HEAL DSpace

Μπαρόκ: η δυναμική αρχιτεκτονική έκφραση στο μεγάλο θέατρο του κόσμου

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μαζαράκη, Σταυρωνία - Νιόβη el
dc.contributor.author Mazaraki, Stavronia - Niovi en
dc.date.accessioned 2018-12-17T10:42:45Z
dc.date.issued 2018-12-17
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/48253
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.2575
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Μπαρόκ αρχιτεκτονική el
dc.subject Μεγάλο θέατρο του κόσμου el
dc.subject Οπτική αντίληψη el
dc.subject Οπτικά τεχνάσματα el
dc.subject Baroque architecture en
dc.subject Theatrum mundi en
dc.subject Gestalt principles en
dc.subject Trompe l'oeil en
dc.subject Αρχιτεκτονική τοπίου el
dc.subject Landscape architecture en
dc.title Μπαρόκ: η δυναμική αρχιτεκτονική έκφραση στο μεγάλο θέατρο του κόσμου el
dc.title Baroque: the exuberant architectural expression of the Theatrum Mundi en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Architecture, Baroque (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85006707) en
heal.dateAvailable 2019-12-16T22:00:00Z
heal.language el el
heal.access embargo el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2018-06-29
heal.abstract Το Μπαρόκ, μια από τις σημαντικότερες ιστορικές περιόδους του νεώτερου κόσμου, οδήγησε σε μια επαναστατική προσέγγιση της αρχιτεκτονικής σύνθεσης. Ουσιαστικό ρόλο διαδραμάτισε η νέα κοινωνική δομή και ο συγκεντρωτισμός της εξουσίας, όπου μέσα από την αναβίωση του Theatrum Mundi, του Μεγάλου Θεάτρου του Κόσμου που ανάγει τη ζωή σε μια σκηνή δράσης, στοιχειοθέτησαν ένα modus vivendi για ολόκληρη την κοινωνία. Η Εκκλησιαστική και η Μοναρχική εξουσία, μέσα από τις νέες σχέσεις που εισάγονται στον χειρισμό ενός ήδη δομημένου από την αρχαιότητα αρχιτεκτονικού λεξιλογίου, μετουσίωσαν τη θεατρική συγκρότηση σε κοινωνική, αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική σύλληψη. Η ιδεολογία αυτή εμφανίζεται και στα τρία επίπεδα χωρικής οργάνωσης· όψη, τομή και κάτοψη, με τη δυνατότητα να απαντούν σε διαφορετικές κλίμακες επιρροής. Σε ένα πρώτο στάδιο μελετάται η νέα συγκρότηση της πόλεως, ως επίσημο σκηνικό των πομπικών δρώμενων, που ενισχύεται από εφήμερες αρχιτεκτονικές συνθέσεις, ενώ σε ένα δεύτερο στάδιο αναλύεται η κτιριακή δομή, η οποία και υποτάχθηκε ολοκληρωτικά σε θεατρικά τεχνάσματα απόδοσης βάθους, έντασης και σημασίας. Υπό αυτό το πρίσμα, προσεγγίζεται στην παρούσα εργασία και η σύγχρονη μορφολογική θεωρία της Gestalt, προκειμένου να γίνει σαφής η δυναμική σχέση που χαρακτηρίζει τα εφέ και να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο η δομή και η σύνθεση επηρεάζουν την προσλαμβάνουσα εικόνα. Οι σημαντικές εξελίξεις στον τομέα της μηχανικής, καθώς και η πολιτιστική άνθιση της περιόδου, συνέβαλαν στην ανάδειξη του Λυρικού Θεάτρου, που αξιοποιώντας όλες τις εκφάνσεις της τέχνης έφτασε να αποτελεί ύψιστο καλλιτεχνικό δημιούργημα της εποχής του «Μεγάλου Κόσμου». el
heal.abstract Baroque is considered one of the most significant periods in cultural history, that contributed to a revolutionary approach of architectural synthesis. The new social structure and the centralisation of authority, conveyed by the revival of Theatrum Mundi and its perception of life as a theatrical scene, had a major impact on everyday life. Ecclesiastical and Monarchical authority, through a new way of handling and representing an architectural vocabulary already known from antiquity, inserted theatrical expression into artistic, structural and social constitution. Spatial organization, through elevation, cross section and floor plan, integrated this ideology extended into a tool, referring at the same time to different scales of influence. A primordial focus is attempted in the new urban conception; the city, constructed as the official scenery for street pageants, that was also supported by ephemeral architectural composition. Secondly, the building structure was analyzed within a configuration relying on illusionistic effects, gradation and axial emphasis. Baroque architecture was also viewed through Gestalt's modern morphological theory, in order to determine the dynamic relationship between effects, and to communicate ways of affecting the image produced through structure composition. Cultural creativity and mechanical inventiveness lead to a more mature artistic creation; the Lyrical Theater in a life scenery of the “Great World”. en
heal.tableOfContents Εισαγωγή. Κεφάλαιο Πρώτο: Ιστορικό Πλαίσιο. 1.1. Η Έκφραση του Μπαρόκ στη Δυτική Κοινωνία. 1.2. Η Έννοια του Theatrum Mundi στη Θεώρηση του Μπαρόκ. Κεφάλαιο Δεύτερο: Εργαλεία Έκφρασης. 2.1. Αρχιτεκτονικό Λεξιλόγιο. 2.2. Εισαγωγή στην Έννοια της Οπτικής Αντίληψης. 2.3. H Οπτική Αντίληψη στην Αρχιτεκτονική Έκφραση. 2.4. Οπτική Πλάνη - Trompe l’oeil. Κεφάλαιο Τρίτο: Πεδία Έκφρασης του Theatrum Mundi. 3.1. Δρώμενα. 3.2. Θέατρο. 3.3. Εξέλιξη του Ιστού των Πόλεων. 3.4. Αρχιτεκτονική. 3.4.1. Εκκλησιαστική Αρχιτεκτονική. 3.4.2. Κοσμική Αρχιτεκτονική. 3.4.2.1. Σκάλες και Τελετουργία ανόδου. 3.4.2.2. Θόλος: Η Ουράνια Απεικόνιση και Theatrum Sacrum. 3.4.2.3. Κηποτεχνία. Επίλογος. Βιβλιογραφικές αναφορές. el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα