HEAL DSpace

Πολυκριτήρια μέθοδος ELECTRE για επιλογή μέτρων ασφαλείας για την αντιμετώπιση της επικινδυνότητας οδικής σήραγγας σε περίπτωση φωτιάς

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Αγγελίδης, Θωμάς el
dc.contributor.author Angelidis, Thomas en
dc.date.accessioned 2018-09-20T10:02:08Z
dc.date.available 2018-09-20T10:02:08Z
dc.date.issued 2018-09-20
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/47631
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.15546
dc.rights Default License
dc.subject Φωτιά el
dc.subject Σήραγγες el
dc.subject Επικινδυνότητα el
dc.subject Πολυκριτήρια λήψη αποφάσεων el
dc.subject Διαχείριση επικινδυνότητας el
dc.subject Fire en
dc.subject Road tunnels el
dc.subject Safety el
dc.subject ELECTRE el
dc.subject Risk treatment el
dc.title Πολυκριτήρια μέθοδος ELECTRE για επιλογή μέτρων ασφαλείας για την αντιμετώπιση της επικινδυνότητας οδικής σήραγγας σε περίπτωση φωτιάς el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Σήραγγες el
heal.classificationURI http://data.seab.gr/concepts/a6b5cabf6082a843175b91e83c1a3f0abc245952
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2018-07-09
heal.abstract Δεδομένης της πολυπλοκότητας που έχει ένα ατύχημα πυρκαγιάς μέσα σε μία οδική σήραγγα και των συνεπειών αυτού που μπορεί να εξελιχθούν καταστροφικές, επιδίωξη της εργασίας ήταν να αξιολογηθούν τα μέτρα ασφαλείας της εξόδου κινδύνου, του μηχανικού αερισμού, της ειδοποίησης από το κέντρο ελέγχου και των συστημάτων σήμανσης, φανών και μπαρών. Αυτές οι εναλλακτικές έχουν φανεί ως οι πιο σημαντικές έπειτα από ανάλυση επικινδυνότητας σήραγγας συγκεκριμένων χαρακτηριστικών και έλεγχο της απόδοσης του κάθε μέτρου. Η αξιολόγηση τους έγινε έπειτα από μελέτη της συμπεριφοράς των χρηστών σε παρόμοια ατυχήματα, από παρατήρηση των ευρημάτων ερευνών και πειραμάτων με στόχο την αποσαφήνιση της συμπεριφοράς των ανθρώπων σε τέτοιες καταστάσεις αλλά και από αναζήτηση σχετικής βιβλιογραφίας. Επίσης, για την αξιολόγηση λήφθηκε υπόψιν η συμπεριφορά της φωτιάς σε τέτοιο περιβάλλον. Ως μέθοδος έρευνας, χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος ELECTRE I που ανήκει στην οικογένεια των μεθόδων που στηρίζονται στην θεωρία της υπεροχής. Αποτέλεσμα της μεθόδου τόσο κατά την εκτύλιξη του βασικού σεναρίου όσο και κατά τις 2 αναλύσεις ευαισθησίας που πραγματοποιήθηκαν ήταν η κατάληξη του συστήματος του μηχανικού αερισμού ως η βέλτιστη από τις υπό μελέτη εναλλακτικές. Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι την καλύτερη αξιολόγηση έλαβε η εναλλακτική που η λειτουργία της επικουρεί το έργο των ανθρώπων που εκκενώνουν την σήραγγα και δεν στηρίζεται στην συνεργασία των ανθρώπων με αυτή καθώς δεν τους προτρέπει ούτε τους ενημερώνει για κάποιο σχέδιο δράσης. Η υπεροχή του μηχανικού αερισμού έναντι των άλλων εναλλακτικών αλλά και η ευρύτερη μελέτη που πραγματοποιήθηκε καθιστά αναγκαία την εκπαίδευση των χρηστών στο περιβάλλον των οδικών σηράγγων καθώς η ενημέρωση τους σε θέματα ασφάλειας στις σήραγγες θα καταστήσει πολύ πιο αποδοτικά ακόμα και τα υπάρχοντα μέτρα ασφαλείας ενώ η πιθανή σωστή δράση τους θα γίνει αντικείμενο μίμησης και από χρήστες που υπό άλλες συνθήκες δεν θα ακολουθούσαν τις ενδεδειγμένες κινήσεις. Κλείνοντας, επισημαίνεται πως η υπεροχή του μηχανικού αερισμού έναντι των υπολοίπων μέτρων ασφαλείας δεν δηλώνει ότι μπορεί να έχει επιθυμητά αποτελέσματα αν εφαρμοστεί μόνο του, καθώς επιτυχής εκκένωση της σήραγγας από τους χρήστες μπορεί να γίνει μόνο με συνδυασμό όλων των προαναφερθέντων μέτρων ασφαλείας. Τέλος, όλη η διαδικασία της αξιολόγησης των μέτρων ασφαλείας είχε ως βασική αρχή την αύξηση του επιπέδου ασφαλείας προς όφελος των χρηστών της και για αυτό τον λόγο παράγοντες όπως οι οικονομικοί περιορισμοί και η προστασία των δομικών υλικών της σήραγγας υπολογίστηκαν μεν αλλά χωρίς να έχουν ισάξια βαρύτητα με την προστασία των ανθρώπινων ζωών. el
heal.abstract Given the complexity and the severe consequences a fire accident inside a road tunnel involves, the aim of this thesis was to assess safety measures such as the emergency exit, the mechanical ventilation and way-finding installations like the loudspeaker system, signals, light installations and barriers. These alternatives have been proven to be the most important ones as a result of conducting a risk analysis in a road tunnel of the same characteristics with the one examined. In order to make the assessment, the past behavioural intentions of road tunnels users during accidents have been examined, simulation surveys of accidents that include users have been studied and a plethora of scientific books have been explored. Understanding deeply the driving and the evacuation habits of road tunnel users is of great importance in assessing the safety measures. Moreover, analyzing the fire behaviour was crucial in assessing the alternatives. The used method was the multi-criteria decision analysis MCDA method called ELECTRE I which is based on the outranking theory. The final outcome of the ELECTRE I method was that the mechanical ventilation is the most effective safety measure among the above-mentioned alternatives. The same result occurred during the sensitivity analysis of 2 different scenarios that were examined. The conclusion that arises is that the best assessment was been made to the alternative whose function helps the evacuation process without relying on the road tunnel users and on their capacity to interpret a message or a signal. The dominance of the tunnel ventilation comparing to the other safety measures as well as the general study conducted indicates that is very important to invest time and money, as a society, in the education of the road tunnel users so that they know and act according to the recommended behaviours during accidents. By making the road tunnel users more aware of the recommended practices, the safety measures will become much more effective and even the not informed users will have greater chances to evacuate quickly by imitating the behavior of the other users. Lastly, it is highlighted that mechanical ventilation’s dominance over the rest of the safety measures does not indicate by any means that the mechanical ventilation should be implemented properly on its own, because a successful evacuation in case of a fire accident can happen only by combining effectively all the above-mentioned safety measures. Overall, this whole assessment process was aimed at increasing the overall safety of road tunnels while the human factor was the number one priority. For that reason, factors such as economic restrictions or the protection of the building materials of the tunnel were taken into account but were undoubtedly out weighted by the principle to create a safer place for the road tunnel users. en
heal.advisorName Λεώπουλος, Βρασίδας el
heal.committeeMemberName Λεώπουλος, Βρασίδας el
heal.committeeMemberName Παναγιώτου, Νικόλαος el
heal.committeeMemberName Τόλης, Αθανάσιος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Βιομηχανικής Διοίκησης και Επιχειρησιακής Έρευνας el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 102 σ.
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής