dc.contributor.author | Τσιγδινός, Στέφανος | el |
dc.contributor.author | Tsigdinos, Stefanos | en |
dc.date.accessioned | 2018-07-11T08:01:49Z | |
dc.date.available | 2018-07-11T08:01:49Z | |
dc.date.issued | 2018-07-11 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/47266 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.8514 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Πολεοδομία - Χωροταξία (Κατ. Β')" | en |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Βιώσιμη κινητικότητα | el |
dc.subject | Ήπια κυκλοφορία | el |
dc.subject | Ιεράρχηση οδικού δικτύου | el |
dc.subject | Δημόσιος χώρος | el |
dc.subject | Αθήνα | el |
dc.subject | Sustainable mobility | en |
dc.subject | Traffic calming | en |
dc.subject | Road network hierarchy | en |
dc.subject | Public space | en |
dc.subject | Athens | en |
dc.title | Θεωρήσεις επαναπροσδιορισμού της ιεράρχησης των αστικών δικτύων στην κατεύθυνση της χάραξης μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής ήπιας κυκλοφορίας | el |
dc.title | Redefinition of the hierarchy of urban networks, towards the development of an integrated traffic calming strategy | en |
heal.type | masterThesis | |
heal.classification | Βιώσιμη κινητικότητα | el |
heal.classification | πολεοδομικός και κυκλοφοριακός σχεδιασμός | el |
heal.classification | sustainable mobility | en |
heal.classification | urban and traffic planning | en |
heal.language | el | |
heal.access | campus | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2018-07-09 | |
heal.abstract | Η σύγχρονη πόλη χαρακτηρίζεται από μια ιδιαίτερη σχέση εξάρτησης από το ιδιωτικό αυτοκίνητο. Εστιάζοντας στις ελληνικές πόλεις και κυρίως στην Αθήνα όπου αυτή η σχέση κρίνεται εντονότερη, διαπιστώνεται πως επιφέρει πληθώρα αρνητικών επιπτώσεων στην λειτουργία αλλά και στον κοινωνικό ιστό της Αθηναϊκής μητρόπολης. Η κυριαρχία του αυτοκινήτου ως βασικού μέσου μεταφοράς προκαλεί κορεσμό στα μεταφορικά δίκτυα, τροχαία ατυχήματα, αλλοίωση του χαρακτήρα του δημόσιου χώρου, περιβαλλοντική υποβάθμιση κ.α. Η ριζική αλλαγή της υφιστάμενης κατάστασης είναι πλέον πιο επιτακτική από ποτέ. Η μετάβαση από ένα συμβατικό σύστημα μεταφορών με θεμελιώδη μέσο το αυτοκίνητο σε ένα νέο σύστημα μεταφορών με ακρογωνιαίους λίθους τη δημόσια συγκοινωνία, το περπάτημα και το ποδήλατο αποτελεί ζήτημα κρίσιμης σημασίας και οφείλει να του δοθεί η δέουσα προτεραιότητα. Εντός του παραπάνω πλαισίου, η παρούσα διπλωματική εργασία, η οποία εκπονήθηκε στο ΔΠΜΣ «Πολεοδομία-Χωροταξία» της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, στοχεύει στον επαναπροσδιορισμό της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πολυεπίπεδης περιοχής μελέτης μέσω της αξιοποίησης εργαλείων της ήπιας κυκλοφορίας. Η ήπια κυκλοφορία που χρησιμοποιείται λαμβάνει υπόψη τόσο την κυκλοφοριακή όσο και την πολεοδομική διάσταση του αστικού χώρου προκειμένου να κατανοήσει αποτελεσματικότερα και να ανταποκριθεί με άρτιο τρόπο στις σύνθετες ανάγκες του. Η πολυεπίπεδη προσέγγιση εξασφαλίζει σφαιρική ανάγνωση της περιοχής και ευελιξία στην εκπόνηση της εργασίας. Γι’ αυτό η περιοχή διερεύνησης και σχεδιασμού απαρτίζεται από τρία ιεραρχημένα επίπεδα. Ως πρώτο επίπεδο της περιοχής μελέτης επιλέγεται το Λεκανοπέδιο της Αθήνας και η περιοχή του Πειραιά, που συνιστούν τα σημαντικότερα τμήματα της μητροπολιτικής Αθήνας. Στη συνέχεια, στο δεύτερο επίπεδο η εργασία εστιάζει στο δήμο της Καλλιθέας, η επιλογή του οποίου γίνεται μέσα από διακριτά κριτήρια. Τέλος, το τρίτο και τελευταίο επίπεδο περιλαμβάνει ένα θύλακα ήπιας κυκλοφορίας από τον παραπάνω δήμο, με σκοπό την προσέγγιση τοπικής κλίμακας. Η μεθοδολογία σχεδιασμού που ακολουθείται, απορρέει από τον στόχο της εργασίας και περιλαμβάνει τρία βήματα που αναφέρονται σε κάθε ένα επίπεδο μελέτης. Το πρώτο επίπεδο στοχεύει στον επαναπροσδιορισμό ιεράρχησης του οδικού δικτύου του Λεκανοπεδίου, το δεύτερο χωρικό επίπεδο αφορά στον μετασχηματισμό της κυκλοφοριακής οργάνωσης του δήμου (αλλαγή ιεράρχησης, δημιουργία ζωνών ήπιας κυκλοφορίας, κατηγοριοποίηση εισόδων κα) και το τρίτο εστιάζει στην εφαρμογή μέτρων ήπιας κυκλοφορίας τοπικής κλίμακας με στόχο την μείωση της ταχύτητας, τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου και την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου. Μέσα από την εφαρμογή του σχεδίου εκτιμάται ότι θα αλλάξει σημαντικά η υφιστάμενη κυκλοφοριακή οργάνωση καθώς θα οδηγηθεί σε λύσεις που περιέχουν εναλλακτικά μέσα και τρόπους μετακίνησης, έχοντας ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της κοινωνικότητας και της αναγνωσιμότητας της πόλης αλλά και την άρτια λειτουργία της, την προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης και την προστασία του περιβάλλοντος. Η διαφορετική μεθοδολογική προσέγγιση που δίνει μεγαλύτερη προτεραιότητα στην δημιουργία συνθηκών ενθάρρυνσης και προώθησης των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης και παράλληλα περιορισμού του αυτοκινήτου, αποτελεί ένα από τα πιο χρήσιμα στοιχεία της εργασίας. Η προσέγγιση αυτή μπορεί να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό υποστηρικτικό και σχεδιαστικό εργαλείο για τους σύγχρονους και πολύπλοκους αστικούς σχηματισμούς. Η παρούσα εργασία αποτελεί ένα ακόμη ερευνητικό βήμα στην κατεύθυνση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, ωστόσο είναι απαραίτητη περαιτέρω και συνεχής επιστημονική έρευνα. Προτείνεται η αξιοποίηση περισσότερων και νέων μέτρων ήπιας κυκλοφορίας καθώς και η ενσωμάτωση μεθόδων συμμετοχικού σχεδιασμού. Τα παραπάνω μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντική ενίσχυση της σφαιρικής αντιμετώπισης του ζητήματος του επαναπροσδιορισμού της κυκλοφοριακής οργάνωσης και της ιεράρχησης των αστικών δικτύων. Τέλος, τα μεθοδολογικά βήματα σχεδιασμού έχουν τη δυνατότητα να εφαρμοστούν υπό προϋποθέσεις και σε άλλες περιοχές, αποσκοπώντας στη αρτιότερη οργάνωση και βελτίωση των συνθηκών αστικής μετακίνησης. | el |
heal.abstract | Contemporary cities are characterized by particular dependency on the private car. Focusing on Greek cities and especially in Athens, where this relationship is more pronounced, it can be seen that this brings about a serious number of negative impacts on the operation and on the social fabric of the Athenian metropolis. The sovereignty of the car as a basic means of transport leads to saturation in the transport networks, road accidents, alteration of the character of the public space, environmental degradation etc. The radical change of the existing situation is now more imperative than ever. The transition from a conventional car-oriented transport system to a new system with cornerstones like public transport, walking and cycling is a crucial issue and should be given the appropriate priority. Within the above framework, this diploma thesis, which was elaborated in the Interdisciplinary Postgraduate Programme «Urban and Regional Planning» of the School of Architecture of NTUA, aims to redefine the traffic organization of the multi-level study area through the use of traffic calming tools. Traffic calming used, takes into account both traffic and urban dimension of the city in order to achieve better understanding of the urban space and to respond in an efficient way to its complex needs. The multilevel approach ensures comprehensive recording and analysis of the area and flexibility in the research elaboration. This is the main reason why the study area consists of three hierarchical levels. The first level is the Athens Basin and the Piraeus area, which are the most important parts of metropolitan Athens. Then, at the second level, the research focuses on the municipality of Kallithea, which was selected through a distinct set of criteria. Finally, the third and final level includes a traffic calming zone from the above municipality, contributing to a local scale planning strategy. The methodological planning steps followed derive from the key goal of the research and include three steps that refer to each level of the study area. The first level is aimed at redefining the hierarchy of the road network, the second spatial level concerns the transformation of the traffic organization of the municipality (change of hierarchy, creation of traffic calming zones, categorization of the city entrances, etc.) and the third focuses on the implementation of local scale traffic calming measures. These measures aim to reduce speed and traffic volume as well as to contribute to the enhancement of public space. Through the implementation of the project, it is estimated that the existing traffic organization will change significantly, converting from a car oriented situation to a system that utilizes alternative means and ways of transportation. This major change will enhance the sociality and readability of the urban space, will contribute to the proper functioning of the city, will promote the social justice and will secure the protection of the urban and natural environment. The different methodological approach that gives high priority to the creating of the proper conditions for encouraging and promoting alternative means and ways of transportation, while restricting the car, is one of the most useful elements of this research. This approach can act as a powerful supportive and design tool for contemporary and complex urban formations. The present thesis constitutes another research step towards sustainable urban mobility, but further and ongoing scientific research is necessary. It is proposed to utilize more traffic calming measures as well as to incorporate participatory planning methods. The above additions can lead to a valuable strengthening of the global approach to the issue of redefining the traffic organization and the hierarchy of urban networks. Finally, the methodological planning steps have the potential to be applied under specific conditions to other areas, aiming at better organization and improvement of urban transport conditions. | en |
heal.advisorName | Βλαστός, Θάνος | el |
heal.committeeMemberName | Σαρηγιάννης, Γεώργιος | el |
heal.committeeMemberName | Φώτης, Γεώργιος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 207 | |
heal.fullTextAvailability | true |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: