HEAL DSpace

Χωρικότητες του ανοίκειου: η κινηματογραφική ποιητική του Andrei Tarkovsky

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Αλετράς, Άγγελος el
dc.contributor.author Aletras, Angelos en
dc.date.accessioned 2018-02-02T08:43:04Z
dc.date.available 2018-02-02T08:43:04Z
dc.date.issued 2018-02-02
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/46378
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.2868
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Διδακτορική Διατριβή el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Ανοίκειο el
dc.subject Ταρκόφσκι el
dc.subject Ανοικείωση el
dc.subject Φορμαλισμός el
dc.subject Κινηματογραφικός χώρος el
dc.subject Uncanny en
dc.subject Tarkovsky en
dc.subject Defamiliarization en
dc.subject Formalism en
dc.subject Cinematic space en
dc.title Χωρικότητες του ανοίκειου: η κινηματογραφική ποιητική του Andrei Tarkovsky el
dc.title Uncanny spaces: the poetics of Andrei Tarkovsky's cinema en
heal.type doctoralThesis
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Κινηματογραφικές σπουδές el
heal.classification Architecture en
heal.classification Film studies en
heal.language el
heal.access campus
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2017-12-01
heal.abstract Στόχος της διατριβής είναι η ανάδειξη της έννοιας του ανοίκειου ως επίκεντρου της κινηματογραφικής ποιητικής του Andrei Tarkovsky. Μέσα από τη λεπτομερή ανάλυση παραδειγματικών σκηνών από το έργο του σκηνοθέτη διερευνώνται οι τρόποι με τους οποίους η χρήση συγκεκριμένων κινηματογραφικών μηχανισμών δίνει τη δυνατότητα σε ορισμένα τυπικά χαρακτηριστικά του ανοίκειου να λάβουν χωρική έκφραση. Εξετάζοντας τη φροϋδική έννοια του ανοίκειου μέσα από το πρίσμα της ανοικείωσης των Ρώσων φορμαλιστών και της μεταγενέστερης νεοφορμαλιστικής κινηματογραφικής θεωρίας, η μέθοδος που ακολουθεί η προκειμένη έρευνα για την ανάλυση των ταινιών του Tarkovsky εστιάζει στη συστηματική εξέταση των ενδοκινηματογραφικών/μορφολογικών στοιχείων που τις συγκροτούν. Μέσω της ανάλυσης συγκεκριμένων κινηματογραφικών τεχνικών που αφορούν στην αφήγηση και στο στιλ των προς ανάλυση ταινιών, εντοπίζονται οι μηχανισμοί εκείνοι που λειτουργούν ως φορείς ανοικείωσης. Σύμφωνα με τους μηχανισμούς αυτούς περιγράφονται οκτώ διαφορετικές χωρικότητες που παράγουν την αίσθηση του ανοίκειου και βάσει αυτών εξετάζονται οι πέντε τελευταίες ταινίες του Andrei Tarkovsky: Solaris (1972), Καθρέπτης (1975) , Stalker (1979), Νοσταλγία (1983) και Θυσία (1986). Συνδυάζοντας στοιχεία από τη ρεαλιστική κινηματογραφική θεωρία με θέσεις από τον πρώιμο ρώσικο φορμαλισμό και τους σοβιετικούς θεωρητικούς του μοντάζ (κυρίως το έργο του Sergei Eisenstein), υποστηρίζεται ότι ο Tarkovsky υιοθετεί μια ανοίκεια φιλμική γραφή, η οποία από τη μια μεριά φέρει σημαντικές δομικές ομοιότητες με τους φροϋδικούς μηχανισμούς του ονείρου και από την άλλη μεριά στοχεύει στην ακριβή κινηματογραφική απόδοση της πραγματικότητας. Μιας κινηματογραφικής απόδοσης που δεν θεωρεί όμως την πραγματικότητα ως κάτι δεδομένο, αλλά ως κάτι που είναι οικείο και ταυτόχρονα ξένο. Το έργο του Tarkovsky διανοίγει νέες πιθανότητες για τον κινηματογραφικό ρεαλισμό και κατ' επέκταση προτείνει καινούργιους τρόπους αναπαράστασης της πραγματικότητας. Έτσι, μέσα από την ανοικείωση των παγιωμένων τρόπων αντίληψης της υλικής πραγματικότητας, αναδιαμορφώνεται τελικά και η σχέση του θεατή με το πραγματικό. el
heal.abstract The aim of this dissertation is to highlight the concept of the uncanny as the centre of Andrei Tarkovsky’s cinematic poetics. Through detailed analysis of exemplary scenes gleaned from the director’s work, we investigate the ways through which the use of specific cinematic mechanisms enables certain typical uncanny characteristics to be expressed spatially. By examining the freudian concept of the uncanny through the prism of Russian formalists’ defamiliarization and the later neoformalist film theory, the method of this research regarding Tarkovsky’s films analysis focuses on the systematic examination of the formal elements that constitute them. Through the analysis of specific cinematic techniques that concentrate on the narration and style of the films in question, we identify the mechanisms that function as bearers of defamiliarization. According to those mechanisms, we delineate eight different spatialities that produce the feeling of uncanny and, based on those, we examine Tarkovsky’s five last films: Solaris (1972), Mirror (1975), Stalker (1979), Nostalghia (1983) and The Sacrifice (1986). Combining elements of realist film theory with theses of the early Russian formalists and the theoreticians of montage (mainly Sergei Eisenstein), we claim that Tarkovsky adopts an uncanny film style which on the one hand has a lot in common structurally with the freudian dream mechanisms, while on the other hand it aims at the accurate cinematic expression of reality. An expression that doesn’t consider reality as something given, but as something familiar and alien at the same time. Tarkovsky’s work opens up new possibilities for film realism and thus proposes new ways to depict reality. As a result, through the defamilirization of the established modes of perceiving material reality, the viewer’s relation with the real is transformed. en
heal.advisorName Σταυρίδης, Σταύρος el
heal.advisorName Stavrides, Stavros en
heal.committeeMemberName Σταυρίδης, Σταύρος el
heal.committeeMemberName Αγγελίδη, Αντουανέττα el
heal.committeeMemberName Παπασταθόπουλος, Στάθης el
heal.committeeMemberName Παρμενίδης, Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Μωραΐτης, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Στεφανή, Εύα el
heal.committeeMemberName Δαγκλίδης, Αντώνης el
heal.committeeMemberName Stefani, Eva en
heal.committeeMemberName Danglidis, Antonis en
heal.committeeMemberName Moraitis, Konstantinos en
heal.committeeMemberName Parmenidis, Georgios en
heal.committeeMemberName Papastathopoulos, Stathis en
heal.committeeMemberName Angelidi, Antouaneta en
heal.committeeMemberName Stavridis, Stavros en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 284
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα