dc.contributor.author | Ταβλαδωράκης, Μιχαήλ | el |
dc.contributor.author | Tavladorakis, Michail | en |
dc.date.accessioned | 2017-03-08T11:57:09Z | |
dc.date.available | 2017-03-08T11:57:09Z | |
dc.date.issued | 2017-03-08 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/44585 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.6674 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου: Σχεδιασμός - Χώρος - Πολιτισμός (Κατ. Α')". | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Κοινά | el |
dc.subject | Commons | en |
dc.subject | Δρόμοι | el |
dc.subject | Περάσματα | el |
dc.subject | Ελευθερία | el |
dc.subject | Χειραφέτηση | el |
dc.subject | Lefebvre | en |
dc.subject | Deleuze | en |
dc.subject | Freedom | en |
dc.subject | Emancipation | en |
dc.title | Τόποι, δρόμοι, περάσματα ελευθερίας και κοινά: μια γενεαλογία των χωρικών χειραφετητικών αναπαραστάσεων | el |
dc.title | Spaces, paths, thresholds of freedom and the commons: a genealogy of spacial emancipatory representations. | en |
heal.type | masterThesis | |
heal.secondaryTitle | Μια γενεαλογία των χωρικών χειραφετητικών αναπαραστάσεων | el |
heal.generalDescription | Μια γενεαλογία των τριών χειραφετητικών αναπαραστάσεων (τόποι-δρόμοι-περάσματα ελευθερίας) και μια συσχέτισή τους με τρείς όψεις των κοινών: τα κοινά ως άλλος τρόπος παραγωγής, ως ενεργοποίηση του δημόσιου χώρου και ως μια χωρικότητα που προσομοιάζει με αυτήν του καρναβαλιού. | el |
heal.classification | Αρχιτεκτονική θεωρία | el |
heal.language | el | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2016-10-24 | |
heal.abstract | Οι ουτοπίες σαν εικόνες ενός τόπου ελευθερίας κυριαρχούν μέχρι την δεκαετία του '60 αλλά αρκετά σύντομα αποκτούν αρχαϊκό χαρακτήρα. Ωστόσο το μετέπειτα τέλος των μεγάλων αφηγήσεων δεν σημαίνει και το τέλος του στοχασμού πάνω στο ζήτημα της κοινωνικής χειραφέτησης και προόδου. Αν οι ουτοπίες κατέρρευσαν ή έχασαν την αίγλη τους αυτό οφείλεται στο ότι μάλλον έπαψαν να είναι χρήσιμες, ιστορικά. Οι ουτοπίες δεν ήταν μόνο ιδέες και εικόνες αλλά μέρος ενός μηχανισμού μετάβασης, ενός τρόπου κοινωνικής εξέλιξης. Κατά μια έννοια η ίδια η κοινωνική εξέλιξη οδήγησε σε μια μετάλλαξη του μηχανισμού μετάβασης στο μέλλον. Νέες χειραφετητικές εικόνες θα παραχθούν, που αντιστοιχούν σε διαφορετικές χωρικές αναπαραστάσεις και σε διαφορετικές κριτικές στην νεωτερικότητα. /// Στην παρούσα έρευνα επιχειρείται να γίνει μια γενεαλογία της τροπικότητας παραγωγής αυτών των χωρικών αναπαραστάσεων, ξεκινώντας από την περίοδο των "τελευταίων" σχεδιαστικών ουτοπιών, καταλήγοντας στο σήμερα και στην έννοια των κοινών. Στόχος είναι να βρεθεί μια συνέχεια (στα πλαίσια της χειραφετητικής υπόθεσης) παρά την χρονική, φιλοσοφική και ιστορική διακριτότητα των περιπτώσεων που μελετώνται. Βασική υπόθεση της έρευνας είναι πως, από διαφορετική κάθε φορά αφετηρία, την απομάκρυνση από το ουτοπικό παράδειγμα ως τόπο-προορισμό ακολουθεί μια εστίαση σε πιο ενικές, ανοικτές και κατευθυντικές τοπολογίες. Πρόκειται για τον στοχασμό ενός δυνητικού χώρου, που βρίσκεται (μεταξύ άλλων "ενδιάμεσων") στο "ενδιάμεσο" παρόντος και μέλλοντος. Υπό αυτό το πρίσμα τα κοινά μπορούν να ιδωθούν σε συνέχεια των προηγούμενων παραδειγμάτων και σαν κατεξοχήν υβριδιακά ή περίπου αντικείμενα. Σαν αποτέλεσμα της μετατόπισης του χειραφετητικού οραματισμού και ως μια υπέρβαση του παραδείγματος των ουτοπιών αλλά και των μετέπειτα σχημάτων που πραγματεύονταν την ουτοπία ή την απόκρουσή της. /// Αντικείμενο της έρευνας είναι αρχικά, οι περιπτώσεις του Lefebvre, των καταστασιακών και του Constant ως στιγμιότυπα μιας μετάβασης από το παράδειγμα-εικόνα των τόπων ελευθερίας σε αυτό των δρόμων ελευθερίας. Η δεύτερη ενότητα αφορά την "χωρική" θεωρία των Deleuze & Guattari, ως μια μετάβαση από την λογική του δρόμου ελευθερίας στο πέρασμα ελευθερίας. Τρίτος σταθμός (και παρένθεση) είναι η έννοια της δυνητικότητας, σε αντιπαράθεση με την έννοια του δυνατού (Deleuze, Pierre Levy). Μια έννοια που μπορεί να συνεισφέρει σε μια άλλη διαδικασία περιγραφής της εξέλιξης ή του στοχασμού του μέλλοντος, διαφορετική από το παράδειγμα των ουτοπιών, που συνέχει αλλά ταυτόχρονα διαχωρίζει τις δύο προηγούμενες ενότητες. Στην τελευταία ενότητα γίνεται μια απόπειρα στοχασμού των κοινών στην χωρική τους διάσταση με βάση τρία επίπεδα ανάλυσής τους: τα κοινά ως άλλος τρόπος παραγωγής (με βασική αναφορά στους Negri & Hardt), ως ενεργοποίηση του δημόσιου χώρου (με βάση την τοποθέτηση της Arendt) και ως μια χωρικότητα που προσομοιάζει με αυτήν του καρναβαλιού, όπως αναλύεται στον Bakhtin. Τέλος θα γίνει μια σύγκριση και συσχέτιση των τριών αυτών επιπέδων με τις τρεις αναπαραστάσεις της ελευθερίας (τόποι-δρόμοι-περάσματα). | el |
heal.abstract | Utopias, as imagery places of freedom, were a dominant form of conceiving the future till the decade of ‘60s, but soon after, became objects of criticism. However, as soon as utopian thinking was left behind, new ways of imagining social liberty appeared. New images of emancipation were produced, that corresponded to different spatial representations and to different critiques to modernity. This essay is an attempt to describe a genealogy on the modalities of producing these spatial representations, beginning through the period of the “last” designed utopias, and finally reaching the earliest period and the concept of Commons. The goal is to examine a continuity, in the context of social emancipation, despite the philosophical and historical granularity of each paradigm. The primal hypothesis of the research is that, gradually and from different starting points, the departure from the Utopian paradigm as a “Place(-destination) of Freedom”, is followed by more singular, open and directional topologies. One first image that can be extracted is the spacial representation of a “Path of Freedom”. A focus in the procedure of “becoming” takes place, before someone reaches another destination or another state of being, and where freedom is mostly conceived as unobstructed mobility. The second image is the spacial representation of a “Threshold of Freedom”, where freedom is identified as a process of changing through meeting, communicating and interacting with Otherness. Thus, the first section refers to the theory of Lefebvre and the Situationists International, as a snapshot of the passage from the utopian paradigm of “Spaces of Freedom” to the paradigm of “Paths of Freedom”. The second section is the spatial theory of Deleuze & Guattari, as a passage from the paradigm of “Paths of Freedom” to the paradigm of “Thresholds of Freedom”. At this point a parenthesis is opened, in order to compare the concept of the “virtual” (Deleuze, Pierre Levy), with the concept of the “possible”, that refers to Lefebvre's theory. A term that indicates more clearer the divergence between the two thinkers and their way of conceiving a better future. In the third and final section, Commons are analyzed in their spatial context, based on the three representations mentioned above (Spaces-Paths-Thresholds of Freedom). In the first case, Commons are described as another mode of production (with reference to Negri & Hardt). In the second case, commons are described as an activation of public space, based on the analysis of Hannah Arendt. And in the third case, commons are related to the spatiality of the carnival event, based on the remarks of Bakhtin. In conclusion, commons are seen as typical hybrids and quasi objects: a shift from the Utopian paradigm and simultaneously an excess of the previous distinctions of the spatial representations of freedom. | en |
heal.advisorName | Σταυρίδου, Αθηνά | el |
heal.advisorName | Stavridou, Athina | en |
heal.committeeMemberName | Σταυρίδης, Σταύρος | el |
heal.committeeMemberName | Τερζόγλου, Νικόλαος - Ίων | el |
heal.committeeMemberName | Stavridis, Stavros | en |
heal.committeeMemberName | Terzoglou, Nikolaos - Ion | en |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 89 | |
heal.fullTextAvailability | true |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: