dc.contributor.author |
Ξανθόπουλος, Κωνσταντίνος
|
el |
dc.contributor.author |
Xanthopoulos, Konstantinos
|
en |
dc.date.accessioned |
2019-03-20T13:20:02Z |
|
dc.date.issued |
2019-03-20 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/48490 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.2606 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Χρώματα |
el |
dc.subject |
Κιτς |
el |
dc.subject |
Δυτικός πολιτισμός |
el |
dc.subject |
Λευκό |
el |
dc.subject |
Colours |
en |
dc.subject |
Kitsch |
en |
dc.subject |
West culture |
en |
dc.subject |
White |
en |
dc.title |
Ποιος φοβάται (το χρώμα, το κιτς και την πτώση) |
el |
dc.title |
Who’ s afraid (of colour, kitcsh and fall) |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Color in architecture |
en |
heal.dateAvailable |
2020-03-19T22:00:00Z |
|
heal.language |
el |
el |
heal.access |
embargo |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2019-02 |
|
heal.abstract |
Η διάλεξη τιτλοφορείται από μία παράξενη και εν μέρει προκλητική ρητορική ερώτηση, που εκκινεί από μία φοβία, αυτή του χρώματος. Για να καταλήξει σε μια άλλη, την άκρως αντίθετή της, αυτή της ‘υπερ-λατρείας’ του χρώματος.
Μία ίσως από τις μεγαλύτερες αντιφάσεις που αναγνωρίζει κανείς διαχρονικά στις κρίσεις της αρχιτεκτονικής, είναι η ευκολία με την οποία καταλήγει κανείς στον εγκωμιασμό ή στη στηλίτευση του χρώματος. Η εμμονή του γενικευμένου λευκού και της υποταγής του χρώματος στο σχέδιο, πυροδοτούν τη διεύρυνση των διαδικασιών, μέσω των οποίων η Δύση κατασκεύασε και εφάρμοσε την αισθητική θεωρία, για να επικυρώσει τον εθνικό και φυλετικό διαχωρισμό.
Η χρωματική λιτότητα συσχετίζεται με την πολιτισμένη ανθρωπότητα. Σε μια τροχιά που δανείζεται ένα σύνολο συντηρητικών προτεσταντικών προδιαθέσεων και τη νέα νομοτέλεια της αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής και του δημιουργού της, το δυτικό πνεύμα αρνείται πουριτανικά, εν ονόματι της λύτρωσης της ψυχής, το χρώμα.
Ο εκφυλισμός και η πτώση στο παιδαριώδες, θηλυκό, χυδαίο, παθολογικό χρώμα, το kitsch και το κατώτερο, συμβαδίζουν με μια παράδοξη μίξη: το φθαρμένο, εκφυλισμένο Άλλο θαυμάζεται αισθητικά και σεξουαλικά, ταυτίζεται με το νοσταλγικά αρχέγονο, εμπορευματοποιείται και φετιχοποιείται.
Το χρώμα, βιομηχανοποιημένο, διαλυμένο παραμένει δευτερεύον, ελάσσον. Η λιτή μοντερνιστική χρωμοφοβία εδραιώνεται στην προσκόλληση στο καθαρό, ουσιώδες, υγιές, αγνό τυραννικό λευκό. Για να αναιρεθεί με τη σύγχρονη χρωμοφιλία και να καταλήξει στο άλλο άκρο, συστήνοντας ένα φαύλο δίπτυχο. |
el |
heal.abstract |
Η διάλεξη τιτλοφορείται από μία παράξενη και εν μέρει προκλητική ρητορική ερώτηση, που εκκινεί από μία φοβία, αυτή του χρώματος. Για να καταλήξει σε μια άλλη, την άκρως αντίθετή της, αυτή της ‘υπερ-λατρείας’ του χρώματος.
Μία ίσως από τις μεγαλύτερες αντιφάσεις που αναγνωρίζει κανείς διαχρονικά στις κρίσεις της αρχιτεκτονικής, είναι η ευκολία με την οποία καταλήγει κανείς στον εγκωμιασμό ή στη στηλίτευση του χρώματος. Η εμμονή του γενικευμένου λευκού και της υποταγής του χρώματος στο σχέδιο, πυροδοτούν τη διεύρυνση των διαδικασιών, μέσω των οποίων η Δύση κατασκεύασε και εφάρμοσε την αισθητική θεωρία, για να επικυρώσει τον εθνικό και φυλετικό διαχωρισμό.
Η χρωματική λιτότητα συσχετίζεται με την πολιτισμένη ανθρωπότητα. Σε μια τροχιά που δανείζεται ένα σύνολο συντηρητικών προτεσταντικών προδιαθέσεων και τη νέα νομοτέλεια της αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής και του δημιουργού της, το δυτικό πνεύμα αρνείται πουριτανικά, εν ονόματι της λύτρωσης της ψυχής, το χρώμα.
Ο εκφυλισμός και η πτώση στο παιδαριώδες, θηλυκό, χυδαίο, παθολογικό χρώμα, το kitsch και το κατώτερο, συμβαδίζουν με μια παράδοξη μίξη: το φθαρμένο, εκφυλισμένο Άλλο θαυμάζεται αισθητικά και σεξουαλικά, ταυτίζεται με το νοσταλγικά αρχέγονο, εμπορευματοποιείται και φετιχοποιείται.
Το χρώμα, βιομηχανοποιημένο, διαλυμένο παραμένει δευτερεύον, ελάσσον. Η λιτή μοντερνιστική χρωμοφοβία εδραιώνεται στην προσκόλληση στο καθαρό, ουσιώδες, υγιές, αγνό τυραννικό λευκό. Για να αναιρεθεί με τη σύγχρονη χρωμοφιλία και να καταλήξει στο άλλο άκρο, συστήνοντας ένα φαύλο δίπτυχο. |
en |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
true |
|