HEAL DSpace

Μη καταστρεπτικός προσδιορισμός και ταυτοποίηση των πιγμέντων και της τεχνικής κατασκευής σε πίνακες ζωγραφικής με τη χρήση φασματοσκοπικών μεθόδων

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Σαβρανάκης, Κωνσταντίνος el
dc.contributor.author Savranakis, Konstantinos en
dc.date.accessioned 2018-02-13T11:10:26Z
dc.date.available 2018-02-13T11:10:26Z
dc.date.issued 2018-02-13
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/46471
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.14779
dc.rights Default License
dc.subject Πίνακες ζωγραφικής el
dc.subject Θεόφιλος Χατζημιχαήλ el
dc.subject Φασματοσκοπικές μέθοδοι el
dc.subject Πιγμέντα el
dc.subject Μη καταστρεπτικές μέθοδοι el
dc.subject Pigments en
dc.subject Spectroscopic techniques en
dc.subject Theophilos Hatzimihail en
dc.subject Non-destructive techniques en
dc.subject Easel paintings en
dc.title Μη καταστρεπτικός προσδιορισμός και ταυτοποίηση των πιγμέντων και της τεχνικής κατασκευής σε πίνακες ζωγραφικής με τη χρήση φασματοσκοπικών μεθόδων el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Επιστήμη και τεχνική των υλικών el
heal.classification Μηχανική el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2017-10-04
heal.abstract Αντικείμενο της διπλωματικής αυτής εργασίας αποτελεί ο μη καταστρεπτικός προσδιορισμός και η ταυτοποίηση των πιγμέντων και της τεχνικής εφαρμογής τους σε ζωγραφικούς πίνακες του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ με τη χρήση φασματοσκοπικών μη καταστρεπτικών μεθόδων. Για το σκοπό αυτό, μελετήθηκαν τρεις ζωγραφικοί πίνακες του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, οι οποίοι χρονολογούνται από το 1928 έως το 1932. Οι πίνακες αυτοί συνθέτουν, μαζί με άλλους 83 πίνακες, μια συλλογή από ζωγραφικούς πίνακες τους Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, η οποία ανήκει στο Μουσείο Θεόφιλου στη Βαρειά Μυτιλήνης, το οποίο σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει αναλάβει τη συντήρηση των πινάκων της συλλογής αυτής. Προκειμένου να διερευνηθούν οι πίνακες αυτοί, εφαρμόστηκαν οι φορητές μη καταστρεπτικές μέθοδοι της Φασματοσκοπίας Φθορισμού Ακτίνων Χ (X-Ray Fluorescence, XRF) και της Φασματοσκοπίας Διάχυτης Ανάκλασης με οπτική ίνα (Fiber Optics Diffuse Reflectance Spectroscopy, FODRS). Τα πειραματικά αποτελέσματα έδειξαν ότι για την απόδοση των διαφόρων χρωματικών εντυπώσεων των πινάκων, ο ζωγράφος χρησιμοποίησε τις χρωστικές ουσίες: ultramarine, μίνιο, caput mortuum, κίτρινη ώχρα, ψημένη σιένα, πράσινη γη, μαλαχίτη, μαγνητίτη, λιθοπόνιο ή/και λευκό του ψευδαργύρου, λευκό του μολύβδου και λευκή γη. Για την επίτευξη των διαφόρων αποχρώσεων, ο καλλιτέχνης πραγματοποίησε ανάμειξη χρωστικών ουσιών. Από τις παραπάνω χρωστικές, οι λευκές χρησιμοποιήθηκαν και για την κατασκευή του στρώματος προετοιμασίας επί του καμβά. Ο μαλαχίτης ταυτοποιήθηκε μόνο σε πίνακα (Πίνακας Νο 66 «Η ποιήτρια Σαπφώ και ο κιθαρωδός Αλκαίος») που φιλοτεχνήθηκε κατά την περίοδο της συνεργασίας του ζωγράφου με τον κριτικό τέχνης Στρατή Ελευθεριάδη (Τεριάντ). Από τη μελέτη αυτή προέκυψε ότι η συνδυαστική εφαρμογή της Φασματοσκοπίας Φθορισμού Ακτίνων Χ (XRF) και της Φασματοσκοπίας Διάχυτης Ανάκλασης με οπτική ίνα (FODRS) αποτελεί κατάλληλη μη καταστρεπτική μεθοδολογία για την προσέγγιση της ταυτοποίησης των πιγμέντων ζωγραφικών πινάκων και της τεχνικής που εφαρμόστηκε για την κατασκευή τους, με σκοπό τη συντήρηση και αποκατάστασή τους. el
heal.abstract The object ive of the present thesis is the non - destructive identification and characterization of pigments and their application on easel paintings of Theophilos Hatzimihail (1870 - 1934) using non - destructive spectroscopic techniques . For this purpose, three paintings (1928 - 1932 ) of Theophilos Hatzimihail , were studied , which are part of a collection with other 83 paintings, belong to Theophilos Museum in Varia, Mytilene . In - situ measurements were performed with the use of X - Ray Fluorescence (XRF) and VIS - NearIR Fiber Optics Diffuse Reflectance Spectroscopy (FODRS) techniques at multiple spots on various colou r impressions for the determination of the chemical elemental composition and the reflectance spectral characteristics of the pigments . The experimental results led to reliable conclusions concerning the identification of the pigments and the technique ap plied for the creation of the paintings. The results demonstrated the use of the following pigments: ultramarine, minium, caput mortuum, yellow och re , burnt siena , green earth, malachite, magnetite, lithopone and / or white zinc, white of lead. Mixtures of these pigments are responsible for several colour impressions and hues. Among the aforementioned pigments were used in the ground layer. Malachite is present only at one painting , which was constructed in 1932, after the meeting of Theophilos with the art critic Stratis Eleftheriadis Tériade, who provide d him with painting materials. The conclusions of this research work confirmed the applicability and efficiency of the combined use of XRF and FODRS s pectroscopic techniques as a non - destructive methodolog y for the identification of the pigments and the application technique , significantly contributing to their conservation - restoration. en
heal.advisorName Κουή, Μαρία el
heal.committeeMemberName Κουή, Μαρία el
heal.committeeMemberName Δημοτίκαλη, Δήμητρα el
heal.committeeMemberName Παυλάτου, Ευαγγελία el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Επιστήμης και Τεχνικής των Υλικών (ΙΙΙ) el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 119 σ.
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής