dc.contributor.author |
Αναγνωστόπουλος, Κωνσταντίνος
|
el |
dc.contributor.author |
Anagnostopoulos, Konstantinos
|
en |
dc.date.accessioned |
2018-11-27T09:10:04Z |
|
dc.date.available |
2018-11-27T09:10:04Z |
|
dc.date.issued |
2018-11-27 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/48133 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.16202 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Ανακατασκευή ατυχήματος |
el |
dc.subject |
Σύγκρουση οχημάτων |
el |
dc.subject |
Αλγόριθμος |
el |
dc.subject |
Αρχή διατήρησης της ενέργειας |
el |
dc.subject |
Βάση δεδομένων τροχαίων ατυχημάτων |
el |
dc.title |
Ανάπτυξη αλγόριθμου ανακατσκευής τροχαίου ατυχήματος βασισμένου στην αρχή διατήρησης της ενέργειεας |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Σχεδιασμός οχημάτων |
el |
heal.classificationURI |
http://data.seab.gr/concepts/6d98578ae26650b1b24e943e5c2d9882136d0a65 |
|
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2018-10-09 |
|
heal.abstract |
Η ανακατασκευή τροχαίου ατυχήματος είναι ένα πρόβλημα το οποίο απασχολεί τους μηχανικούς, ήδη, από τη δεκαετία του ‘70 και στόχος της είναι ο προσδιορισμός των συνθηκών που οδήγησαν σε ένα τροχαίο ατύχημα. Μια τυπική περίπτωση τροχαίου ατυχήματος είναι η σύγκρουση ενός οχήματος με ένα δεύτερο. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να προσδιοριστούν οι αρχικές ταχύτητες των εν λόγω οχημάτων, αλλά και άλλα μεγέθη, όπως οι δυνάμεις οι οποίες ασκούνται σε κάθε όχημα, το ποσοστό κατά το οποίο οι τροχοί είναι κλειδωμένοι, ο συντελεστής τριβής των τροχών με το οδόστρωμα κ.α..
Η ανακατασκευή ενός τροχαίου ατυχήματος, συνήθως, πραγματοποιείται υπολογιστικά. Για την αριθμητική προσομοίωση και την επίλυση του προβλήματος, έχουν αναπτυχθεί δύο βασικές θεωρίες, από τις οποίες η πρώτη βασίζεται στην ενέργεια που απορροφάται από τα οχήματα κατά τη σύγκρουση και υπολογίζεται από την παραμόρφωση που υφίστανται αυτά σε συνδυασμό με τη θεωρία της ώθησης-ορμής και η δεύτερη στις εξισώσεις της αρχής διατήρησης ορμής στο καρτεσιανό επίπεδο συντεταγμένων. Οι θεμελιωτές αυτών των θεωριών είναι ο R. McHenry και o R. Brach κατά αντιστοιχία. Στη θεωρία που βασίζεται στη διατήρηση ενέργειας (R. McHenry) οι κύριες παράμετροι που επηρεάζουν την επίλυση του προβλήματος είναι οι συντελεστές στιβαρότητας (stiffness coefficients) των οχημάτων, το μέτρο και η διεύθυνση της δύναμης κρούσης που αναπτύσσεται κατά τη σύγκρουση (Principal Direction of Force – PDOF), καθώς και το σημείο στο οποίο επιδρά αυτή (Point of Impact - POI). Παράμετροι όπως άδηλες απώλειες (αύξηση θερμοκρασία κατά τη σύγκρουση, ήχος κ.α.), ανωμαλίες εδάφους, ελλιπή δεδομένα σύγκρουσης, καθιστούν, πολλές φορές, την άμεση επίλυση του προβλήματος αδύνατη. Επιπλέον, η γνώση αυτών των παραμέτρων δεν μπορεί να εξαλείψει το σφάλμα μεταξύ της υπολογιστικής επίλυσης και των πραγματικών δεδομένων. Οι δύο βασικές θεωρίες στις οποίες βασίζεται η ανακατασκευή τροχαίου ατυχήματος και οι παράμετροι που τις επηρεάζουν παρουσιάζονται αναλυτικά στο Κεφάλαιο 2 της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας.
Οι συντελεστές στιβαρότητας των οχημάτων διαφέρουν ανάλογα με το όχημα αλλά και την πλευρά του οχήματος. Ο προσδιορισμός των συντελεστών αυτών γίνεται με την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων πολλαπλών δοκιμών σύγκρουσης των οχημάτων με σταθερούς ή κινητούς απαραμόρφωτους ανασχετήρες. Τις δοκιμές αυτές έχουν αναλάβει να πραγματοποιήσουν υπηρεσίες υπεύθυνες για την ασφάλεια των επιβατών και τις λειτουργίες των συστημάτων των οχημάτων σε συνθήκες σύγκρουσης. Τέτοιες υπηρεσίες είναι η National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA - Αμερική) και European New Car Assessment Program (EuroNCAP - Ευρώπη). Η NHTSA κατά τη διάρκεια ανάπτυξης των θεωριών, αρχικά, και αλγορίθμων κατόπιν, για την ανακατασκευή τροχαίου ατυχήματος κατασκεύασε μια βάση δεδομένων δώδεκα συγκρούσεων δυο οχημάτων, η οποία χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση και τη βελτίωση των εν λόγω παραμέτρων. Η ελεύθερη πρόσβαση στη βάση δεδομένων της NHTSA επιτρέπει την ανάπτυξη ενός αλγορίθμου ο οποίος για κάθε όχημα μπορεί να προσδιορίζει τις σταθερές στιβαρότητας της κάθε πλευράς του οχήματος, με την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των καταγεγραμμένων δοκιμών είναι επαρκής. Στο Κεφάλαιο 3 παρουσιάζεται αυτή η βάση δεδομένων και γίνεται η ανάλυση των συγκρούσεων που περιέχει.
Στο Κεφάλαιο 4 παρουσιάζονται τα αποτελέσματα που προήλθαν από την επίλυση των δοκιμών RICSAC με γνωστές τις σταθερές στιβαρότητας επιλύοντας μόνο τη φάση της σύγκρουσης (Collision Phase) με χρήση αλγορίθμου που βασίζεται στη δια-τήρηση της ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο ελέγχθηκε η ορθότητα του αλγορίθμου που αναπτύχθηκε.
Στο Κεφάλαιο 5, επιλύθηκαν οι δοκιμές RICSAC και για τη φάση μετά της σύγκρουσης (Post-Collision Phase) ενώ στο Κεφάλαιο 6 μία από τις δώδεκα δοκιμές, συγκεκριμένα η 7, επιλύθηκε με άγνωστες τις σταθερές στιβαρότητας. Επίσης, συγκρίνονται τα αποτελέσματα της υπολογιστικής προσομοίωσης με τα πραγματικά και αναφέρονται τα μειονεκτήματα του αλγορίθμου με στόχο την βελτίωσή του. Τέλος, στο Κεφάλαιο 7 συνοψίζονται τα βασικά συμπεράσματα που εξήχθησαν κατά την ανάπτυξη και τη χρήση του αλγορίθμου.
Εν συντομία, ο συγκεκριμένος αλγόριθμός αναπτύχθηκε σε δύο υπορουτίνες, η πρώτη επιλύει τη φάση της σύγκρουσης (Collision Phase) κατά την οποία τα οχήματα βρίσκονται σε επαφή μεταξύ τους και η δεύτερη τη φάση μετά τη σύγκρουση κατά την οποία τα δύο οχήματα κινούνται και δεν βρίσκονται σε επαφή μεταξύ τους (Post-Collision Phase). Η επίλυση των φάσεων έχει την ίδια κατεύθυνση με αυτήν της εξέλιξης του χρόνου σε αντίθεση με άλλους αλγορίθμους ανακατασκευής τροχαίου ατυχήματος που βρίσκονται στη βιβλιογραφία. Με τον τρόπο αυτόν, απαιτείται η εκτίμηση των αρχικών ταχυτήτων των οχημάτων και η λύση ανανεώνεται με την χρήση γενετικού αλγορίθμου, έως ότου βρεθεί η βέλτιστη. Η εκτίμηση της βέλτιστης λύσης γίνεται μέσω του μηδενισμού της αντικειμενικής συνάρτησης. Ο μηδενισμός της αντικειμενικής συνάρτησης συνεπάγεται την ακινητοποίηση και των δύο οχημάτων στα ακριβή μετρούμενα σημεία στάθμευσης.
Συνεπώς, μέσω του αλγορίθμου που αναπτύχθηκε στην παρούσα Διπλωματική Εργασία, γίνεται εφικτή η ανακατασκευή οποιουδήποτε τροχαίου ατυχήματος, με την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των δοκιμών σύγκρουσης σε ανασχετήρες, για τα οχήματα που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο ατύχημα, είναι επαρκής, και ταυτόχρονα υπάρχουν τα απαραίτητα δεδομένα για την επίλυση των εξισώσεων. Σε διαφορετική περίπτωση τα δεδομένα που λείπουν θα πρέπει να εκτιμηθούν. Τέτοια δεδομένα μπορεί να είναι το ποσοστό πέδησης των τροχών, η γωνία σύγκρουσης των οχημάτων κ.α.. |
el |
heal.abstract |
Traffic
accident
reconstruction
is a problem that
concern
s
engineers since the
70’s
and
,
in its typical
form
,
it
refer
s
to the collision of
two
vehicle
s
.
In this case, the initial
velocities of these vehicles must be determined, such as the forces applied to each vehi-
cle, the rate at which the wheels are locked, the coefficient of friction between the wheels
and the road surface
,
etc.
Traffic accident reconstruction is commonly solv
ed computationally.
For the nu-
merical simulation and
the
solution of the problem, two basic
approaches
have been de-
veloped, the first
one
is based on the energy absorbed by the vehicles during the collision
and
it
is calculated
through
the deformation
of
the vehicles
,
combined with the
impulse
-
momentum
theory
and the second
one
is based o
n the equations of the momentum
con-
servation
principle at the
Cartesian
coordinate plane. The founders of these theories are
R. McHenry and R. Brach
respectively
.
In
en
ergy conservation
theory, the main parame-
ters influencing the solution of the problem are the determination of
magnitude and di-
rection of
the force of impact
(Principal Direction of Force
–
PDOF)
, as well as the point
of
i
mpact (POI). Parameters such as
la
tent energy
loss (incre
ment of
temperature
due to
collision
, sound etc
.
), ground anomalies,
unknown
collision data, often
render
the right
solution of the problem impossible.
However, knowing these parameters
can
n
ot
elimi-
nate the error between the computational solution and the actual data.
These two main
theories on which traffic accident reconstruction is based and the parameters affecting
them, are presented in detai
l
in Chapter 2 of this Diploma Thesis.
The Stiff
ness Coefficients
,
which differ depending on the vehicle
and
also
on the
vehicle side
,
play an important role in traffic accident reconstruction models
.
The deter-
mination of these coefficients is
achieved
by exploiting the
results
of multiple collision
tes
ts of vehicles on fixed or mov
ing
rigid barriers
.
These tests have been undertaken
by
services
responsible for passenger
s’
safety and vehicle operation
systems
in
collision
sit-
uations. Such services are the
National Highway Traffic Safety Administration
(NHTSA
-
US
A)
and the European New Car Assessment Program
(EuroNCAP
-
Europe)
.
NHTSA, dur-
ing the development of theories initially, and
then the
algorithms, for the reconstruction
of a road accident, constructed a tw
elve
vehicle collision database, which w
as used to
evaluate and improve these parameters.
Free access to the NHTSA database allows the
development of an algorithm which for each vehicle can determine the stiffness coeffi-
cients of each side of the vehicle, provided that the number of recorded tes
ts is sufficient.
Chapter 3 presents this database and analyzes the collisions
.
Chapter 4 presents the results obtained
by solving
the RICSAC test
s
with known
stiffness coefficients
solving only the Collision Phase.
In this way, the correctness of the
algorithm developed was tested In Chapter 5, RICSAC test
s are
solved also for the Post
-
Collision Phase,
as well as
in Chapter 6 one of the twelve tests was solved with unknown
stiffness coefficients
.
The
r
esults of the computational simulation
and
the ac
tual
results
compared and the disad-
vantages of the algorithm are listed with the aim of improving it.
Finally, Chapter 7 sum-
marizes the main conclusions drawn during the development of the algorithm, but also
from its use.
In this Diploma Thesis, an Accide
nt Reconstruction Algorithm was developed
which is
based on the McHenry model (Deformation Energy Theory and
Impulse
-
Mo-
mentum Theory) and used
for the reconstruction of the
twelve recorded vehicle
to vehicle
collision tests
.
In short, this algorithm
is
developed into two subroutines, the first solving
the
c
ollision phase in which the vehicles are in contact with each other
,
and the second
the
post
-
collision
phase
in which the two vehicles are moving and are not in contact with
each other. The solution of
the
se
phases has the same direction as the evolution of time
as opposed to other traffic accident reconstruction algorithms
retrieved
in
the
literature
.
In this way, it is necessary to estimate the initial speeds of the vehicles and the solution is
altere
d
using genetic algorithm until
the
optimal
is found
. The
optimum
solution is evalu-
ated by zeroing the objective function. Zeroing the objective function causes both vehicles
to stop at the exact measured parking points.
Consequently
, through the algorithm
developed in this Diploma Thesis,
any traffic
accident reconstruction
, involving vehicle collision
is possible
with a fair accuracy
, pro-
vided that the number of crash tests for the vehicles involved in the accident is adequate,
but
also
the
necessary data
to solve the equations
are
available
, otherwise these will have
to be
estimated. Such data may be the percentage of braking of the wheels, the angle of
collision of the vehicles, etc. |
en |
heal.advisorName |
Κουλοχέρης, Δημήτριος |
el |
heal.committeeMemberName |
Κουλοχέρης, Δημήτριος |
el |
heal.committeeMemberName |
Αντωνιάδης, Ιωάννης |
el |
heal.committeeMemberName |
Προβατίδης, Χριστόφορος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Μηχανολογικών Κατασκευών και Αυτομάτου Ελέγχου. Εργαστήριο Οχημάτων |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
109 σ. |
|
heal.fullTextAvailability |
true |
|