HEAL DSpace

Ανάλυση και μελέτη ατυχημάτων σε υπεράκτιες εγκαταστάσεις εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου- εξαγωγή διδαγμάτων

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Ζώμπος, Ιωάννης el
dc.contributor.author Zompos, Ioannis el
dc.date.accessioned 2017-06-01T06:59:46Z
dc.date.issued 2017-06-01
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/44972
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.6306
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Ναυτική και Θαλάσσια Τεχνολογία και Επιστήμη” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Εγκαταστάσεις εξόρυξης el
dc.subject Ανάλυση ασφάλειας el
dc.subject Ατυχήματα el
dc.subject Πλατφόρμες el
dc.subject Barrier analysis en
dc.subject Ooffshore platforms el
dc.subject Oil & gas accidents el
dc.subject lessons learned el
dc.subject Major accidents Ανάλυση και μελέτη ατυχημάτων σε υπεράκτιες εγκαταστάσεις εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου- εξαγωγή διδαγμάτων el
dc.title Ανάλυση και μελέτη ατυχημάτων σε υπεράκτιες εγκαταστάσεις εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου- εξαγωγή διδαγμάτων el
heal.type masterThesis
heal.classification Ανάλυση Ατυχημάτων el
heal.dateAvailable 2018-05-31T21:00:00Z
heal.language el
heal.access embargo
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2017-01-23
heal.abstract Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι η ανάλυση και μελέτη σοβαρών ατυχημάτων που σχετίζονται με υπεράκτιες εργασίες εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου για την εξαγωγή διδαγμάτων για το σχεδιασμό και τη λειτουργία των υπεράκτιων εγκαταστάσεων. Στόχος είναι να προσδιοριστούν τα τεχνικά, λειτουργικά και οργανωτικά μέτρα ή λύσεις που θα πρέπει να λαμβάνονται για την αποτροπή παρόμοιων συμβάντων στο μέλλον. Συγκεκριμένα, επιλέχθηκαν σοβαρά ατυχήματα που προκλήθηκαν λόγω των κλασικών μεγάλων κινδύνων που αντιμετωπίζει η υπεράκτια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου, όπως η διαρροή υδρογονανθράκων από εκτονώσεις (blowouts), από τον εξοπλισμό παραγωγής, από κατακόρυφους αγωγούς σύνδεσης (risers) και υποθαλάσσιους αγωγούς (pipelines), που ενδεχομένως οδήγησαν σε πυρκαγιά ή/και έκρηξη. Επίσης, επιλέχθηκαν ατυχήματα λόγω δομικής αστοχίας των κατασκευών και σύγκρουσης πλοίου με πλατφόρμα, που ενδεχομένως οδήγησαν σε συνολική απώλεια της κατασκευής. Για τις ανάγκες της παρούσας εργασίας, πραγματοποιήθηκε σύγκριση σε πέντε μεθόδους από τις διαθέσιμες και ευρέως χρησιμοποιούμενες σήμερα μεθόδους διερεύνησης ατυχημάτων στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η μέθοδος barrier analysis επιλέχθηκε ως η κατάλληλη μέθοδος για την υλοποίηση του σκοπού της παρούσας εργασίας. Στη συνέχεια, λαμβάνοντας υπόψη αναφορές και άλλες διαθέσιμες πληροφορίες, για κάθε ατύχημα, έγινε η αποτύπωση της ακολουθίας των γεγονότων και καθορίστηκαν οι λειτουργίες φραγμάτων (barrier functions), οι οποίες είναι απαραίτητες για την αποτροπή ενός γεγονότος ή τον μετριασμό των συνεπειών του, εφόσον αυτό συμβεί. Έπειτα, οι λειτουργίες φραγμάτων εξετάστηκαν για την απόδοσή τους και εντοπίστηκαν όσες απέτυχαν και όσες λειτούργησαν. Η ακολουθία των γεγονότων και το σύνολο των λειτουργιών των φραγμάτων συνοψίστηκαν και απεικονίστηκαν υπό τη μορφή διαγράμματος στο τέλος της κάθε ανάλυσης των ατυχημάτων. Με βάση τα παραπάνω, σε όποιο ατύχημα ήταν εφικτό, διατυπώθηκαν διδάγματα για τον σχεδιασμό τα οποία μπορούν να ληφθούν υπόψη για τη σχεδίαση νέων κατασκευών, καθώς και διδάγματα για τη λειτουργία ώστε να μπορούν να εισαχθούν βελτιώσεις στις διαδικασίες λειτουργίας των υφιστάμενων και νέων εγκαταστάσεων. Η αποτροπή παρόμοιων ατυχημάτων στο μέλλον, που είναι και ο απώτερος στόχος της παρούσας εργασίας, μπορεί να επιτευχθεί με τη διατήρηση της λειτουργικότητας των μεμονωμένων φραγμάτων και την αποφυγή εξαρτήσεων μεταξύ τους. Με άλλα λόγια, με την αποφυγή μίας πολλαπλής αστοχίας των λειτουργιών φραγμάτων. Για το λόγο αυτό, στο τελευταίο κεφάλαιο προσδιορίστηκαν τα τεχνικά μέτρα που θα πρέπει να λαμβάνονται για την υλοποίηση των λειτουργιών φραγμάτων που μελετήθηκαν, καθώς και τα λειτουργικά και οργανωτικά μέτρα τα οποία, όπως αποδείχτηκε εμφανώς στο ατύχημα Macondo, συμβάλλουν στην υλοποίηση της λειτουργίας των φραγμάτων. el
heal.abstract The aim of the present postgraduate thesis is the analysis and study of major accidents relating to offshore oil and gas operations to extract key lessons for the design and operation of offshore oil and gas installations. The goal is to identify technical, operational and organizational measures or solutions that should be taken for the prevention of similar occurrences in the future. Specifically, major accidents that were caused by typical major hazards faced by the offshore oil and gas industry, such as hydrocarbons (HC) leakage from blowouts, process equipment, risers and pipelines, which possibly lead to fire and/or explosion were selected. Also, accidents due to structural failures and ship collision with a floating platform, which possibly lead to total loss of installation were selected. For the purposes of this thesis a comparison of five models which are available and widely used today in accident investigation in the oil and gas industry was conducted. The barrier analysis was chosen as the appropriate method for analysis which best fits the objective of the present work. Next, considering reports and other available information for each accident, the sequence of events was described and the barrier functions that need to be in place to prevent a succeeding event or tο mitigate the consequences of an occurred event were defined. These barrier functions were examined for their performance to find those that failed as well as those that functioned. The sequence of events and all the barrier functions were summarized and diagrammed at the end of the analysis of each accident. Based on the above, for whichever accident it was possible, key lessons for the design which can be taken into consideration for the design of new constructions were extracted, as well as for operations for improvement of operating procedures of existing and new installations. Accident prevention in the future, which is the intention of the thesis, can be achieved by maintaining the functionality of each single barrier and avoiding dependence on the other barriers. In other words, to prevent a multiple barrier failure. For this reason, in the last chapter, the technical measures which should be taken to realize each studied barrier function were identified, as well as the operational and organizational measures which play a part in realizing the barrier function, as evidenced clearly at Macondo accident. en
heal.advisorName Βεντίκος, Νικόλαος el
heal.committeeMemberName Μαυράκος, Σπυρίδων el
heal.committeeMemberName Ζαραφωνίτης, Γεώργιος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 177 σ. el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα