dc.contributor.author | Λιγκάταϊ, Αρλίντα | el |
dc.contributor.author | Ligkatai, Arlinta | en |
dc.date.accessioned | 2019-03-20T12:58:24Z | |
dc.date.available | 2019-03-20T12:58:24Z | |
dc.date.issued | 2019-03-20 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/48488 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.16427 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Δημόσια έργα | el |
dc.subject | Διαδικασίες δημοπράτησης | el |
dc.subject | Μελέτη-Κατασκευή | el |
dc.subject | Ποιοτική ανάλυση | el |
dc.subject | Ημι-δομημένες συνεντεύξεις | el |
dc.subject | Public procurements | en |
dc.subject | Design and Build | en |
dc.subject | Quantitive analysis | en |
dc.subject | Semi-structured interviews | el |
dc.subject | Νόμος 4412/2016 | el |
dc.subject | Procurement systems in Europe | en |
dc.title | Σύστημα δημοπράτησης δημοσίων έργων μελέτη-κατασκευή: προτάσεις για την επιτυχή εφαρμογή του στην Ελλάδα | el |
heal.type | bachelorThesis | |
heal.classification | Δημόσια έργα | el |
heal.classification | Public works | en |
heal.classificationURI | http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85108858 | |
heal.language | el | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2018-10-03 | |
heal.abstract | Το σύστημα δημοπράτησης δημοσίων έργων μελέτη-κατασκευή (Μ-Κ) χρησιμοποιείται ευρέως διεθνώς. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι η εκπόνηση των οριστικών μελετών του έργου από τον ανάδοχο εργολήπτη, ο οποίος χρησιμοποιεί κατάλληλο γραφείο μελετών. Το σύστημα υιοθετεί την κλειστή διαδικασία (προεπιλογή) και πολλαπλά κριτήρια ανάθεσης και στοχεύει στην προώθηση βέλτιστων τεχνικών λύσεων. Το υπόψη σύστημα εφαρμόστηκε στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του 1980 και χρησιμοποιήθηκε αρχικά στην κατασκευή γεφυρών κυρίως. Αν και προσέφερε πολλά πλεονεκτήματα και έγινε θετικά δεκτό από την τεχνική κοινότητα, το σύστημα εφθάρη γρήγορα από διαδικαστικά προβλήματα που αναδείχθηκαν με αποτέλεσμα να περιορισθεί η χρήση του από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 μόνον σε μικρά ειδικά έργα, π.χ. βιολογικού καθαρισμού. Ο Νόμος 4412/2016 προσάρμοσε τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ στην ελληνική νομοθεσία. Με το άρθρο 50 νομοθετήθηκε η δημοπράτηση δημοσίων συμβάσεων έργων με αξιολόγηση μελέτης. Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η εξέταση της δυνατότητας δημοπράτησης, στο πλαίσιο του υπόψη Νόμου, δημοσίων συμβάσεων με το σύστημα Μ-Κ, όπως αυτό εφαρμόζεται διεθνώς και χωρίς τα προβλήματα του παρελθόντος, καθώς και ο εντοπισμός των αναγκαίων προϋποθέσεων και διαδικαστικών ρυθμίσεων για την επιτυχή εφαρμογή του, η οποία θεωρείται ότι θα προσφέρει νέα πνοή στον κατασκευαστικό κλάδο της Ελλάδας. Πρώτο στάδιο της ερευνητικής προσπάθειας απετέλεσε η μελέτη του υφισταμένου νομικού πλαισίου και της εκτενούς διεθνούς βιβλιογραφίας. Σε δεύτερο στάδιο, πραγματοποιήθηκε ποιοτική ανάλυση των σχετικών απόψεων και προτάσεων εμπειρογνωμόνων που διατυπώθηκαν σε ημι-δομημένες συνεντεύξεις με τη χρήση ερωτηματολογίου. Από την ανωτέρω έρευνα προκύπτει ότι: Tο προβλεπόμενο στο άρθρο 50 του Νόμου 4412/2016 σύστημα δημοπράτησης συμβάσεων δημοσίων έργων με αξιολόγηση μελέτης, σε συνδυασμό με το άρθρο 98 όπου προκρίνεται ως κύριο κριτήριο ανάθεσης η τιμή, ουσιαστικά στοχεύει στην σύντμηση του συνολικού χρόνου μελέτης και κατασκευής ενός τεχνικού έργου και στη μείωση του κινδύνου μεταβολής του τιμήματος, όπως επιβεβαιώνεται και από την σχετική πρότυπη διακήρυξη ανοικτής διαδικασίας που εξέδωσε πρόσφατα η ΕΑΑΔΗΣΥ. Όσον αφορά σε συνήθη και μικρά δημόσια έργα, κρίνεται ότι δύναται να επιτευχθούν οι ανωτέρω στόχοι, εφόσον οι αναθέτουσες αρχές υιοθετήσουν κατάλληλα τις σχετικές προτάσεις των εμπειρογνωμόνων. Όσον όμως αφορά σε μεγάλα, σύνθετα και ειδικά δημόσια έργα, επιβάλλεται, με εφαρμογή του συστήματος Μ-Κ όπως και διεθνώς, η προώθηση καινοτόμων τεχνικών λύσεων και νέας τεχνολογίας καθώς και των αρχών του Σχεδιασμού της VI Αξίας (Value Planning), της Τεχνικής της Αξίας (Value Engineering) και της Κατασκευασιμότητας (Constructability). Προϋπόθεση εφαρμογής του συστήματος Μ-Κ αποτελεί η υιοθέτηση από τις αναθέτουσες αρχές δύο προβλέψεων του Νόμου 4412/2106 που επιφέρουν ουσιώδη διαφοροποίηση στην προηγούμενη διαδικασία δημοπράτησης του άρθρου 50: κλειστή διαδικασία και κριτήριο ανάθεσης η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει πολλαπλών κριτηρίων. Οι αναθέτουσες αρχές πρέπει να επιλέγουν αντικειμενικά ποσοτικά κριτήρια αξιολόγησης, των μελετών ειδικότερα και της συνολικής προσφοράς γενικότερα, και να αποφεύγουν τη χρήση υποκειμενικών ποιοτικών κριτηρίων. Επίσης, η όποια βαθμολόγηση των κριτηρίων και των μελετών, καθώς και ο έλεγχος των οριστικών μελετών πρέπει να γίνεται με τη βοήθεια εξειδικευμένου Ανεξάρτητου Μηχανικού. | el |
heal.abstract | Design and build is a procurement system widely used internationally for the procurement of public works. Its main characteristic is that the contractor is responsible to conduct the final design of the project, normally in cooperation with a suitably qualified designer. The implementation of this system is based on a closed procedure and multiple selection and award criteria and aims at promoting the development of optimal technical solutions. In Greece, the system was first implemented in the mid-1980s and it was initially used mainly for the construction of bridges. Although it presented many advantages and was positively accepted by the technical community, the system was soon phased out due to commonly emerging procedural problems. As a result, since the mid-1990s, its use has been restricted to small specialized projects, e.g. biological waste treatment plants. The Law 4412/2016 introduced the European Directives 2014/24/EU and 2014/25/EU to the Greek legislation. Its Article 50 provides for the procurement of public works following evaluation of the design. This diploma thesis aims at examining the possibility of procuring, within the framework of the aforementioned Law, public works with the design and build system, as it is applied internationally and without the problems of the past; it aims also at the identification of the necessary conditions and procedural arrangements for the system’s successful implementation, which is believed to give impetus to the construction sector in Greece. The first stage of the research included the study of the existing legal framework and the review of the extensive international literature. The second stage was the investigation of experts’ on the subject matter opinions and proposals through semi-structured qualitative interviews using a questionnaire. From the above survey, it follows that: The provisions of Article 50 Law 4412/2016, in conjunction with Article 98 which specifies that price is the main award criterion, aim primarily at compressing the overall design and construction time of public works and at reducing the risk of price change; this is confirmed by the relevant model procurement documents recently issued by Hellenic Single Public Procurement Authority. With regard to common and small-scale public works, the above objectives are considered achievable, subject to the awarding authorities appropriately adopting the experts’ relevant proposals. However, for large, complex and special public projects, it is imperative to apply the design and build system, as implemented internationally, in order to promote VIII innovative technical solutions and new technology as well as the principles of Value Planning, Value Engineering and Constructability. For the implementation of the design and build system, it is a prerequisite for the awarding authorities to adopt two other provisions of the Law 4412/2016: the closed procedure and the contract award to the most economically advantageous tender on the basis of multiple criteria; the above substantially change the procurement provisions as provided by the Article 50. Awarding authorities should choose objective quantitative evaluation criteria, not only for the designs but also for the overall tender, and should avoid the use of subjective qualitative criteria. Also, the scoring of criteria and designs, as well as the checking of the final designs, should be supported by a specialized Independent Engineer. | en |
heal.advisorName | Μέλισσας, Δημήτριος | el |
heal.committeeMemberName | Κουτσογιάννης, Δημήτριος | el |
heal.committeeMemberName | Λαγαρός, Νικόλαος | el |
heal.committeeMemberName | Μέλισσας, Δημήτριος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 150 σ. | |
heal.fullTextAvailability | true |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: