heal.abstract |
Η Κρήτη είναι το μεγαλύτερο και πολυπληθέστερο νησί της Ελλάδας. Κάθε χρόνο ελκύει εκατομμύρια τουρίστες οι οποίοι επιλέγουν το συγκεκριμένο νησί για τη φυσική ομορφιά του, τις εντυπωσιακές εναλλαγές των τοπίων, τα αγαθά της, αλλά και για τη μοναδική ιστορία πολιτισμού. Η ύπαρξη δυο διεθνών αεροδομίων, το Ν. Καζαντζάκης στο Ηράκλειο και το Ι. Δασκαλογιάννης στα Χανιά, διευκολύνει την πρόσβαση των ξένων τουριστών στο νησί. Αν και η οικονομική κρίση πλήττει την Ευρώπη, αυτό δεν εκφράζεται στον αριθμό αφίξεων. Ειδικά τα τελευταία χρόνια η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί κατά πολύ με το 2016 να κλείνει με πάνω από 3,8 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις.
Σκόπος της συγκεκριμένης Διπλωματικής Εργασίας είναι να αναλύσει και να ποσοτικοποιήσει τους παράγοντες που επηρεάζουν τη διεθνή τουριστική κίνηση στους αερολιμένες των Χανίων και Ηρακλείου της Κρήτης. Η μελέτη έγινε για τη χρονική περίοδο 2009-2016. Από την βοβλιογραφία έχει παρατηρηθεί ότι η ανεξάρτητη μεταβλητή που πάντα εξετάζεται είναι το εισόδημα, εκφρασμένο με διαφορετικούς τροπους. Για το λόγο αυτό δεν μπορούσε να μην εισαχθεί στο μοντέλο η ανεξάρτητη μεταβλητή του εισοδήματος των χωρών προέλευσης εκφρασμένη σε κατά κεφαλήν Α.Ε.Π.. Η δεύτερη ανεξάρτητη μεταβλητή που εξετάστηκε ήταν αυτή του πληθυσμού.
Σε πρώτο στάδιο έγινε η ανάλυση των στοιχείων της επιβατικής κίνησης για τους δυο αερολιμένες της Κρήτης για το διάστημα 2009-2016. Από την ανάλυση για την Κρήτη φάνηκε η θετική εξέλιξη των αφίξεων για τη μελετούμενη περίοδο. Πάνω από 24,9 εκατομμύρια ξένοι επιβάτες έφτασαν στην Κρήτη αυτά τα οκτώ χρόνια και συνολικά από το 2009 οι αφίξεις διπλασιάστηκαν. Το αεροδρόμιο του Ηρακλείου συνολικά αύξησε την επιβατική κίνηση κατά 47 % ξεπερνώντας τα 2,8 εκατομμύρια το 2016. Η εξέλιξή της δεν ήταν σταθερά αυξητική με την πάροδο των ετών. Παρατηρήθηκαν κάποιες μειώσεις των αφίξεων το 2010, 2012 και 2015, αλλά ήταν μικρής τάξης μεγέθους, ειδικά σε σύγκριση με τα ποσοστά αύξησης. Οι περισσότερες αφίξεις προήλθαν από τη Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Γαλλία και Ρωσία οι οποίες εκπροσωπούν πάνω από τη μισή συνολική επιβατική κίνηση. Στο μεγαλύτερο ποσοσοστό των χωρών προέλευσης το Α.Ε.Π. ανά κεφαλή έδειξε ότι επιρέασε σημαντικά την επιβατική κίνηση από τις χώρες αυτές. Η Ιρλανδία ήταν αυτή που έδειξε να μην επιρεάζεται σημαντικά. Στα Χανιά οι αφίξεις από το 2010 σημείωσαν μόνο αύξηση, ξεπερνώντας το 2016 το ένα εκατομμύριο αφίξεις. Κύριες χώρες προέλευσης για τα Χανιά είναι οι σκανδιναβικές χώρες και η Φινλανδία. Σε υψηλό ποσοστό είναι και οι αφίξεις από το Ην. Βασίλειο, ενώ Γαλλία και Ρωσία δείχνουν να μην προτειμούν τα Χανιά. Αυτό που παρατηρήθηκε στα Χανιά ήταν ότι κάποιες χώρες πραγματοποίησαν πτήσεις μετά το 2009. Χώρες όπως Ιρλανδία και Ρουμανία ξεκίνησαν τις πτήσεις τους από το 2014, Ισλανδία και Λιθουανία από το 2013 ενώ η Γαλλία από το 2010. Με εξαίρεση τη Τσεχία στις υπόλοιπες χώρες έπαιξε σημαντικό ρόλο το κατά κεφαλήν Α.Ε.Π. στην επιβατική κίνηση. Στη συνέχεια έγινε μια σύγκριση μεταξύ των δυο αεροδρομίων. Όσων αφορά τον αριθμό αφίξεων φαίνεται η μεγάλη διαφορά ως προς το σύνολο της επιβατικής κίνησης καθώς στο Ηράλειο προσγειώθηκε τριπλάσιος αριθμός επιβατών. Μεγάλη διαφοροποίησηση υπήρξε και ως προς τις εθνικότητες που επισκέφτηκαν τα αεροδρόμια. Τα Χανιά προτιμούν χώρες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου όπως οι σκανδιναβικές χώρες, αλλα και το Ην. Βασίλειο, η Γερμανία και άλλες χώρες υψηλού βιοτικού επιπέδου. Από την άλλη στο Ηράκλειο οι χώρες που το επισκέπτονται είναι με μέσο εισόδημα 36 χιλιάδες δολάρια, αρκετά χαμηλότερο από αυτό των Χανίων που κυμαίνεται στις 53 χιλιάδες δολάρια. Ο λόγος που υπάρχει τόσο μεγάλη διαφοροποίηση είναι γιατί το Ηράκλειο επισκέπτοναι και χώρες με χαμηλότερα εισοδήματα όπως αυτές της Ανατολικής Ευρώπης και τα τελευταία χρόνια και βαλκανικές χώρες, το εισόδημα των οποίων βρίσκεται αρκετά χαμηλά σε σχέση με των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Το δεύτερο στάδιο ήταν η εκτίμηση μοντέλων παλινδρόμησης για τα δυο αεροδρόμια με σκοπό να ποσοτικοποιηθεί η επίδραση των ανεξάρτητων μεταβλητών, για τα έτη 2009, 2015 και 2016. Στα μοντέλα συμπεριλήφθησαν οι αφίξεις από τις κυριότερες χώρες προέλευσης. Στην περίπτωση του Ηρακλείου η μεταβλητή του κατά κεφαλήν Α.Ε.Π. προέκυψε στατιστικά σημαντική για επίπεδο σημαντικότητας 10 % και για τα τρία εξεταζόμενα έτη, ενώ για τα Χανιά προέκυψε σημαντική για επίπεδο σημαντικότητας 1 %. Από την άλλη η μεταβλητή του Πληθυσμού προέκυψε στατιστικά σημαντική μόνο στο μοντέλο του Ηρακλείου και όχι σε αυτό των Χανίων, οπότε και απορρίφθηκε. Όλες οι τιμές των συντελεστών προέκυψαν με θετικό πρόσημο, δείχνωντας ότι η αύξησή τους οδηγεί σε αύξηση της επιβατικής κίνησης όπως ήταν αναμενόμενο. |
el |