HEAL DSpace

Διαμόρφωση πρότυπου πλαισίου εφαρμογής ασφαλείας στην ναυτιλία

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Ξενάκης, Γεώργιος el
dc.contributor.author Xenakis, Georgios en
dc.date.accessioned 2018-05-31T10:09:28Z
dc.date.available 2018-05-31T10:09:28Z
dc.date.issued 2018-05-31
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/46996
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.8243
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Ναυτική και Θαλάσσια Τεχνολογία και Επιστήμη” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/gr/ *
dc.subject Ασφάλεια Ναυτιλίας el
dc.subject Aνθρώπινος παράγοντας el
dc.subject Μέθοδος συμπεριφορικής Ασφάλειας el
dc.subject Αντιμετώπιση ατυχήματος el
dc.subject IMO en
dc.subject Marine safety en
dc.subject HFACTS en
dc.subject BBS en
dc.subject Accident en
dc.title Διαμόρφωση πρότυπου πλαισίου εφαρμογής ασφαλείας στην ναυτιλία el
heal.type masterThesis
heal.generalDescription Τα εργατικά ατυχήματα αποτελούν αγκάθι για κάθε οργανισμό. Οι Ναυτιλιακές εταιρείες ολοένα και περισσότερο αποδίδουν μεγαλύτερη έμφαση στην μείωση των ατυχημάτων για την αύξηση των κερδών τους. Η ελάττωση τους θα πρέπει να συνιστά μόνιμη επιδίωξη. Η παρούσα διπλωματική εργασία στοχεύει στην διαμόρφωση ενός πρότυπου πλαισίου μείωσης των ατυχημάτων. Το πλαίσιο οφείλει να λειτουργεί μέσα στους διεθνείς κανονισμούς που διέπουν την ασφάλεια. Αρχικά η εργασία παρουσιάζει του διεθνείς κανονισμούς ασφάλειας του IMO και της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα SOLAS. Επισημαίνονται τα όργανα τα οποία είναι υπεύθυνα για την εφαρμογή των κανόνων. Οι κανονισμοί του ΙΜΟ αφορούν την ναυσιπλοΐα, τους διάφορους τύπους φορτίων, την ναυτική τεχνολογία, της θαλάσσιες μεταφορές, θέματα νομικής φύσης και ζητήματα σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος. Οι κανονισμοί της SOLAS έχουν πιο ουσιαστική εφαρμογή στην μείωση των ατυχημάτων και συνεχώς τροποποιούνται με σκοπό την βελτιστοποίηση τους. Πραγματοποιείται ιστορική αναδρομή αποδεικνύοντας τα ανωτέρω. Στην συνέχεια της εργασίας περιγράφονται διάφορες μέθοδοι συμπεριφορικής ασφάλειας. Όλες δομούνται ως πυραμίδα, δηλαδή από κάτω προς τα πάνω. Στην βάση της πυραμίδας εδράζονται οι εργαζόμενοι και ανεβαίνοντας προς την κορυφή τοποθετούνται τα ανώτερα κλιμάκια. Όλοι, ανεξαρτήτως της θέση τους στην πυραμίδα, είναι υπεύθυνη για την ασφάλεια Ακολουθεί η προέλευση των μεθόδων συμπεριφορικής ασφάλειας, το μοντέλο ABC, η ενίσχυση, η ανατροφοδότηση και η ηγεσία σε σχέση με την συμπεριφορική ασφάλεια (Behavioral-Based Safety-BBS). Στο τέλος του κεφαλαίου παρουσιάζεται το μοντέλο HFACS του Reason όπου εφαρμόζει την ταξινόμηση των τεσσάρων (4) επιπέδων της ανθρώπινης δραστηριότητας. Τελικά στο τελευταίο κεφάλαιο προτείνεται η ίδρυση ενός Κέντρου Διαχείρισης Ασφάλειας, είτε λειτουργώντας ως ανεξάρτητος οργανισμός είτε από την επίβλεψη κρατικού φορέα, το οποίο καθίσταται υπεύθυνο για την αντιμετώπιση ατυχημάτων αλλά και την πρόληψη τους. Οι αρμοδιότητες του θα αφορούν εκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού για την καλλιέργεια νοοτροπίας ασφάλειας. Το πλαίσιο λειτουργίας του αναλύεται συνοπτικά σε κατηγορίες, αλλά δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην αντιμετώπιση και διερεύνηση ενός ατυχήματος. Ο στόχος της διερεύνησης είναι η λήψη των απαιτούμενων μέτρων για την πρόληψη και η την ελαχιστοποίηση των συνεπειών παρόμοιων ατυχημάτων η περιστατικών στο μέλλον. el
heal.classification Ναυσιπλοΐα el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2018-03-01
heal.abstract Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να καθορίσει μια πολιτική, ένα πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας από όλους τους φορείς που εμπλέκονται με ένα πλοίο, καθώς και να παρέχει οδηγίες – κατευθύνσεις για την ανάπτυξη μεθόδων, τη θέσπιση διαδικασιών, την εφαρμογή μέτρων και την καλλιέργεια «παιδείας» ασφάλειας, στοχεύοντας στη συνεχή μείωση των ατυχημάτων και διαμορφώνοντας παράλληλα νοοτροπία ευαισθητοποίησης και εγρήγορσης όλου του προσωπικού σε θέματα ασφάλειας. Ειδικότερα επιδιώκει την εμφύσηση «παιδείας» ασφάλειας σε όλο το προσωπικό, ενημερώνοντας και εκπαιδεύοντάς το κατάλληλα με στόχο την ενεργό συμμετοχή του στην πρόληψη των ατυχημάτων αλλά και στο να ερευνά και να εντοπίζει τους κινδύνους, ώστε να καθορίζει τρόπους αντιμετώπισής τους. Περαιτέρω, στόχος της διπλωματικής είναι ο καθορισμός ενός προγράμματος πρόληψης ατυχημάτων. Αυτό θα ερευνά και θα οριοθετεί πιθανές αιτίες δημιουργίας ατυχημάτων, θα εντοπίζει τους ενδεχόμενους κινδύνους πρόκλησης αυτών των ατυχημάτων (π.χ. λόγω εφαρμογής νέων τεχνολογιών) καθώς και τις πραγματικές πηγές πρόκλησής τους και θα εφαρμόζει πρακτικά και ρεαλιστικά μέτρα. Τα προληπτικά μέτρα που θα ασκούνται σε κάθε περίπτωση, για να είναι αποτελεσματικά, απαιτείται να είναι προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες κάθε περίπτωσης (π.χ. Συντήρηση μηχανής, ρόλος Προσωπικού, καιρός περιοχής κλπ). Ακόμα αυτά τα μέτρα θα πρέπει να έχουν μακροπρόθεσμο χαρακτήρα. Επειδή το προσωπικό είναι διαφορετικό και συχνά αλλάζει θέσεις μέσα στο εργασιακό χώρο, τα μέτρα οφείλουν να έχουν ένα διαρκές και μόνιμο αποτέλεσμα. Σε αντίθετη περίπτωση αυξάνονται οι πιθανότητες να συμβεί παρόμοιο ατύχημα. Τα ατυχήματα με νέες πήγες πρόκλησης είναι αρκετά σπάνια. Συνήθως είναι επαναλαμβανόμενα και το προσωπικό που εμπλέκεται είτε χαρακτηρίζεται από μικρή εμπειρία, ή από πολύ μεγάλη έχοντας υπέρ-εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Επομένως τα προληπτικά μέτρα δεν μπορούν να είναι βραχυπρόθεσμα αλλά μακροπρόθεσμα και οφείλουν να δημιουργούνται με βάση μία διαρκή και μόνιμη ισχύ, ώστε να είναι αποτελεσματικά. Επιπλέον τα προληπτικά μέτρα οφείλουν να είναι ρεαλιστικά και πρακτικά, και να μελετάται η επίδρασή τους στους στόχους της εκάστοτε ναυτιλιακής εταιρίας. Πρέπει επίσης να υπολογίζονται με βάση το κόστος, την αποτελεσματικότητα, τις επιπτώσεις στην εκπαίδευση και το χρόνο που απαιτείται για την εφαρμογή τους. Πιο συγκεκριμένα τα προληπτικά μέτρα που προέρχονται από τις διερευνήσεις των ατυχημάτων θα πρέπει να προλαμβάνουν όλες τις αιτίες που προκάλεσαν το ατύχημα, να είναι αποτελεσματικά σε παρόμοιες περιπτώσεις και να μην περιορίζονται μόνο στις αιτίες που προκύπτουν από τη διερεύνηση, αλλά θα πρέπει να αντιμετωπίζουν όλους τους κινδύνους που διαπιστώθηκαν κατά την πορεία της διερεύνησης. Στην παρούσα διπλωματική θα γίνει μία προσπάθεια για:α Την επισκόπηση της μεθόδου συμπεριφορικής ασφάλειας (BBS) και του μοντέλου HFACS όπως αυτές εφαρμόζονται σε διάφορες βιομηχανίες καθώς και την διερεύνηση εφαρμογή τους στην ναυτιλία. β Την αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση των κινδύνων που σχετίζονται με επισφαλής καταστάσεις, κατά προτεραιότητα, ανάλογα με την σοβαρότητα και την συχνότητα που εμφανίζονται και ακολούθως λαμβάνονται τα ανάλογα προληπτικά μέτρα μέσα στο πλαίσιο των κανονισμούς του ΙΜΟ. γ Την δημιουργία ενός πλαισίου με κατευθυντήριες οδηγίες ως προς την ανάπτυξη νοοτροπίας ασφάλειας και πρόληψης ατυχημάτων για όλο το προσωπικό ενός πλοίου. el
heal.abstract The purpose of this study is to illustrate a policy associated with the organizational framework aboard a ship and the accurate functioning of all bodies involved. Its aim is to provide instructions and directions for the development and establishment of safety methods and procedures, as well as the implementation of measures to develop a safe environment aimed at the continuous reduction of accidents. In detail, it is focused on making all personnel alert to safety issues, while informing and educating them adequately for active participation in the prevention of accidents by investigating and identifying risks so as to determine ways of overcoming them. Firstly, the main objective is to establish an accident prevention program. This will investigate and delineate possible causes of accidents and identify potential risks of such accidents (e.g. through the application of new technologies) and their actual cause by way of practical and realistic measures. If we require the effectiveness of these precautions, then we need to modify these measures for each individual case, depending on the given circumstance (i.e. machine maintenance, role of staff member, weather, etc.). Moreover, these measures should have a long-term effect. Due to staff diversity and a variety of positions within the workplace, measures must have a lasting and permanent effect in order to prevent an accident from happening. According to statistics, accidents are usually repetitive and the staff involved either have little experience when using the equipment or are over-confident in the way they handle their duties. Therefore, preventative measures should be durable and long standing in order to be practical. Finally, precautionary measures should correspond with the objectives of the shipping company concerned. They should also be calculated on the basis of cost, efficiency, their impact on educational standards and the time required to implement them. In particular, efforts should be made to prevent any cause that could lead to an accident by addressing all risks identified during the course of the investigation. This thesis will attempt to cover:a. The Behavioral Base Safety (BBS) review and the HFACS model as applied to various industries as well as the exploration of their application to shipping. b. The assessment and categorization of the risks associated with precarious situations, as a matter of priority, depending on the severity and frequency of occurrence and thereafter the appropriate preventative measures which should be taken within the framework of the IMO regulations. c. The creation of a framework with guidelines for the development of safety and accident prevention for all shipboard personnel. en
heal.advisorName Λυρίδης, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName Βεντίκος, Νικόλαος el
heal.committeeMemberName Καρύδης, Πέτρος el
heal.committeeMemberName Λυρίδης, Δημήτριος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 92 σ. el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα