges as the impartial mediator between user - expert - object, functioning either as a multi-tool, or as a benevolent teacher; viewed by some as a magic wand, by others as a wizard. en
heal.tableOfContents ΠΡΟΛΟΓΟΣ_5 0. ΕΙΣΑΓΩΓΗ_7 1. Ο “ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΜΕΝΟΣ” ΧΡΗΣΤΗΣ | Whole Earth Catalog, Γεωδαιτικοί Θόλοι και Ηθική των Χάκερς_9 1.1. Αντικουλτούρα & Νέοι-Κομμουναλιστές_10 1.2. Το Whole Earth Catalog_12 1.3. Γεωδαιτικοί Θόλοι: Διαμοιρασμός Αρχιτεκτονικής Γνώσης Μεταξύ 1.4. Των Κοινοβιακών Κοινοτήτων _18 1.5. Τεχνολογικός Σοσιαλισμός Και Ο “Απελευθερωμένος Χρήστης”_ 24 1.6. Παρένθεση: Από Τους ‘Hippies’ Στους ‘Hackers’ _29 1.6.1. Computer Lib/ Dream Machines _32 1.6.2. Η Κατασκευή Ενός Νέου Κοινωνικού Νοήματος Του Υπολογιστή _36 1.6.3. Τέλος Παρένθεσης: Αυτά Τα Αξέχαστα Επόμενα Δυο Χρόνια_ 38 2. Ο “ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ” ΕΙΔΙΚΟΣ | Yona Friedman & Christopher Alexander_ 41 2.1. Yona Friedman_ 42 2.1.1. How-To Για Φτωχούς _44 2.1.2. Το Αρχιτεκτονικό Βραχυκύκλωμα_ 48 2.1.3. Η Αρχιτεκτονική Ως Διδάξιμη Επιστήμη _50 2.1.4. Τα Πάντα (Θα Μπορούσαν Να) Είναι Μετρήσιμα _52 2.1.5. Ένα Πλήρες Ρεπερτόριο Αρχιτεκτονικών Λύσεων_ 54 2.1.6. Γραφομηχανή Χώρων Flatwriter _56 2.1.7. Ο Πρώτος Κρυμμένος Ειδικός _60 2.1.8. Ένα Απολύτως «Ουδέτερο» Hardware _62 2.1.9. Ο Δεύτερος Κρυμμένος Ειδικός_ 66 2.2. Christopher Alexander _69 2.2.1. Η Ανάγκη Για Λογική Και Ο Ρόλος Του Ειδικού_ 70 2.2.2. Χωριό Bavra _72 2.2.3. Pattern Language_ 76 2.2.4. Pattern Language - Ένα Γλωσσολογικό Σύστημα_ 78 2.2.5. Ένας Πατερναλιστικός Οδηγός Ή Μια Ανοιχτή Βιβλιοθήκη Λύσεων;_ 80 2.2.6. Timeless Way Of Building, O Ειδικός Ως «Μεσσίας»_ 84 3. Η “ΤΕΛΕΙΑ” ΜΗΧΑΝΗ | Nicholas Negroponte και Τεχνητή Νοημοσύνη_ 91 3.1. Ο Θάνατος Του Αρχιτέκτονα _93 3.2. Προς Μια Τεχνητή Νοημοσύνη _96 3.3. Μια Μηχανή Που Ξέρει Τα Πάντα Ή Μια Μηχανή Που Μαθαίνει; _98 3.4. Urban5, Η Τέλεια Μηχανή Ή Ο Τέλειος Πατερναλιστής;_ 104 3.5. Μια Γενιά Αναπληρωτών Αρχιτεκτόνων _113 4.ΕΠΙΛΟΓΟΣ _115 Βιβλιογραφία_ 125 Πηγές Εικόνων _129 el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Συνθέσεων Τεχνολογικής Αιχμής el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα