dc.contributor.author |
Δελιαλή, Κατερίνα
|
el |
dc.contributor.author |
Deliali, Katerina
|
en |
dc.date.accessioned |
2016-10-17T08:31:38Z |
|
dc.date.available |
2016-10-17T08:31:38Z |
|
dc.date.issued |
2016-10-17 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/43811 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.13348 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Κοινοχόχρηστα ποδήλατα |
el |
dc.subject |
Χωροθέτηση εγκαταστάσεων |
el |
dc.subject |
Μοντέλο σταθερού κόστους |
el |
dc.subject |
Συνδυασμένη μετακίνηση |
el |
dc.subject |
Χρήσεις γης |
el |
dc.subject |
Bike-sharing |
en |
dc.subject |
Bike and ride |
en |
dc.subject |
Facility location |
en |
dc.subject |
Fixed charge model |
en |
dc.title |
Βέλτιστος σχεδιασμός δικτύου σταθμών κοινόχρηστων ποδηλάτων |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.secondaryTitle |
Optimal design of bike-sharing network |
en |
heal.generalDescription |
Στην παρούσα διπλωματική εργασία διερευνάται η δημιουργία ενός βέλτιστου δικτύου σταθμών κοινόχρηστων ποδηλάτων (Bike-sharing System) στην εμβέλεια των σταθμών του Μετρό, ώστε να εξυπηρετούνται οι διαδρομές από και προς αυτό. Οι σταθμοί ποδηλάτων πλησίον σταθμών Μετρό, ή τρένων γενικότερα, είναι γνωστοί ως εγκαταστάσεις Bike-and-Ride. Η χωροθέτηση σταθμών κοινόχρηστων ποδηλάτων ανήκει στην κατηγορία των προβλημάτων Χωροθέτησης Εγκαταστάσεων και αντιμετωπίζεται με ένα από τα μοντέλα της κατηγορίας αυτής. Συγκεκριμένα, επιλέχτηκε το μοντέλο Σταθερού Κόστους, που προσδιορίζει τις βέλτιστες τοποθεσίες περιορίζοντας το κόστος εγκατάστασης και μετακίνησης. Το πρόβλημα επιλύθηκε με το υπολογιστικό εργαλείο OpenSolver.
Για το πλαίσιο της εργασίας, το πρότυπο μοντέλο Σταθερού Κόστους τροποποιήθηκε και επεκτάθηκε για να προσαρμοστεί στις ανάγκες του προβλήματος. Οι σταθμοί χωροθετούνται σε σημεία και συνδέονται μεταξύ τους, ώστε, αφενός να ελαχιστοποιείται το συνολικό κόστος και αφετέρου, να μεγιστοποιείται η εξυπηρετούμενη ζήτηση. Τα δεδομένα του προβλήματος είναι το δίκτυο του μετρό, οι υποψήφιες θέσεις εγκατάστασης σταθμών ποδηλάτων στην εμβέλεια του Μετρό, η χωρητικότητα όλων των υποψήφιων σταθμών, οι αποστάσεις μεταξύ αυτών, το κόστος εγκατάστασης, ο διαθέσιμος στόλος ποδηλάτων και η συνολική ημερήσια ζήτηση. Οι υποψήφιες θέσεις χωροθέτησης σταθμών στην εμβέλεια των στάσεων του Μετρό προσδιορίστηκαν βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, που λαμβάνουν υπόψη την ύπαρξη ελεύθερου χώρου, την απόσταση από σταθμό Μετρό και το ανάγλυφο της τοποθεσίας. Η ζήτηση των υποψήφιων θέσεων εκτιμήθηκε με βάση τις αναπτυσσόμενες χρήσεις γης. Η βέλτιστη λύση περιλαμβάνει το σύνολο των θέσεων στις οποίες θα χωροθετηθεί σταθμός, την αντιστοίχιση σημείων ζήτησης με «ανοιχτούς» σταθμούς Μετρό, τα απαιτούμενα ποδήλατα ανά σταθμό και ανά περίοδο λειτουργίας του συστήματος.
Με σκοπό την ανάλυση ευαισθησίας του μοντέλου δημιουργήθηκαν διαφορετικά σενάρια. Την σημαντικότερη επίδραση στην τελική λύση έχει το μέγεθος του στόλου, που καθορίζει τους σταθμούς Μετρό θα γίνουν εγκαταστάσεις Bike-and-Ride. Η διακύμανση των τιμών της ημερήσιας συνολικής ζήτησης των υποψήφιων περιοχών καθορίζει σε ποιες από αυτές θα χωροθετηθεί σταθμός κοινόχρηστων ποδηλάτων. Η επιρροή των υπολοίπων παραγόντων, δηλαδή της χωρητικότητας και του κόστους ανά θέση πρόσδεσης ποδηλάτου, έχει πολύ μικρή συνεισφορά στην τελική λύση και επηρεάζουν μονάχα την σύνδεση μεταξύ των σημείων του δικτύου και σε καμία περίπτωση το πλήθος αυτών. |
el |
heal.classification |
Transportation engineering |
en |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2016-07-19 |
|
heal.abstract |
Σκοπός της Διπλωματικής Εργασίας είναι η δημιουργία ενός προτύπου για το βέλτιστο σχεδιασμό ενός δικτύου σταθμών κοινόχρηστων ποδηλάτων με σκοπό την εξυπηρέτηση χρηστών προς και από το Μετρό. Οι εγκαταστάσεις απόθεσης/παραλαβής ποδηλάτων στο Μετρό είναι γνωστές ως Bike-and-Ride. Το πρόβλημα που διερευνάται, ανήκει στην κατηγορία της Χωροθέτησης Εγκαταστάσεων και αντιμετωπίζεται με το μοντέλο Σταθερού Κόστους, που έχει ως στόχο τον περιορισμό του κόστους εγκατάστασης και μετακίνησης με ταυτόχρονη μεγιστοποίηση της εξυπηρετούμενης ζήτησης. Η τελική λύση του προβλήματος περιλαμβάνει τους ανοιχτούς σταθμούς, τη σύνδεση τους και το πλήθος των ποδηλάτων σε αυτούς ανά περίοδο λειτουργίας του συστήματος. Για την ανάλυση ευαισθησίας εξετάστηκαν διαφορετικά σενάρια ως προς τους παράγοντες του μοντέλου. |
el |
heal.abstract |
This thesis aims to determine the optimal location of Bike-sharing stations. The network of stations to be design will serve as a connection between metro stations and demand points in its coverage area. Bike stations near a Metro station are known as Bike-and-Ride facilities. Locating bike-share schemes was tackled with a Fixed-Charged Facility Location Model, which produces optimal decisions with respect to the considered costs. The model is developed and tested in the Athens network of metro stations. The outcomes of the model are: the optimal set of stations to operate, the connection among them and the number of bikes per station, per time period. A sensitivity analysis was performed by testing different scenarios. |
en |
heal.advisorName |
Βλαχογιάννη, Ελένη |
el |
heal.committeeMemberName |
Κεπαπτσόγλου, Κωνσταντίνος |
el |
heal.committeeMemberName |
Γιαννής, Γιώργος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
91 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
true |
|