HEAL DSpace

Κοινωνικές και οικονομικές ωφέλειες από την ελεύθερη μετακίνηση στα Μ.Μ.Μ. - Εφαρμογή στην περιοχή της Αττικής

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μπιζέλης, Αλέξανδρος el
dc.contributor.author Bizelis, Alexandros en
dc.date.accessioned 2018-09-14T10:32:16Z
dc.date.available 2018-09-14T10:32:16Z
dc.date.issued 2018-09-14
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/47590
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.15517
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Ελεύθερη μετακίνηση el
dc.subject Συγκοινωνίες el
dc.subject Αστικοποίηση el
dc.subject Ελαστικότητα ζήτησης el
dc.subject Ανάλυση κόστους οφέλους el
dc.subject Free public transportation (FFPT) en
dc.subject Demand elasticity en
dc.subject Urbanization en
dc.subject Socio-economic cost benefit analysis en
dc.title Κοινωνικές και οικονομικές ωφέλειες από την ελεύθερη μετακίνηση στα Μ.Μ.Μ. - Εφαρμογή στην περιοχή της Αττικής el
dc.title Social and economic benefits from free movement in public transport - application in the Region of Attica en
heal.type bachelorThesis
heal.classification Μεταφορές και τεχνολογία μεταφορικών μέσων el
heal.classificationURI http://data.seab.gr/concepts/36411abbaead258bbe4f5b885d23f111d2756022
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2018-07-18
heal.abstract Η αστικοποίηση, σε συνδυασμό με την κυριαρχία του αυτοκινήτου στις πόλεις, δημιουργεί μια σειρά προβλημάτων στην ανθρώπινη καθημερινότητα. Κυκλοφοριακή συμφόρηση, οδικά ατυχήματα, ατμοσφαιρική ρύπανση, ηχορύπανση, περιορισμένος δημόσιος χώρος, είναι οι βασικοί παράγοντες που βλάπτουν, άμεσα ή έμμεσα, την ανθρώπινη υγεία και την ποιότητα ζωής στις μεγάλες πόλεις και συγκεκριμένα στην μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας. Τα φτωχότερα οικονομικά στρώματα βιώνουν σε πολλαπλάσιο βαθμό τις επιπτώσεις των παραπάνω, ενώ έρχονται αντιμέτωπα με τη διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, ειδικά μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης. Στην παρούσα εργασία διερευνάται η αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών, μέσω της καθιέρωσης της ελεύθερης μετακίνησης στα ΜΜΜ στην Αθήνα. Για την αξιολόγηση του μέτρου, χρησιμοποιήθηκε η κοινωνικοοικονομική ανάλυση κόστους οφέλους η οποία, σε αντίθεση με τη χρηματοοικονομική, εξετάζει όλες τις παραμέτρους (οικονομικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές, κλπ) ενός έργου, με σκοπό την μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους. Ακολουθεί ιστορική αναδρομή σχετικά με την ανάπτυξη των ΜΜΜ και παρουσίαση σημαντικών εργασιών που εξετάζουν την ελεύθερη μετακίνηση σε άλλες χώρες. Στο επόμενο κεφάλαιο περιγράφονται θεωρητικά και αναλύεται η μεθοδολογία της κοινωνικοοικονομικής ανάλυσης κόστους οφέλους και οι έννοιες της ελαστικότητας ζήτησης και της σταυροειδούς ελαστικότητας. Στη συνέχεια περιγράφεται η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε για την εφαρμογή της ελεύθερης μετακίνησης στην περιοχή της Αττικής και αναλύονται τρία διαφορετικά σενάρια. Στο πρώτο βασικό σενάριο (Α), εξετάζεται η πλήρης κατάργηση του εισιτηρίου χωρίς τη συνοδεία μέτρων πολιτικής περιορισμού του ΙΧ αυτοκινήτου. Στο δεύτερο (δυσμενές) σενάριο (Β) εξετάζεται η γενική μείωση των κομίστρων κατά 50 %, ενώ στο τρίτο (ευνοϊκό) σενάριο (Γ) εξετάζεται η πλήρης κατάργηση των εισιτήριων με παράλληλα μέτρα περιορισμού της χρήσης ΙΧ αυτοκινήτου. Ακολουθεί η αποτίμηση με οικονομικούς όρους Καθαρής Παρούσας Αξίας των ωφελειών (Μείωση ατυχημάτων, ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μείωση κόστους χρήσης ΙΧ, ηχορύπανσης, κυκλοφοριακής συμφόρησης, εξοικονόμηση εξόδων τομέα έκδοσης και ελέγχου κομίστρου, άνοδος των κρατικών εσόδων από την αύξηση της κατανάλωσης) και του κόστους (απώλειες εσόδων από τα κόμιστρα και αύξηση των δρομολογίων για κάλυψη της αυξημένης ζήτησης). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα οφέλη ανέρχονται σε 1.953.404.072,86 €, 2.025.383.044,88 € και 6.009.570.764,63 € για τα Σενάρια Α, Β και Γ, αντίστοιχα. Η ανάλυση ευαισθησίας έδειξε ότι η ελεύθερη μετακίνηση είναι βιώσιμη ακόμα και αν μειωθούν οι προβλεπόμενες ωφέλειες κατά 30%, 45% και 60%, για τα Σενάρια Α, Β και Γ αντίστοιχα. Συμπερασματικά, η ελεύθερη μετακίνηση είναι ένα κοινωνικά επωφελές και βιώσιμο μέτρο, το οποίο μπορεί να αποτελέσει βασικό τμήμα μίας πολιτικής που θα ενισχύει τα ΜΜΜ έναντι των ΙΧ, ειδικά αν συνδυαστεί με μέτρα περιορισμού της χρήσης ΙΧ και ενίσχυσης της συχνότητας των δρομολογίων των ΜΜΜ. Ακόμη η καθιέρωση της, θα βελτιώσει τη οικονομική θέση των κατώτερων στρωμάτων και θα αυξήσει την κινητικότητα τους. Λέξεις Κλειδιά: Ελεύθερη Μετακίνηση, Ελαστικότητα ζήτησης, Κοινωνικοοικονομική Aξιολόγηση Κόστους Οφέλους, Δημόσια Συγκοινωνία, Αστικοποίηση el
heal.abstract Urbanization, coupled with the dominance of the car in cities, creates a series of problems in human everyday life. Traffic congestion, road accidents, air pollution, noise pollution, limited public space are the main factors directly or indirectly damaging human health and quality of life in major cities, particularly in the metropolitan area of Athens. The poorer economic strata are experiencing a multiplicity of the above effects, which now are faced with the widening of social inequalities, especially after the outbreak of the economic crisis. In the present study we are investigating these problems by introducing the Fare Free Public Transport (FFPT) in Athens. The cost-benefit socioeconomic analysis was used to evaluate the measure, which, unlike financial, examines all the parameters (economic, environmental, social, etc.) of a project, aiming at maximizing the social benefit. Subsequently, the historical development of Public Transport, globally as well as in Athens, and examples of FFPT in some cities, are reviewed. The following chapter describes in theory and analyzes the methodology of socio-economic cost benefit analysis and the concepts of demand elasticity and cross-elasticity. Subsequently, the methodology used to implement FFPT in the Attica region, is described and three different scenarios are analyzed. The first (Scenario A) is the main one, which deals with the complete cancellation of the ticket without limiting measures of private cars. The second (Scenario B) is the unfavorable one, which examines the general reduction of fares by 50%. The third (Scenario C) is the favorable one, which examines the complete elimination of tickets with parallel measures to limit the use of private cars. This is followed by the valuation in economic terms of Net Present Value of Benefits (reduction of accidents, air pollution, reduction of cost of use of vehicles, noise pollution, traffic congestion, saving of issuing and controlling expenses, increase of state revenues from the increase in consumption) and cost (loss of revenue from tariffs and increase of routes to cover increased demand) The results show 1,953,404,072.86 €, 2,025,383,044.88 € and 6,009,570,764.63 € benefits for Scenarios A, B and C, respectively. Sensitivity analysis shows that free movement is sustainable, even if the projected benefits are reduced by 30 %, 45 % and 60% for Scenarios A, B and C, respectively. In conclusion, FFPT is a socially beneficial and sustainable measure that can be a key part of a policy that will strengthen PT against private vehicles, especially if combined with measures to limit the use of cars and increase the frequency of PT routes. Furthermore, its introduction will improve the financial position of the lower strata and increase their mobility. Key-words: Fare Free Public Transportation (FFPT), Demand Elasticity, Urbanization, Socio-Economic Cost Benefit Analysis en
heal.advisorName Σαγιάς, Ίων el
heal.committeeMemberName Βλαστός, Θανάσης el
heal.committeeMemberName Κεπαπτσόγλου, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Σαγιάς, Ιων el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών. Τομέας Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 100 σ.
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα