HEAL DSpace

Η εφαρμογή των προγραμμάτων παρακολούθησης που προβλέπονται από την Οδηγία Πλαίσιο για τα νερά, στα επιφανειακά και υπόγεια υδατικά συστήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Καζάκου, Αφροδίτη el
dc.contributor.author Kazakou, Afroditi en
dc.date.accessioned 2018-01-29T11:11:55Z
dc.date.available 2018-01-29T11:11:55Z
dc.date.issued 2018-01-29
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/46320
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.7675
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Επιστήμη και Τεχνολογία Υδατικών Πόρων” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Οδηγία Πλαίσιο για τα Ύδατα el
dc.subject Πρόγραμμα Παρακολούθησης el
dc.subject Επιφανειακά Ύδατα, el
dc.subject Υπόγεια Ύδατα el
dc.subject Κράτη-Μέλη el
dc.subject Ευρωπαϊκή Ένωση el
dc.subject Water Framework Directive en
dc.subject Monitoring en
dc.subject Surface water en
dc.subject Groundwater en
dc.subject Member-State en
dc.subject European Union en
dc.title Η εφαρμογή των προγραμμάτων παρακολούθησης που προβλέπονται από την Οδηγία Πλαίσιο για τα νερά, στα επιφανειακά και υπόγεια υδατικά συστήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση el
heal.type masterThesis
heal.classification Υδατικοί Πόροι el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2017-10-24
heal.abstract Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η βιβλιογραφική διερεύνηση της εφαρμογής των προγραμμάτων παρακολούθησης για τα επιφανειακά και υπόγεια υδατικά συστήματα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Τα προγράμματα παρακολούθησης αποτελούν βασικό εργαλείο αναφοράς για την εφαρμογή της Οδηγίας Πλαίσιο για τα Ύδατα καθώς παρακολουθούν την μεταβολή της κατάστασης των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων στο χρόνο και παρέχουν μια συγκροτημένη και συνεκτική εικόνα της κατάστασης τους. Στα επιφανειακά ύδατα η παρακολούθηση στοχεύει στην εκτίμηση της οικολογική και χημικής κατάστασης των επιφανειακών υδάτων και την ταξινόμηση τους σε μία από τις πέντε προβλεπόμενες κλάσεις ενώ για τα υπόγεια ύδατα προσδιορίζεται η ποσοτική και χημική τους κατάσταση ώστε να ταξινομηθούν σε διβάθμια κλίμακα. Υπό το πρίσμα αυτό, αρχικά μελετήθηκαν οι γενικές αρχές που διέπουν τον σχεδιασμό ενός προγράμματος παρακολούθησης και εξετάστηκαν τα κριτήρια επιλογής των τόπων παρακολούθησης, των μετρούμενων ποιοτικών στοιχείων και παραμέτρων και της συχνότητας παρακολούθησης, όπως αυτά προβλέπονται από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. Εν συνεχεία, εξετάστηκε και αξιολογήθηκε η εφαρμογή της παρακολούθησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση ούτως ώστε να διαπιστωθεί πώς τα Κράτη-Μέλη κατανοούν και ικανοποιούν τις απαιτήσεις των προγραμμάτων παρακολούθησης. Στο πλαίσιο αυτό, προέκυψε ότι το Εθνικό Δίκτυο παρακολούθησης, ορίζεται από την ΚΥΑ 140384/2011, στοχεύει στην υλοποίηση της παρακολούθησης των ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών των εσωτερικών, μεταβατικών, παράκτιων και υπόγειων υδάτων της χώρας και περιλαμβάνει περίπου 2.000 σταθμούς (θέσεις δειγματοληψιών) παρακολούθησης. Η συλλογή των απαραίτητων αριθμητικών στοιχείων έγινε κυρίως από τα εγκεκριμένα Σχέδια Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών για το σύνολο των υδατικών διαμερισμάτων της Ελλάδας. Για τα Κράτη-Μέλη, τα αντίστοιχα στοιχεία προέκυψαν από την "Έκθεση της Επιτροπής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο σχετικά με τα προγράμματα παρακολούθησης της κατάστασης των υδάτων". Βάση της έκθεσης αναφέρονται συνολικά περίπου 100.000 εγκατεστημένοι σταθμοί. Σε πρώτο επίπεδο, από την επεξεργασία και ανάλυση των εν λόγω στοιχείων, προέκυψε ότι σε εθνικό επίπεδο δίνεται προτεραιότητα στους σταθμούς εποπτικής παρακολούθησης για τα επιφανειακά ύδατα (62%) και στους επιχειρησιακούς σταθμούς για τα υπόγεια ύδατα (79%). Ωστόσο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο φαίνεται ότι η κάθε χώρα δίνει προτεραιότητα σε διαφορετικό τύπο παρακολούθησης, επομένως δεν δύναται να εξαχθεί κάποιο συμπέρασμα. Αναφορικά με τον συνολικό αριθμό σταθμών παρακολούθησης, το πιο πυκνό δίκτυο παρακολούθησης προέκυψε για τις χώρες του Ηνωμένου Βασίλειου, της Ιρλανδίας και του Βελγίου ενώ η Ελλάδα παρουσιάζει έναν από τους χαμηλότερους αριθμούς συνολικών σταθμών ανάμεσα στα Κράτη-Μέλη ενώ σχετικά με την παρακολούθηση των υπόγειων υδάτων, ο υψηλότερος αριθμός προέκυψε για την Μάλτα ενώ ακολουθεί η Αυστρία και η Σλοβακία. Τέλος, πέρα από τα ποσοτικά αποτελέσματα, ένα σημαντικό συμπέρασμα που αναδύεται από την ποιοτική αξιολόγηση των συλλεχθέντων στοιχείων είναι ότι η πλειοψηφία των Κρατών-Μελών καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες ως προς την ορθή υλοποίηση του προγράμματος παρακολούθησης. Προς την κατεύθυνση αυτή, έχει ήδη συντελεστεί σοβαρή, ενθαρρυντική πρόοδος καθώς σε γενικές γραμμές έχουν εφαρμοστεί οι διατάξεις της Οδηγίας και των σχετικών καθοδηγητικών εγγράφων για την παρακολούθηση των επιφανειακών και των υπόγειων υδάτων. Ωστόσο, σε ορισμένα Κράτη-Μέλη υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της κατανόησης και εφαρμογής των βασικών αρχών παρακολούθησης. el
heal.abstract The purpose of this research is the literature review of the monitoring programmes' implementation on surface waters and groundwater at the European U nion. Monitoring is a crucial tool for the progress of the implementation of the Water Framework Directive since they quantify the water bodies' variability over time and establish a coherent and comprehensive overview of water status. Regarding the surface waters, monitoring aims at the assessment of the ecological and chemical status and permit their classification into one of five classes. In terms of groundwater, it is covered the monitoring of quantitative and chemical status so as they permit their classification into one of two classes. From this perspective, initially, the general principles and requirements on the design of monitoring are examined , as well as the criteria given in the Directive concerning the selection of moni toring points, quality elements and parameters and the frequency of monitoring. Additionally , the subject of the research was the evaluation of the implementation of monitoring programmes across the European Union so as to visualize how Member States have understood and satisfied the monitoring requirements. In that context, it was resulted that the national monitoring network is precisely defined by the JMD 140384/2011 which describes the monitoring of the quantitative and qualitative status of inland wat ers, transitional, coastal and groundwater and contains approximately 2.000 monitoring stations (sampling points). It is claimed that all the necessary numerical data were mainly collected from the approved river basin management plans. Subsequently, the d ata for the Member States were provided by the "Report from the Commission to the European Parliament and the Council in accordance with article 18.3 of the Water Framework Directive 2000/60/EC on programmes for monitoring of water status" . According to th at report, there are defined more than 100.000 WFD monitoring stations for surface waters and groundwater in the European Union. At a first level, the data analysis showed that, concerning the types of monitoring, Greece gives priority to surveillance monitoring for the surface waters (62%) while operational monitoring is selected for groundwater (79%). However, it was observed large variation between the number of surveillance and operational stations selected by each Member State, so it was impossible to extract general conclusions. As far as the total number of surface water monitoring sites is concerned, the results illustrated that the density of monitoring stations in countries like United Kingdom and Ireland is significant higher than the rest whi le Greece presents one of the lowest number of monitoring sites across Member States. The highest number of groundwater monitoring stations is shown by Malta, Austria and Slovakia. Apart from the quantitative results , an important conclusion that arises f rom the data collection and its qualitative assessment is the monitoring effort undertaken by the majority of each Member State in order to comply with the monitoring requirements of the WFD. To that end, it appears that the provisions of Annex V to the WF D and the existing guidance documents on monitoring of surface water and groundwater have been applied, although there is room for improvement in some Member States to improve the understand ing and application of the basic concepts of monitoring en
heal.advisorName Ανδρεαδάκης, Ανδρέας el
heal.committeeMemberName Ανδρεαδάκης, Ανδρέας el
heal.committeeMemberName Γαβαλάκη, Εβίνα el
heal.committeeMemberName Μακρόπουλος, Χρήστος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 151 σ. el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα