dc.contributor.author |
Αγγελίδης, Αντώνης
|
el |
dc.contributor.author |
Angelidis, Antonis
|
en |
dc.date.accessioned |
2018-02-15T11:01:16Z |
|
dc.date.available |
2018-02-15T11:01:16Z |
|
dc.date.issued |
2018-02-15 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/46511 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.7872 |
|
dc.description |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Συστήματα Αυτοματισμού” |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Σχεδιασμός κίνησης |
el |
dc.subject |
Συνεργασία ανθρώπου-ρομπότ |
el |
dc.subject |
Ρομποτική |
el |
dc.subject |
Unity |
el |
dc.subject |
Motion planing |
el |
dc.subject |
RRT |
el |
dc.title |
Μελέτη τροχιάς ρομπότ σε περιβάλλον VR για συνεργασία ανθρώπου ρομπότ σε συστήματα κατεργασιών |
el |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.classification |
Ρομποτική |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2017-11-05 |
|
heal.abstract |
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να ορισθεί δυναμικά η τροχιά ρομπότ
με ‘έξυπνες’ στρατηγικές, με βάση το που βρίσκεται κάθε χρονική στιγμή ο συνεργαζόμενος
άνθρωπος και προς τα πού κινείται, χωρίς την ανάγκη φυσικής υλοποίησης (δηλαδή σε
εικονικό περιβάλλον) αλλά διατηρώντας το απρόβλεπτο των ανθρώπινων αντιδράσεων.
Η μετατροπή της λογικής της συνεργασίας ανθρώπου-ρομπότ από προ-ορισμένη σε
δυναμική μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα αρκετά δύσκολο αντικείμενο της ρομποτικής και
αποτελεί σήμερα μεγάλο πεδίο έρευνας και ανάπτυξης. Η ραγδαία εξέλιξη των
υπολογιστικών συστημάτων μας δίνει τη δυνατότητα επεξεργασίας τεράστιου όγκου
πληροφοριών για την καθοδήγηση ρομπότ σε πραγματικό χρόνο (real time) και με ταχύτατη
απόκριση σε αλλαγές του περιβάλλοντος.
Η συνεργασία ανθρώπου-ρομπότ σε καθήκοντα που εκτυλίσσονται σε βιομηχανικά
συστήματα κατεργασιών είναι ακόμη ταμπού, κυρίως για λόγους ασφάλειας του
ανθρώπου. Η κατάσταση θα αλλάξει σύντομα, αλλά για να μελετηθούν οι ελεγκτές ρομπότ
που θα υλοποιηθούν, ο καλύτερος τρόπος είναι να χρησιμοποιηθεί ένα εικονικό
περιβάλλον –συμπεριλαμβανομένου του ρομπότ - μέσα στο οποίο θα λειτουργεί ο
άνθρωπος μέσω ενός avatar που αναπαράγει τις κινήσεις του στο πραγματικό περιβάλλον.
Το ενδιαφέρον, εν προκειμένω, είναι το πως αλλάζει την τροχιά του το ρομπότ σε
πραγματικό χρόνο ώστε να μη συγκρούεται με τον άνθρωπο αλλά και να διατηρείται υψηλή
παραγωγικότητα.
Η παρούσα εργασία μπορεί να θεωρηθεί ως εξέλιξη προηγούμενης δουλειάς στο πλαίσιο
διδακτορικής διατριβής με βάση την πλατφόρμα ανάπτυξης παιχνιδιών εικονικής
πραγματικότητας Unity. Πιο συγκεκριμένα, η αρχική έκδοση του συστήματος που αποτελεί
την βάση της παρούσας εργασίας, περιλαμβάνει τα μοντέλα CAD του εικονικού χώρου, του
ανθρώπου – avatar και του ρομπότ staubli RX90 για το στρώσιμο ανθρακοϋφασμάτων σε
καλούπι. Ο κώδικας που αποτελεί τη λογική των σεναρίου που υλοποιήθηκαν, βασίζονταν
σε απλές στρατηγικές ελέγχου του ρομπότ μέσω υπαρχουσών συναρτήσεων (functions) του
viii
Unity ενώ η αλληλουχία κινήσεων ανθρώπου – ρομπότ ήταν προκαθορισμένο από τον
χρήστη. Επιπλέον, σε άλλη διπλωματική εργασία, έχει υπολογιστεί το μοντέλο αντίστροφης
κινηματικής του συγκεκριμένου ρομπότ, το οποίο χρησιμοποιείται στην παρούσα εργασία.
Η νέα λογική ελέγχου του ρομπότ δημιουργείται και υλοποιείται με επέκταση του
υπάρχοντος κώδικα σε C#. |
el |
heal.abstract |
In order for robots to operate safely in the presence of humans in their workspace, they
need to be able to react to a dynamically changing environment in real-time. This involves
both fast processing of sensor data and fast motion planning based on the sensor data.
This work describes the virtual implementation of a motion planner for a 6-DOF Stäubli
RΧ90L robot arm, which is able to react to a dynamically changing environment very quickly.
The framework used was built in the well known Unity3D platform in a previous PhD thesis
and was extended to behave in an autonomous way with only the start and goal positions of
the robot TCP being given. All coding was done in the C# language which is natively
supported by the Unity 3D platform. The path palnning algorithm deployed is the Rapidly
exploring Random Tree (RRT) which generates a tree and extends it in a random way until
one of its branches reaches the goal. The final solution will most propably be far from
optimal and for this reason a path-smoothing process using linear interpolation is also
deployed after the successful execution of the RRT algorithm. During runtime, continuous
obstacle detection algorithms are executed at specified time intervals and define whether
the motion planning controller needs to be activated or not. Once a new collision-free path
for the TCP of the robot has been generated, all intermediate points of the path are checked
in the configuration space of the robot as a part of the trajectory planning controller. At this
point, the forward and inverse kinematic model of the robot arm are utilized and a discrete
obstacle check (intermediate point interpolation of specific step/resolution) takes place to
verify that also the trajectory of all the links of the robot are collision free. The trajectory
planner does not generate an optimal trajectory at this program version but calculates all
possible joint solutions and detects any collisions on the entire path trajectory.
It is observed with the current implementation, that path calculation times of less than one
second (< 1sec) can be reached with the proper parameters set, which is subject to the
resolution required in obstacle avoidance. On the other hand, techniques for path planning
(e.g. local planning), obstacle avoidance (e.g. lazy collision check) or programming (e.g.
multithreading) can decrease the computational load and increase system responsiveness to
acceptable levels for a real-time obstacle avoidance collaborative environment (e.g. <200
ms). |
en |
heal.advisorName |
Γεώργιος - Χριστόφορος, Βοσνιάκος |
el |
heal.committeeMemberName |
Γεώργιος - Χριστόφορος, Βοσνιάκος |
el |
heal.committeeMemberName |
Ναθαναήλ, Δημήτριος |
el |
heal.committeeMemberName |
Πουλακάκης, Ιωάννης |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
111 σ. |
|
heal.fullTextAvailability |
true |
|