dc.contributor.author |
Πανσεληνά, Δανάη
|
el |
dc.contributor.author |
Panselina, Danai
|
el |
dc.date.accessioned |
2018-11-30T11:43:15Z |
|
dc.date.available |
2018-11-30T11:43:15Z |
|
dc.date.issued |
2018-11-30 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/48181 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.2461 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Δημόσια λουτρά |
el |
dc.subject |
Μπάνια |
el |
dc.subject |
Ιστορία λουτρών |
el |
dc.subject |
Καθαριότητα |
el |
dc.subject |
Ρυπαρότητα |
el |
dc.subject |
Μιαρότητα |
el |
dc.subject |
Νοσηρότητα |
el |
dc.subject |
Ηθική |
el |
dc.subject |
Διαμορφωτικές πεποιθήσεις |
el |
dc.subject |
Κοινωνικα πρότυπα |
el |
dc.subject |
Καταναγκασμός |
el |
dc.subject |
Public baths |
en |
dc.subject |
Bathrooms |
en |
dc.subject |
History of baths |
en |
dc.subject |
Cleanliness |
en |
dc.subject |
Grubbiness |
en |
dc.subject |
Defilement |
en |
dc.subject |
Morbidity |
en |
dc.subject |
Morality |
en |
dc.subject |
Conformational beliefs |
en |
dc.subject |
Social models |
en |
dc.subject |
Coercion |
en |
dc.title |
Από το (συλλογικό) λουτρό στο (ατομικό) μπάνιο:
η πορεία από τη κοινωνικότητα στον αυτοκαταναγκασμό και τη περιχαράκωση |
el |
dc.title |
From the (collective) bath to the (private) bathroom: the transition from sociability to self-coercion and re-trenchment |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Baths |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2018-09-26 |
|
heal.abstract |
Η ιστορία του λουτρού ξεφεύγει πολύ σύντομα από τη φυσική σχέση σώματος-νερού, το σωματικό καθαρισμό και την άμεση απόλαυση. Το λουτρό συμβολ(ικ)οποιείται και εντάσσεται σε μια ιστορία της καθαρότητας, μια ιστορία της ηθικής, των διαμορφωτικών πεποιθήσεων και του κοινωνικού σχηματισμού. Το λουτρό, η καθαριότητα, η υγιεινή, όπως εννοούνται σήμερα, αποτελούν συνεκτικές κοινωνικές κατασκευές–παράγωγα πολιτικο-οικονομικών, ιδεολογικών και ηθικολογικών πολέμων και επικρατήσεων. Το ίδιο και η λογική του ιδιωτικού μπάνιου, της αιδούς του γυμνού σώματος, της αποστροφής της ρυπαρότητας και τα σύγχρονα φαντασιακά του τέλειου και αγέραστου σώματος που σαν πολιτισμικά αξιώματα και σύγχρονα θέσφατα της αυτοαντίληψης και της κοσμοαντίληψης στοιχειοθετούν μια "φυσική τάξη πραγμάτων". Τα σύγχρονα φαινόμενα του ατομοκεντρισμού και του κοινωνικού ωφελιμισμού, της ιδιώτευσης του ανθρώπου, της αποκοινωνικοποίησης και κοινωνικής βιολογικο-ποίησης της ανθρώπινης δράσης, του σκοπο-κεντρισμού και αν-ηδονισμού των βιοτικών κινήτρων, διατρέχονται από τις ίδιες αρχές που διαμόρφωσαν τις σύγχρονες αντιλήψεις γύρω από το λουτρό. Η παρούσα μελέτη, μέσα από την αναδρομή στην εξελικτική πορεία της θεμελιώδους αυτής κοινωνικής και χωρικής συνθήκης, αποπειράται να αποκαλύψει τη γενεαλογία των διαμορφωτικών πεποιθήσεων και τη σχετικότητα των αξιωμάτων πάνω στα οποία βασίζεται ο σύγχρονος πολιτισμός, αλλά και τις σαθρές βάσεις της σημερινής βεβαιότητας και πολιτισμικής αδιαλλαξίας. |
el |
heal.abstract |
The history of the bath exceeds early on the physical body-water relationship, body cleansing and direct enjoyment. The bath acquires symbolic notions and becomes part of a history of cleanliness, a history of morality, of formative beliefs and social formation. The bath, the cleanliness, the hygiene, as conceived today, are coherent social structures-outcomes of political, economic, ideological and moral wars and victories. Likewise, the logic of private bathroom, the shame of the naked body, of the aversion towards grubbiness and the modern imaginatives of the perfect and eternal body which, in the form of cultural axioms and contemporary “divine laws” of self-perception and cosmo-perception, constitute a kind of "natural order of things". The modern phenomena of individualism and social utilitarianism, the privatization of man, the desocialization and social biologization of human action, the aim-centered and un-hedonism of the biotic motives, are subject to the same principles that shaped the modern perceptions of the bath. Through the reflection on the evolutionary course of this fundamental social and spatial condition, this study, attempts to reveal the genealogy of formative beliefs and the relativity of the axioms upon which modern civilization is based, but also the loose foundations of today's certainty and cultural intransigence |
en |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
true |
|