HEAL DSpace

Η διαίρεση στον Πλάτωνα

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Ελευθερίου, Χρήστος el
dc.contributor.author Eleftheriou, Christos en
dc.date.accessioned 2017-03-22T11:05:26Z
dc.date.available 2017-03-22T11:05:26Z
dc.date.issued 2017-03-22
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/44703
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.13108
dc.rights Default License
dc.subject Φιλοσοφία el
dc.subject Πλάτων el
dc.subject Σοφιστής el
dc.subject Διαίρεση el
dc.subject Πολιτικός el
dc.subject Philosophy en
dc.subject Plato el
dc.subject Statesman el
dc.subject Shophist el
dc.subject Phaidrus el
dc.title Η διαίρεση στον Πλάτωνα el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Φιλοσοφοσία el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2016-10-14
heal.abstract Η μέθοδος της διαίρεσης στον Πλατωνικό Σοφιστή, Πολιτικό και Φαίδρο. Σκοπός αυτής της εργασίας είναι η μελέτη της μεθόδου της πλατωνική Διαίρεσης. Η Διαίρεση είναι μια μέθοδος ορισμού, που εμφανίζεται στην ύστερη πλατωνική συγγραφική περίοδο και πιο συγκεκριμένα στους διαλόγους Φαίδρος, Σοφιστής, Πολιτικός. Η εργασία αυτή προσπαθεί να εξακριβώσει πως αντιλαμβανόταν ο Πλάτων την μέθοδο αυτή μέσω της ερμηνείας των τριών αυτών διαλόγων. Οι διάλογοι είναι γραμμένοι στην αρχαία Ελληνική γλώσσα. Υπάρχουν άπειρες μεταφράσεις και στα νέα Ελληνικά και σε άλλες γλώσσες αυτών των διαλόγων. Η εργασία δεν σκοπεύει να αποδώσει τον τρόπο με τον οποίο ο Πλάτωνας περιγράφει την μέθοδο της Διαίρεσης, αλλά να καταγράψει την μέθοδο αυτή στο πλαίσιο της ερμηνείας των διαλόγων. Όπως μπορεί να έχει διαπιστώσει οποιοσδήποτε έχει ασχοληθεί με το να μάθει μια ξένη γλώσσα, η γνώση της γλώσσας και μόνο δεν είναι αρκετή για την σωστή επικοινωνία. Το να μπορέσει να επικοινωνήσει κανείς σε μια γλώσσα απαιτεί να κατανοεί το πολιτισμικό και κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο η γλώσσα αυτή διαμορφώθηκε. Ο τρόπος για παράδειγμα με τον οποίο κάποιος δεν θα είναι προσβλητικός στις ασιατικές χώρες, ή ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνονται τον χρόνο στις αραβικές χώρες καταδεικνύει γιατί πέρα από την γνώση της γλώσσας απαιτείται και κατανόηση του χώρου στον οποίο αυτή χρησιμοποιείται. Αυτή την προσέγγιση θα ακολουθήσει και η εργασία αυτή όσο αναφορά την ερμηνεία ενός αρχαιοελληνικού φιλοσοφικού κειμένου. Θα προσπαθήσει να αποδώσει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει ο Πλάτωνας την μέθοδο του στο πλαίσιο της κατανόησης της πλατωνικής φιλοσοφίας, της αρχαίας φιλοσοφίας, των προσώπων τα οποία την αντιπροσωπεύουν και του ιστορικού και κοινωνικού χρόνου στον οποίο η φιλοσοφία αυτή αναπτύχθηκε. Κατά την διάρκεια της εργασίας ελπίζω ότι όποιος μου κάνει την τιμή να ασχοληθεί με αυτό το κείμενο θα βρεθεί σε ένα ταξίδι στο οποίο θα ανακαλύψει πτυχές από την αρχαία φιλοσοφία όπως αυτή διαμορφώνεται σε πρόσωπα, τις απόψεις τους, την ιστορία της αρχαίας Αθήνας και πτυχές από την σκέψη του Πλάτωνα και φυσικά τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο είχε την ικανότητα να αποδώσει αυτήν την τόσο πλούσια φιλοσοφική σκέψη. Μέσα από διαλόγους που δεν αρκούνται μόνο στην καταγραφή των φιλοσοφικών προβλημάτων, αλλά εξοπλίζουν την απόδοση της φιλοσοφικής απόδοσης με τον τρόπο με τον οποίο δομούνται, τη ν σκηνοθεσία τους και τον φιλολογικό τους πλούτο. Αυτή η εργασία επιδιώκει να δείξει ότι η Διαίρεση είναι ένας τρόπος σκέψης. Μια διαδικασία που οδηγεί την σκέψη στο να βλέπει την ανομοιότητα και την ομοιότητα στα πράγματα. Θα προσπαθήσουμε να δείξουμε πως ο Πλάτωνας παρουσιάζει την μέθοδο αυτή όχι ως ένα αναλυτικό εργαλείο ορισμών, αλλά ως μια μέθοδο η οποία βασιζόμενη Η Διαίρεση στον Πλάτωνα στην ικανότητα της σκέψης να διακρίνει ομοιότητες και διαφορές, οδηγεί τον φιλόσοφο στον σωστό ορισμό. Έχοντας ως δεδομένο πως για τον Πλάτωνα ο σωστός ορισμός μίας οντότητας είναι εκείνο το στοιχείο που αναγκάζει μία οντότητα να είναι η οντότητα αυτή, θα δείξουμε πως ο Πλάτωνας στους διαλόγους Σοφιστής και Πολιτικός προσπαθεί να εξηγήσει ότι το να σκέφτεται κανείς με τον τρόπο της ομοιότητας και της διαφοράς θα τον οδηγήσει να τελικά να δει την μία και αυτή ομοιότητα που χαρακτηρίζει μοναδικά την οντότητα, θα τον οδηγήσει στον ορισμό της. Αφού αναπτύξουμε αναλυτικά τους 3 διαλόγους δίνοντας έμφαση στα σημεία όπου θεωρούμε ότι αναδεικνύουν το θέμα της Διαίρεσης, και λιγότερο στα υπόλοιπα, θα προσπαθήσουμε στα συμπεράσματα να αποδείξουμε πως η ανάλυση αυτή εξηγεί την ερμηνεία σύμφωνα με την οποία στον Φαίδρο περιγράφεται η μέθοδος της Διαίρεσης αποτελούμενη από δυο διαδικασίες την συναγωγή που ταυτίζεται με το να σκεφτόμαστε με ομοιότητες και της διαίρεση κατά μέλη που ταυτίζεται με το να σκεφτόμαστε με διαφορές καθώς και ότι ο Σοφιστής διδάσκει το πώς το να σκέφτεται κανείς με την ομοιότητα οδηγείται στον ορισμό, ενώ ο Πολιτικός με την διαφορά. el
heal.advisorName Καρασμάνης, Βασίλης el
heal.committeeMemberName Αραγεώργης, Αριστείδης el
heal.committeeMemberName Μαρμαράς, ΝΙκόλαος el
heal.committeeMemberName Βασίλης, Καρασμάνης el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών. Τομέας Ανθρωπιστικών Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 133 σ.
heal.fullTextAvailability true


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record