HEAL DSpace

Ένδυση και αρχιτεκτονική: δύο έννοιες παράλληλες ή ισοδύναμες

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Παράβαλου, Φανή el
dc.contributor.author Κακαρά, Ασημένια el
dc.contributor.author Σταματάκη, Εμμανουέλα el
dc.contributor.author Kakara, Asimenia el
dc.contributor.author Paravalou, Fani en
dc.contributor.author Stamataki, Emmanouela en
dc.date.accessioned 2019-03-15T10:31:25Z
dc.date.available 2019-03-15T10:31:25Z
dc.date.issued 2019-03-15
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/48454
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.2656
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Ένδυση el
dc.subject Αρχιτεκτονική el
dc.subject Μόδα el
dc.subject Παράλληλοι δρόμοι el
dc.subject G. Semper el
dc.subject Interaction en
dc.subject Comparison en
dc.subject Fashion en
dc.subject Vesture en
dc.subject Architecture el
dc.title Ένδυση και αρχιτεκτονική: δύο έννοιες παράλληλες ή ισοδύναμες el
dc.title Vesture and architecture: two senses parallels or equals en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.generalDescription Το παρόν κείμενο αποτελεί δείγμα μελέτης ορισμένων από τα σημεία επαφής της Αρχιτεκτονικής και της Ένδυσης και τον τρόπο που αυτά τεκμηριώνονται θεωρητικά. Στόχος της συγκεκριμένης διαδικασίας είναι, διαμέσου της μεταφοράς εννοιών και εργαλείων από τη μία Τέχνη στην άλλη, αφενός να κατανοήσουμε το βαθμό αλληλεπίδρασης μεταξύ τους και αφετέρου να εντοπί- σουμε επιτυχής μεθόδους που εφαρμόστηκαν στη μία εκ των δύο και μπορούν με εξίσου επιτυχή τρόπο να χρησιμοποιηθούν και από την άλλη, προς βελτιστοποίηση του τελικού αποτελέσματος. Ως προς την ανάγνωση και κατανόηση της μοντέρνας κοινωνίας την οποία πραγματεύεται η έρευνα, καθώς και το ρόλο του ρουχισμού σε αυτήν, κύρια βιβλιογραφική πηγή θα αποτελέσει το βιβλίο “Tigersprung: Fashion in Modernity” του Ulrich Lehmann (Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2000). Ο U. Lehman, μελετώντας κείμενα και φωτογραφίες σημαντικών προσώπων του 19ου αιώνα, επιχειρεί να προσδιορίσει έμμεσα τη μετάβαση από την πληθωρική αρχιτεκτονική του 18ου αιώνα στις λιτές και αυστηρές γραμμές του Μοντερνισμού. Μέσα από την αναδρομή στην ιστορική εξέλιξη της σχέσης μεταξύ Αρχιτεκτονικής και Ένδυσης, η έρευνα επικεντρώνεται σε τυχόν παραλληλισμούς και αλλη- λοτομίες, ώστε να προκύψουν συμπεράσματα σχετικά με το τρόπο και το βαθμό με τον οποίο η ένδυση συμβάλει στην αρχιτεκτονική παραγωγή και το αντίστροφο, ενώ Ένδυση και Αρχιτεκτονική, Έννοιες Ισότιμες ή Ισοδύναμες. Page 4 of 58 ταυτόχρονα να διαχωριστούν τα εργαλεία που μπορούν να εφαρμοστούν σε διάφορα πεδία της Τέχνης και της τεχνικής από εκείνες τις μεθόδους που συνδέουν μόνο τις δύο αυτές Τέχνες. Επιμέρους ιστορικά παραδείγματα κρίνονται χρήσιμα στην περαιτέρω εμβάθυνση στα ζητήματα αλληλεπίδρασης Ένδυσης και Αρχιτεκτονικής, όπως εκείνο της μελέτης του Gottfried Semper σχετικά με τη νομιμοποίηση της σχέσης των δύο πεδίων μέσω της Υφαντικής, που θεωρεί πως είναι η σημαντικότερη μεταξύ των Τεχνών. Ο χειρισμός οποιασδήποτε επιφάνειας σαν προϊόν υφαντουργίας εξηγεί το επιχείρημα του για την ένδυση, υποστηρίζοντας πως καμία κατασκευή δεν είναι γυμνή και πως ο χώρος τελικά διαμορφώνεται με προϊόντα υφαντικής. Κατά το Μοντερνισμό, αναπτύχθηκαν θεωρήσεις βασιζόμενες στον ισχυρισμό του G. Semper που ήταν άλλοτε σύμφωνες και άλλοτε όχι με αυτόν, με σημαντικότερες εκείνες του Adolf Loos και του Le Corbusier. Ταυτόχρονα, στο χώρο της Ένδυσης δημιουρ- γούνται Οίκοι Μόδας που οι δημιουργίες τους θα καθρεφτίζουν πάντοτε τα κυριότερα χαρακτηριστικά που πρεσβεύει μία εκ των δύο κύριων μοντέρνων θεωρήσεων περί Ένδυσης και Αρχιτεκτονικής. Η εναλλαγή στο χώρο της Μόδας και οι ρυθμοί με τους οποίους απορροφά τις κοινωνικοπολιτικές και οικονομικές αλλαγές δε μπορούν να ανταγωνιστούν από την αντίστοιχη ταχύτητα αφομοίωσης στο χώρο της Ένδυση και Αρχιτεκτονική, Έννοιες Ισότιμες ή Ισοδύναμες. Page 5 of 58 Αρχιτεκτονικής. Το γεγονός αυτό οφείλεται, προφανώς, στην έκταση και τη διάρκεια ζωής των έργων σε καθεμία εξ αυτών. Εάν, όμως, χωροθετούσαμε την Αρχιτεκτονική σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, αυτό της παραγωγής ενδυμάτων που μονίμως ενημερώνεται, πως θα μεταβαλλόταν η οπτική μας και τα εργαλεία με τα οποία βλέπουμε και σχεδιάζουμε το χώρο; el
heal.classification Fashion and architecture en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2019-02-12
heal.abstract Η πληθώρα απόψεων περί Αρχιτεκτονικής και Ένδυσης στην πορεία της ιστορίας της ανθρωπότητας, οδήγησε στην επιθυμία αναζήτησης των ιχνών ανάμεσα στις δύο Τέχνες, επιχειρώντας την εύρεση όλων εκείνων των κοινών χαρακτηριστικών και κατ’ επέκταση την ύπαρξη μίας πιθανής κοινής προέλευσης και πορείας. Ο ρόλος τους στα πλαίσια της ανθρώπινης κοινωνίας είναι αρκετά σύνθετος. Απλοποιώντας, θα μπορούσαμε να πούμε πως υπάρχουν δύο πλευρές του, που εντοπίζονται και στις δύο αυτές Τέχνες, εκείνη που αναφέρεται στη λειτουργία και εκείνη που αναφέρεται στους συμβολισμούς που ρούχα και κτίρια εκφράζουν. Ο ισχυρισμός αυτός βασίζεται σε διάφορες μαρτυρίες και θεωρήσεις περί Ένδυσης και Αρχιτεκτονικής που κατά καιρούς ειπώθηκαν από θεωρητικούς, αρχιτέκτονες και σχεδιαστές. Η σημασία της αναζήτησης αυτής έγκειται στη διαπίστωση του κατά πόσο η Μόδα επηρεάζει ως μέσο ένδυσης το κτιστό περιβάλλον και, μέσα από τη διερεύνηση της πορείας της ανά τις δεκαετίες του 20ου αιώνα, στον εντοπισμό του τρόπου με τον οποίο η ίδια κατορθώνει να παραμένει μία έννοια διαχρονική. Η διαπίστωση αυτή γεννά το ερώτημα εάν ένα κτίριο ή/και μία απλή κατασκευή θα μπορούσαν, χρησιμοποιώντας τα ίδια τεχνάσματα με εκείνα της Μόδας στο χώρο του ενδύματος, να εξασφαλίσουν την υστεροφημία και τη διάρκειά τους στο χρόνο, εφόσον Ένδυση και Αρχιτεκτονική είναι δύο έννοιες ισοδύναμες ή ακόμη και ισότιμες. el
heal.abstract The variety of approaches to Architecture and Vesture in the course of human history has led to an enormous desire for track-ing down elements of the two Arts while searching for similarities and even common sources and course. Their role within the con-text of human society is extremely complicated. By simplifying, it could be said, that there are two sides concerning the two Arts: the one refers to function and the other refers to the symbolic level that vesture or buildings reflect. This notion is based on some approaches concerning Architecture and Vesture by aesthe-ticians, architects or designers. The importance of such researches reflects the ascertainment that Fashion affects as layer the built environment. Moreover the importance emerges from the study-ing of the Arts’ course through the 20th century towards becoming intertemporal notion. Through such approaches emerges the question of whether a construction could, by using methods simi-lar to Vesture Fashion, acquire their duration over time. Answer-ing such questions may lead to pointing out that Vesture and Ar-chitecture are more connected than it thought to be. en
heal.tableOfContents Περίληψη.................................................................................3 Εισαγωγή.................................................................................4 1. Παραλληλισμοί και Αλληλοτομίες ....................................7 1.1. Εργαλεία και Μέθοδοι..............................................12 1.2. Κοινοί Παρονομαστές ..............................................17 2. Η Αρχή της Ένδυσης κατά το Μοντερνισμό .................21 2.1. Αρχιτεκτονικές Θεωρήσεις .....................................24 2.2. Σημαντικότεροι Οίκοι Μόδας ..................................28 3. Σύγχρονα Παραδείγματα.................................................40 4. Διαχρονικότητα ................................................................49 5. Συμπεράσματα ..................................................................51 6. Βιβλιογραφία ....................................................................55 6.1. Έντυπη.......................................................................55 6.2. Ηλεκτρονική..............................................................56 6.3. Φωτογραφικό Υλικό..................................................57 el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα