dc.contributor.author |
Πισιμίσης, Νεκτάριος
|
el |
dc.contributor.author |
Pisimisis, Nektarios
|
en |
dc.date.accessioned |
2018-11-12T11:48:14Z |
|
dc.date.available |
2018-11-12T11:48:14Z |
|
dc.date.issued |
2018-11-12 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/48004 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.2585 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Λόγος |
el |
dc.subject |
Logos |
en |
dc.subject |
Πράξη |
el |
dc.subject |
Αλληλοπεριχώρηση |
el |
dc.subject |
Προσμονή του άλλου |
el |
dc.subject |
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης |
el |
dc.subject |
Κρόκος, Κυριάκος |
el |
dc.subject |
Praxis |
en |
dc.subject |
Museum of Byzantine Culture of Thessaloniki |
en |
dc.subject |
Krokos, Kyriakos |
en |
dc.title |
Λόγος και πράξη στο αρχιτεκτονικό έργο: η περίπτωση του Κυριάκου Κρόκου (1941-1998) |
el |
dc.title |
'Logos' and 'praxis' in architectural work: a study on Kyriakos Krokos (1941-1998) |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Architecture--Philosophy (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh2007101285) |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2018-09-27 |
|
heal.abstract |
Ο Λόγος και η Πράξη, η σχέση δηλαδή της φιλοσοφικής θεώρησης και του αρχιτεκτονικού έργου απασχόλησαν τον συγγραφέα στην παρούσα μελέτη. Άλλωστε, η κριτική προσέγγιση της αρχιτεκτονικής πράξης προϋποθέτει την προσέγγιση των δυο μαζί, Λόγου και Πράξεων. Στόχος, λοιπόν, αυτής της εργασίας είναι, μέσα από την διερεύνηση φιλοσοφικών και καλλιτεχνικών ρευμάτων, να αντλήσει αυτή τη βαθύτερη σχέση μεταξύ φιλοσοφικού στοχασμού και της καθαυτού αρχιτεκτονικής πράξης, αναδεικνύοντας την συνέπεια του Λόγου, την Πράξη. Πιο συγκεκριμένα, η εργασία αυτή εξετάζει το πρόσωπο του Κυριάκου Κρόκου, ενός αρχιτέκτονα όπου ανέπτυξε στενή σχέση με διανοούμενους της εποχής του. Επομένως, το ιστορικό πλαίσιο της παρούσης μελέτης ταυτίζεται με την παραπάνω περίοδο, την περίοδο της μεταδιδακτορικής Ελλάδας. Ειδικότερα, η εργασία αυτή εξετάζει μια καθοριστική πράξη του Κ. Κρόκου, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης. Μέσα από την μελέτη αυτού του έργου προσπαθεί ο αναγνώστης να καταλάβει το ευρύτερο θεωρητικό πλαίσιο από το οποίο αναπηδούν καλλιτεχνικά ρεύματα και κοινές πεποιθήσεις. Το τελευταίο γίνεται εξετάζοντας το σύνολο αυτής της Πράξης στα πλαίσια μιας ευρύτερης κριτικής προσέγγισης. Επομένως, ως τρόπος περισσότερο ολοκληρωμένης αντίληψης της παραπάνω αρχιτεκτονικής πράξης επιλέγεται η ανάλυση του «ενδιάμεσου» χώρου. Επειδή, όμως, το περιεχόμενο του μουσείου σχετίζεται άμεσα με το θεολογικό περιεχόμενο των εκθεμάτων του, η παρακάτω μελέτη ορίζει τον ενδιάμεσο χώρο ως την απόσταση μεταξύ θεατή και εκθέματος, η προσέγγιση της οποίας δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από τον χαρακτήρα του περιεχομένου, έναν χαρακτήρα που στρέφεται προς την φιλοσοφία της ορθόδοξης σκέψης των Πατέρων της Ανατολής και από αυτόν δανείζεται τις έννοιες που χρησιμοποιούνται τόσο στη δομή της εργασίας, όσο και στην ανάλυση της παραπάνω Πράξης. |
el |
heal.abstract |
'Logos' (discourse) and 'Praxis' (practice), or the relationship between theoretical content and architectural practice concerned the author of this study. A critical approach of architectural practice requires the close knowledge of discourse and practice. The aim of this work is to draw this profound relationship between philosophical contemplation and the actual architectural act by exploring theoretical and artistic trends and highlighting the consistency of discourse with 'Praxis'. More specifically, this work examines the case of Kyriakos Krokos, an architect who developed a close relationship with intellectuals of his time. Therefore, the historical context of this study is identical to the architect’s works pan in Greece after 1974 and until his death in 1995. As a case study, this paper takes the most important project designed by K. Krokos, the Museum of Byzantine Culture of Thessaloniki. Through the close examination of this project, the reader will understand the broader theoretical framework through which artistic currents and contemporary ideologies are expressed. The building is examined in all its facets and in the context of a broader critical approach. Particularly, though the analysis of "in-between" space, an integrated relation between design concept and practice is highlighted. However, since the objective of the museum is also directly related to the theological content of its exhibits, the study also defines the in-between space as the distance between the viewer and the exhibit. |
en |
heal.tableOfContents |
ΜΕΡΟΣ Α
Εισαγωγή
Ιστορικό Πλαίσιο
Το Πρόσωπο
Η Εποχή
Πρόσωπον
Έρως
Αρχιτεκτονική, Πρόσωπο και Έρως
ΜΕΡΟΣ Β
Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
Γιατί το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού;
Το περιεχόμενο του μουσείου
Μια πρώτη ανάλυση του Μουσείου ΒΠ
Γιατί ο ελεύθερος χώρος;
Η ανάγνωση του «ενδιάμεσου» με αναφορά στην βυζαντινή παράδοση
Η βυζαντινή τέχνη
Το ψηφιδωτό
Εσωστρέφεια
Ελευθερία σύνθεσης
Μέρος-όλο
Ατελείωτο
Η ανάγνωση του «ενδιάμεσου» με αναφορά στην λαϊκή παράδοση
Εσωστρέφεια
Ελευθερία σύνθεσης
Μέρος – όλο
Ατελείωτο
ΜΕΡΟΣ Γ
Η αναζήτηση του «ενδιάμεσου» στο έργο του Κυριάκου Κρόκου
Η αναζήτηση του «ενδιάμεσου» στην σύνθεση του Μουσείου
βυζαντινού πολιτισμού Θεσσαλονίκης:
Η αναζήτηση του «ενδιάμεσου» στην κατασκευή του Μουσείου
βυζαντινού πολιτισμού Θεσσαλονίκης:
Ο ενδιάμεσος χώρος στο Μουσείο βυζαντινού πολιτισμού
Κίνηση στο Μουσείο
Διαχείριση του φωτός
Οπτική
Απόσταση
Εκστατική αμοιβαιότητα
Συμπεράσματα
Βιβλιογραφία
Αρθρογραφία
Κατάλογοι Εκθέσεων-Λευκώματα
Παράρτημα |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
true |
|