heal.abstract |
Η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση αποτελεί μία από τις συχνότερες πηγές απόσπασης προσοχής και μια από τις σημαντικότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων. Η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο τη διερεύνηση της επιρροής του κινητού τηλεφώνου στην οδηγική συμπεριφορά σε αστικό και υπεραστικό περιβάλλον. Ειδικότερα, εξετάζει το κατά πόσο ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιείται η τηλεφωνική συνομιλία – δια χειρός χρήση του κινητού, σύστημα ενσύρματης επικοινωνίας ή σύστημα ανοιχτής ακρόασης – επιδρά στην οδηγική συμπεριφορά. Για το σκοπό αυτό, πραγματοποιήθηκε πείραμα σε προσομοιωτή οδήγησης, στο οποίο έλαβαν μέρος 50 συμμετέχοντες (20 έως 60 ετών) και οι οποίοι οδήγησαν τα σενάρια που δημιουργήθηκαν, συνομιλώντας παράλληλα μέσω του κινητού τους τηλεφώνου με διάφορους τρόπους χρήσης αυτού (χωρίς χρήση κινητού, με δια χειρός χρήση του κινητού τηλεφώνου, με σύστημα ενσύρματης επικοινωνίας, με σύστημα ανοιχτής ακρόασης). Η έρευνα αυτή εστιάζει στην επιρροή του κινητού τηλεφώνου, ως μέσου απόσπασης προσοχής, στη μέγιστη ταχύτητα κίνησης των οδηγών, στο χρόνο αντίδρασής τους και στην τυπική απόκλιση της πλευρικής θέσης του οχήματος. Για τον υπολογισμό του χρόνο αντίδρασης του οδηγού προγραμματίστηκε η ξαφνική εμφάνιση εικόνας με την ένδειξη «STOP», σε διάφορα σημεία της διαδρομής που προσομοιώθηκε. Στο πλαίσιο της στατιστικής ανάλυσης που πραγματοποιήθηκε, δημιουργήθηκαν μοντέλα διακριτών επιλογών με σκοπό την εκτίμηση της επιρροής τόσο της χρήσης κινητού τηλεφώνου, όσο και άλλων παραμέτρων στην πιθανότητα εμφάνισης χαμηλού, μεσαίου ή υψηλού επιπέδου (α) μέγιστης ταχύτητας κίνησης, (β) χρόνου αντίδρασης και (γ) τυπικής απόκλισης της πλευρικής θέσης του οχήματος σε υπεραστικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που προέκυψαν, η τηλεφωνική συνομιλία επηρεάζει την οδηγική συμπεριφορά. Πιο συγκεκριμένα, οι οδηγοί οδηγούν με χαμηλότερες μέγιστες ταχύτητες κατά τη συνομιλία μέσω κινητού τηλεφώνου γενικότερα, ωστόσο σε ανάλυση που έγινε σχετικά με την μέγιστη ταχύτητα κίνησης σε υπεραστικό και αστικό περιβάλλον ειδικότερα, η χρήση κινητού δεν φαίνεται να επηρεάζει τη μέγιστη ταχύτητα στο αστικό περιβάλλον. Όπως ήταν αναμενόμενο ο χρόνος αντίδρασης των οδηγών αυξάνεται όταν εκείνοι συνομιλούν τηλεφωνικά κατά την οδήγηση ανεξαρτήτως του οδικού περιβάλλοντος. Τέλος, όσον αφορά στην τυπική απόκλιση της πλευρικής θέσης του οχήματος σε υπεραστικό περιβάλλον, αυτή αυξάνεται κατά την οδήγηση με ταυτόχρονη συνομιλία μέσω κινητού τηλεφώνου. |
el |