dc.contributor.author | Σιγάλας, Μάρκος | el |
dc.contributor.author | Sigalas, Markos | en |
dc.date.accessioned | 2017-04-26T11:22:08Z | |
dc.date.available | 2017-04-26T11:22:08Z | |
dc.date.issued | 2017-04-26 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/44821 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.13913 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Πετρέλαιο | el |
dc.subject | Πετρελαιοκηλίδα | el |
dc.subject | ΕΛΠΕ | el |
dc.subject | Απορροφητικά υλικά | el |
dc.subject | Σχέδιο έκτακτης ανάγκης | el |
dc.subject | Oil | en |
dc.subject | Spill | en |
dc.subject | ELPE | en |
dc.subject | Absorbents materials | el |
dc.subject | Emergency plan | el |
dc.title | Αντιμετώπιση πετρελαιοκηλίδων.Αξιολόγηση απορροφητικών-προσροφητικών υλικών στην αντιμετώπιση πετρελαιοκιλίδας | el |
heal.type | bachelorThesis | |
heal.generalDescription | Περιγραφή και αξιολόγηση υλικών αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης. | el |
heal.classification | Αντιρρυπαντική δράση | el |
heal.language | en | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2017-02-28 | |
heal.abstract | Αντιμετώπιση πετρελαιοκηλίδων με την βοήθεια απορροφητικών υλικών βάση διεθνούς νομοθεσίας,περιγραφή διαδικασιών αντιρρυπαντικής δράσης μεγάλης χημικής βιομηχανίας | el |
heal.abstract | ο πετρέλαιο αποτελεί την κύρια πρωτογενή πηγή ενέργειας και την πρώτη ύλη από την οποία παράγεται ένας τεράστιος αριθμός προϊόντων (πλαστικά, φάρμακα, καλλυντικά, απορρυπαντικά, φιλμ, μαγνητοταινίες, εκρηκτικά). Λόγω του υψηλού ενεργειακού περιεχομένου και της ευκολίας στη μεταφορά, το πετρέλαιο είχε γίνει η πιο σημαντική πηγή ενέργειας στον κόσμο. Μια από της σημαντικότερες πηγές ρύπανσης των θαλασσών και υποβάθμισης των παράκτιων περιοχών θεωρείται η ρύπανση από πετρελαιοειδή και χαρακτηρίζεται ένα από τα σημαντικότερα περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη μας. Ο όρος πετρελαιοκηλίδα ορίζεται ως η απελευθέρωση ενός υγρού υδρογονάνθρακα στο θαλάσσιο περιβάλλον εξαιτίας μιας ανθρώπινης δραστηριότητας. Για πρακτικούς λόγους, οι πετρελαιοκηλίδες κατηγοριοποιούνται με βάση το μέγεθος τους σε μικρού μεγέθους (SSOS -μικρότερες από 7 tn), μεσαίου μεγέθους (MSOS -που κυμαίνονται από 7 έως 700 tn,) και μεγάλου μεγέθους (LSOS -μεγαλύτερες από 700 tn). Οι ποσότητες πετρελαίου λόγω ατυχήματος ή ανθρώπινης αμέλειας διαρρέουν και εξαπλώνονται στην επιφάνεια της θάλασσας, αποτελώντας μία από τις σοβαρότερες αιτίες ρύπανσης και καταστροφής της χλωρίδας και της πανίδας στην έκταση που καταλαμβάνουν. Συγκεκριμένα οι πετρελαιοκηλίδες μπορούν να προκληθούν από ατυχήματα σε πετρελαιοφόρα -δεξαμενόπλοια, από τον παράνομο καθαρισμό των δεξαμενών καυσίμου των πλοίων στην ανοιχτή θάλασσα και την απόρριψη χρησιμοποιημένων λιπαντικών και υπολειμμάτων καύσης, από ατυχήματα σε εξέδρες υποθαλάσσιων γεωτρήσεων πετρελαίου κ.λπ. Συνεπώς όταν υποπτευθεί η ύπαρξη πετρελαιοκηλίδας θα πρέπει πρωτίστως να παρεμποδιστεί άμεσα η ρύπανση από την πηγή της και σε δεύτερη φάση να παρεμποδιστεί η περαιτέρω διαρροής του ρύπου. Οι κύριες μέθοδοι καταπολέμησης της ρύπανσης διαχωρίζονται σε τρείς κατηγορίες: χημικές (Χημικές Διασκορπιστικές Ουσί ες), επιτόπιας καύσης και μηχανικές (Φράγματα, Skimmers, Αντλίες, Απορροφητικά και Προσροφητικά Υλικά). Η παρούσα διπλωματική εργασία ασχολείται με το πρόβλημα καταπολέμησης των πετρελαιοκηλίδων μέσω των απορροφητικών και προσροφητικών υλικών παραθέτοντας τα διαθέσιμα απορροφητικά και προροφητικά υλικά του Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας Ελλάδος και των εγκαταστάσεων των ΕΛΠΕ. Στόχος της διπλωματικής είναι να παρουσιάσει τις σχετικές τεχνικές καθώς και τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται στις περιπτώσεις ρύπανσης της θάλασσας οι οποίες αναφέρονται στο Σχέδιο Αντιμετώπισης Θαλάσσιας Ρύπανσης. Το σχέδιο, όπως απαιτεί η νομοθεσία, πρέπει να είναι εναρμονισμένο με το Τοπικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Ρύπανσης που συντάσσεται από τη Λιμενική Αρχή και με το Εθνικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Ρύπανσης που συντάσσεται από το ΥΕΝΑΝΠ/ΔΠΘΠ. Για τους παραπάνω στόχο υς μελετήθηκε το Εθνικό Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για την αντιμετώπιση περιστατικών θαλάσσια ρύπανσης από το πετρέλαιο. Το σχέδιο αυτό καταρτίζεται και επιβλέπεται από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, και υλοποιείται μέσω των Λιμενικών Αρχών. Σύμφωνα με το Π.Δ. ΙΙ/02 (ΦΕΚ 6Α/21-01- 2002), για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης της θάλασσας από πετρέλαιο υιοθετείται κλιμακωτή ενεργοποίηση μηχανισμών αντιμετώπισης, βάση του Εθνικού Συστήματος και περιλαμβάνει τρία επίπεδα κινητοποίησης (Tier 1, 2, 3) ανάλογα με το μέγεθος της πετρελαιοκηλίδας. Στην παρούσα διπλωματική διατυπώθηκε το Σχέδιο Αντιμετώπισης της Θαλάσσιας Ρύπανσης όπως αναπτύχθηκε και εφαρμόζεται από την εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις Ασπροπύργου. Το παρόν Σχέδιο Αντιμετώπισης Θαλάσσιας Ρύπανσης αποτελεί έναν εύχρηστο οδηγό ενεργειών αποτελεσματικής αντιμετώπισης της ρύπανσης και στοχεύει στην υποστήριξη του προσωπικού μιας μεγάλης εταιρίας, που εμπλέκεται άμεσα στις σχετικές διαδικασίες, προσδιορίζοντας την οργάνωση της ομάδας καταπολέμησης και τις αρμοδιότητες των εμπλεκομένων. Συμπερασματικά η επιτυχής αντιμετώπιση ενός περιστατικού ρύπανσης στοχεύει στον άμεσο περιορισμό του προβλήματος και την πλήρη αποκατάσταση των περιοχών που έχουν επηρεαστεί, με ταυτόχρονη αποφυγή πιθανών κινδύνων για τους εργαζόμενους και τις εγκαταστάσεις. Προς τούτο απαιτείται η υλοποίηση μιας σειράς ενεργειών εντός μικρού χρονικού διαστήματος με την μέ γιστη προσπάθεια ενός μεγάλου αριθμού ατόμων. Για το λόγο αυτό, σε κάθε περίπτωση, απαιτείται η επιλογή της κατάλληλης στρατηγικής αντιμετώπισης της πετρελαιοκηλίδας, η οποία πρέπει να γίνεται αμέσως, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα διαθέσιμα στοιχεία. Λέξεις Κλειδιά: Πετρέλαιο, Πετρελαιοκηλίδα, Απορροφητικά και Προσροφητικά Υλικά, ΕΛΠΕ, Σχέδιο Αντιμετώπισης της Θαλάσσιας Ρύπανσης, Τοπικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Ρύπανσης, Εθνικό Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης. | el |
heal.abstract | Petroleum constitutes the main primary source of energy and raw material from which we produce a vast amount of products (plastic, drugs, cosmetics, detergents, film, tapes, explosives). Because of the high energetic content and the convenience in transport, petroleum has become the most important source of energy in the world. The pollution that is caused by oil is considered to be one of the main kind of sea pollution and degradation of seaside areas and is characterized as one of the most important environmental issues of our planet. An oil spill is the release of liquid hydrocarbon on sea environment because of human activity. For practical reasons, oil spills are categorized based on their size in small (SSOS –less than 7 tn), medium (MSOS –between 7 and 700 tn) and large (LSOS –more than 700 tn). Petrole um leaks and spreads on the surface of the sea due to an accident or due to human negligence and is one of the most serious cause of pollution and destruction of the flora and fauna of its range. Specifically oil spills can be caused by accidents that happen in tankers, by the illegal cleaning of ships’ tanks in open sea and wasting of lubricants and combustion residues, by accidents that happen in the platforms of submarine oil drilling etc.. Therefore when an oil spill is suspected, the pollution should be immediately stopped from its source and then prevent any further leak of the filth. The main methods to fight this kind of pollution are divided in three categories: Chemichal ( Chemichal Dispersant Substances), immediate combustion and mechanical (Fragments, Skimmers, Pumps, Absorbents and Adsorbents). This bacherol’s thesis is deals with the problem of fighting oil spills with absorbent and adsorbent materials quoting the available absorbent and adsorbent materials of the Ministry of Mercantile Marine of Greece and the HEP facilities. The goal of this thesis is to present the techniques as well as the procedures that must be followed in cases of sea pollution which are reported in the Sea Pollution Response Plan. The plan must be, according to the law compatible with the Local Pollution Response Plan which is drafted by the port Authority and with the National Pollution Plan which is drafted by the ΥΕΝΑΝΠ/ΔΠΘΠ*. The National Emergency Plan was studied for the goals above for the fight of sea pollution issues caused by oil. This plan is created and supervised by the Ministry of Mercantile Marine and materialized by port Authorities. According to Π.Δ. II/02 (ΦΕΚ6Α/21-01-2002), for fighting sea pollution issues caused by oil takes scaling activation of coping mechanism, based on the National System and includes three levels of activation (Tier 1, 2, 3) depending on the oil spill’s size. In this thesis the Sea Pollution Response Plan was delivered in the way it was developed and is used by Greek Oil SA Industrial Facilities of Aspropyrgos. The Sea Pollution Response Plan is a handy guide of activities which fight efficiently pollution and aims to support the staff of a large company which is involved in the relative procedures, determining the organization of the response team and the powers of everyone involved. In conclusion the successful fight of case of pollution aims in the immediate restriction of the problem and the full recovery of the areas that are affected while avoiding any possible danger for the workers and the facilities. To achieve this, it takes a series of actions to be done by a large number of people in a small amount of time. For this reason, in any case, the choice of the right strategy to fight oil spills, which must be taken immediately, taking in consideration all available elements, is very important. | a |
heal.advisorName | Ζαννίκος, Φανούριος | el |
heal.committeeMemberName | Καρώνης, Δημήτριος | el |
heal.committeeMemberName | Παπαγιαννάκος, Νικόλαος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Σύνθεσης και Ανάπτυξης Βιομηχανικών Διαδικασιών (IV) | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 116 σ. | |
heal.fullTextAvailability | true |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: