HEAL DSpace

Αξιολόγηση ασφαλείας υφιστάμενης οδού βάσει λειτουργικών ταχυτήτων και δυναμικής της κυκλοφορίας - Εφαρμογή στην ΕΟ3 (τμήμα Λαμία - Δομοκός)

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Καλτσάς, Λεωνίδας el
dc.contributor.author Kaltsas, Leonidas en
dc.date.accessioned 2018-07-12T11:13:32Z
dc.date.available 2018-07-12T11:13:32Z
dc.date.issued 2018-07-12
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/47285
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.15553
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Οδική ασφάλεια el
dc.subject Αξιολόγηση ασφαλείας el
dc.subject Λειτουργικές ταχύτητες el
dc.subject Εγκάρσιες και διαμήκεις επιταχύνσεις el
dc.subject Κανιστροειδείς καμπύλες el
dc.subject Road safety en
dc.subject Safety evaluation en
dc.subject Operational speeds en
dc.subject Lateral and longitudinal accelerations en
dc.subject Compound curves en
dc.title Αξιολόγηση ασφαλείας υφιστάμενης οδού βάσει λειτουργικών ταχυτήτων και δυναμικής της κυκλοφορίας - Εφαρμογή στην ΕΟ3 (τμήμα Λαμία - Δομοκός) el
dc.title Safety evaluation of existing alignment based on operational speeds and driving dynamics - Application on EO3 (section Lamia - Domokos) en
heal.type bachelorThesis
heal.classification Οδοποιία el
heal.classification Highway design en
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2018-03-15
heal.abstract Τα αίτια των τροχαίων συμβάντων έχουν τις ρίζες τους στην πολυπλοκότητα των σχέσεων μεταξύ οδηγού, οχήματος και οδού. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι ευθύνες επιρρίπτονται στους οδηγούς και στην παραβατική οδηγική συμπεριφορά. Κανείς όμως δεν είναι σε θέση να πει με βεβαιότητα αν πριν το σημείο της σύγκρουσης η οδηγική συμπεριφορά ήταν εναρμονισμένη με τους ισχύοντες κανόνες. Τα επαναλαμβανόμενα συμβάντα σε συγκεκριμένες θέσεις υποδεικνύουν πως το πρόβλημα έγκειται όχι αποκλειστικά στην συμπεριφορά των οδηγών, αλλά στην γεωμετρία της οδού. Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την αξιολόγηση ασφαλείας της υφιστάμενης χάραξης των 23 πρώτων χιλιομέτρων της ΠΕΟ Λαμίας - Λάρισας, με σκοπό την τεκμηρίωση της επιρροής του γεωμετρικού σχεδιασμού στην οδική ασφάλεια και η ανάδειξη των θέσεων μειω- μένης οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για υπεραστική οδό 2 λωρίδων κυκλοφορίας. Για τον σκοπό αυτό έγινε τοπογραφική αποτύπωση της υπάρχουσας υποδομής με κινούμενο δέκτη GNSS επί οχήματος (μέθοδος απόλυτου εντοπισμού). Κατόπιν του προσδιορισμού των γεωμετρικών στοιχείων εξετάστηκε η ομοιογένεια του γεωμετρικού σχεδιασμού (geometric design consistency) με την μέθοδο του προφίλ ταχύτητας, που προέκυψε τόσο από μοντέλα πρόγνωσης λειτουργικών ταχυτήτων και διαμήκων επιταχύνσεων όσο και από πραγματικά δεδομένα (καταγραφή ταχύτητας και επιταχύνσεων με συνδυασμό μετρήσεων επιταχυνσιόμετρου και GPS). Συλλέχθηκαν επίσης δεδομένα πλευρικών επιταχύνσεων, με στόχο την παραγωγή διαγραμμάτων επιρροής της ακτίνας στις πλευρικές επιταχύνσεις για διάφορες ταχύτητες, την αξιολόγηση του οδικού τμήματος από την άποψη των εμφανιζόμενων λειτουργικών επιταχύνσεων και την σύγκρισή τους με τα όρια άνεσης και αντοχής των οδηγών που έχουν προταθεί από ερευνητές στο παρελθόν και χρησιμοποιούνται στους κανονισμούς μελετών οδικών έργων. Με βάση όλα τα προαναφερθέντα συλλεγμένα στοιχεία και την επεξεργασία τους έγινε μια προσπάθεια συσχέτισης του καταγεγραμμένου ιστορικού ατυχημάτων με τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού, τις λειτουργικές ταχύτητες και τις λειτουργικές επιταχύνσεις, καθώς επίσης επισημάνθηκαν όλες οι θέσεις μειωμένης οδικής ασφάλειας και κατατάχθηκαν από άποψη επικινδυνότητας. Κρίσιμες θέσεις από άποψη οδικής ασφάλειας αποτελούν οι κανιστροειδείς καμπύλες με λόγο διαδοχικών ακτίνων μεγαλύτερο του 2:1, καθώς επίσης και ανακάμπτοντες ελιγμοί ακτίνας μικρότερης των 80 m. Κοινά χαρακτηριστικά των θέσεων μειωμένης οδικής ασφάλειας ήταν οι υψηλές διαφορές λειτουργικών ταχυτήτων μεταξύ των διαδοχικών γεωμετρικών στοιχείων και οι υψηλές λειτουργικές πλευρικές επιταχύνσεις. Γεγονός που επιβεβαιώνει την κρισιμότητα τόσο της επίτευξης συνεχούς και αρμονικού γεωμετρικού σχεδιασμού, όσο και της διασφάλισης των κατάλληλων συνθηκών δυναμικής της κίνησης οχημάτων, λαμβάνοντας υπόψιν και τον λειτουργικό χαρακτήρα της οδού. Ολοκληρώνοντας, αναφορικά με το κομμάτι των λειτουργικών επιταχύνσεων εξήχθη το συμπέρασμα πως τα όρια άνεσης και αντοχής των οδηγών δεν είναι σταθερά αλλά μεταβλητά, αφού σε μεγαλύτερες ακτίνες (άρα και μεγαλύτερες ταχύτητες διέλευσης), οι πλευρικές επιταχύνσεις φθίνουν. el
heal.abstract Road traffic accidents have various causes arising from the complex relationships between the driver, the vehicle and the road. In most cases drivers and their way of driving take the blame for the accident. But no one is in position to state whether a driver’s discipline was in order before a high accident location. When drivers fail numerous times at a certain location it becomes obvious that the problem does not lie with the drivers but mainly with the geometry of the road itself. The present diploma thesis investigates the safety evaluation of the existing alignment of the first 23 kilometers of the old national highway Lamia-Larisa, in order to verify the impact of the geometric design on road safety and to point out the black spots. The above mentioned road section is a two-lane rural highway. To achieve this, a topographic survey of the existing infrastructure was conducted using a vehicle-mounted GNSS receiver (absolute positioning method). Following the extraction of the geometric features of the road the geometric design consistency of the alignment was examined. The measure used was the speed profile, obtained from both speed prediction models and measurements (speed and acceleration data collected with accelerometer and GPS). Lateral acceleration data was also collected in order to examine the influence of the radius on lateral accelerations for different speeds, to evaluate the road alignment regarding the operational accelerations and to compare them with the maximum limit for driver desire and the maximum driver limit as proposed by researchers in the past. Based on all the above mentioned collected data the recorded crash history was correlated with the geometric design features of the road, the operational speeds and the operational accelerations. The black spots of the road were pointed out and classified according to their riskiness. Critical spots regarding road safety represent the compound curves with successive radii ratio 2:1 and above and the hairpin turns with radii 80 m and lower. Those black spots were characterized by high speed differential between consecutive geometric design elements and very high lateral accelerations. Taking into consideration the relationship between the inconsistent alignment and the recorded crash history, the necessity to achieve a consistent geometric design regarding operational speed consistency and driving dynamics consistency is highlighted. To sum up, after processing of the lateral accelerations it was found that both the maximum acceleration limit for driver desire and the maximum driver limit are not constant. When the radii increase (so the speeds), the lateral accelerations accepted by the drivers tend to decrease. On the contrary in smaller radii drivers accept higher lateral accelerations than both their desired limit and their maximum limit. en
heal.advisorName Ψαριανός, Βασίλειος el
heal.committeeMemberName Κεπαπτσόγλου, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Σπυροπούλου, Ιωάννα el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών. Τομέας Έργων Υποδομής και Αγροτικής Ανάπτυξης. Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 126 σ. el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα