dc.contributor.author |
Σαβρανάκης, Κωνσταντίνος
|
el |
dc.contributor.author |
Savranakis, Konstantinos
|
en |
dc.date.accessioned |
2018-02-13T11:10:26Z |
|
dc.date.available |
2018-02-13T11:10:26Z |
|
dc.date.issued |
2018-02-13 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/46471 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.14779 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Πίνακες ζωγραφικής |
el |
dc.subject |
Θεόφιλος Χατζημιχαήλ |
el |
dc.subject |
Φασματοσκοπικές μέθοδοι |
el |
dc.subject |
Πιγμέντα |
el |
dc.subject |
Μη καταστρεπτικές μέθοδοι |
el |
dc.subject |
Pigments |
en |
dc.subject |
Spectroscopic techniques |
en |
dc.subject |
Theophilos Hatzimihail |
en |
dc.subject |
Non-destructive techniques |
en |
dc.subject |
Easel paintings |
en |
dc.title |
Μη καταστρεπτικός προσδιορισμός και ταυτοποίηση των πιγμέντων και της τεχνικής κατασκευής σε πίνακες ζωγραφικής με τη χρήση φασματοσκοπικών μεθόδων |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Επιστήμη και τεχνική των υλικών |
el |
heal.classification |
Μηχανική |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2017-10-04 |
|
heal.abstract |
Αντικείμενο της διπλωματικής αυτής εργασίας αποτελεί ο μη καταστρεπτικός προσδιορισμός και η ταυτοποίηση των πιγμέντων και της τεχνικής εφαρμογής τους σε ζωγραφικούς πίνακες του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ με τη χρήση φασματοσκοπικών μη καταστρεπτικών μεθόδων.
Για το σκοπό αυτό, μελετήθηκαν τρεις ζωγραφικοί πίνακες του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, οι οποίοι χρονολογούνται από το 1928 έως το 1932. Οι πίνακες αυτοί συνθέτουν, μαζί με άλλους 83 πίνακες, μια συλλογή από ζωγραφικούς πίνακες τους Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, η οποία ανήκει στο Μουσείο Θεόφιλου στη Βαρειά Μυτιλήνης, το οποίο σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει αναλάβει τη συντήρηση των πινάκων της συλλογής αυτής.
Προκειμένου να διερευνηθούν οι πίνακες αυτοί, εφαρμόστηκαν οι φορητές μη καταστρεπτικές μέθοδοι της Φασματοσκοπίας Φθορισμού Ακτίνων Χ (X-Ray Fluorescence, XRF) και της Φασματοσκοπίας Διάχυτης Ανάκλασης με οπτική ίνα (Fiber Optics Diffuse Reflectance Spectroscopy, FODRS).
Τα πειραματικά αποτελέσματα έδειξαν ότι για την απόδοση των διαφόρων χρωματικών εντυπώσεων των πινάκων, ο ζωγράφος χρησιμοποίησε τις χρωστικές ουσίες: ultramarine, μίνιο, caput mortuum, κίτρινη ώχρα, ψημένη σιένα, πράσινη γη, μαλαχίτη, μαγνητίτη, λιθοπόνιο ή/και λευκό του ψευδαργύρου, λευκό του μολύβδου και λευκή γη. Για την επίτευξη των διαφόρων αποχρώσεων, ο καλλιτέχνης πραγματοποίησε ανάμειξη χρωστικών ουσιών. Από τις παραπάνω χρωστικές, οι λευκές χρησιμοποιήθηκαν και για την κατασκευή του στρώματος προετοιμασίας επί του καμβά. Ο μαλαχίτης ταυτοποιήθηκε μόνο σε πίνακα (Πίνακας Νο 66 «Η ποιήτρια Σαπφώ και ο κιθαρωδός Αλκαίος») που φιλοτεχνήθηκε κατά την περίοδο της συνεργασίας του ζωγράφου με τον κριτικό τέχνης Στρατή Ελευθεριάδη (Τεριάντ).
Από τη μελέτη αυτή προέκυψε ότι η συνδυαστική εφαρμογή της Φασματοσκοπίας Φθορισμού Ακτίνων Χ (XRF) και της Φασματοσκοπίας Διάχυτης Ανάκλασης με οπτική ίνα (FODRS) αποτελεί κατάλληλη μη καταστρεπτική μεθοδολογία για την προσέγγιση της ταυτοποίησης των πιγμέντων ζωγραφικών πινάκων και της τεχνικής που εφαρμόστηκε για την κατασκευή τους, με σκοπό τη συντήρηση και αποκατάστασή τους. |
el |
heal.abstract |
The object
ive
of
the present thesis
is the non
-
destructive identification and
characterization
of
pigments
and their application
on easel paintings of Theophilos
Hatzimihail (1870
-
1934) using non
-
destructive spectroscopic techniques
.
For this purpose, three paintings
(1928
-
1932
)
of
Theophilos
Hatzimihail
,
were
studied
,
which are part of a collection
with other
83
paintings, belong
to
Theophilos
Museum in Varia, Mytilene
.
In
-
situ measurements were performed with the use of X
-
Ray Fluorescence (XRF) and
VIS
-
NearIR Fiber Optics Diffuse Reflectance Spectroscopy (FODRS) techniques at
multiple spots on various colou
r impressions for the determination of the chemical
elemental composition and the reflectance spectral characteristics of the pigments
.
The experimental results led to reliable conclusions concerning the
identification of
the pigments
and the technique ap
plied for the creation of the paintings. The results
demonstrated the use of the following pigments:
ultramarine, minium, caput
mortuum, yellow och
re
,
burnt siena
,
green earth, malachite, magnetite,
lithopone and /
or white zinc, white of lead.
Mixtures of
these pigments are responsible for several
colour impressions and hues. Among the aforementioned pigments were used in the
ground layer.
Malachite is present only at
one
painting
, which was
constructed
in 1932,
after the
meeting of Theophilos with the art
critic Stratis Eleftheriadis Tériade, who provide
d
him with painting materials.
The conclusions of this research work confirmed the applicability and efficiency of
the
combined use of XRF and FODRS s
pectroscopic techniques as a non
-
destructive
methodolog
y for the identification of the pigments and
the application technique
,
significantly contributing to their conservation
-
restoration. |
en |
heal.advisorName |
Κουή, Μαρία |
el |
heal.committeeMemberName |
Κουή, Μαρία |
el |
heal.committeeMemberName |
Δημοτίκαλη, Δήμητρα |
el |
heal.committeeMemberName |
Παυλάτου, Ευαγγελία |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Επιστήμης και Τεχνικής των Υλικών (ΙΙΙ) |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
119 σ. |
|
heal.fullTextAvailability |
true |
|