heal.abstract |
Η παρεμπόδιση της μετανάστευσης ιχθύων, λόγω ανθρωπογενών τεχνικών έργων, όπως τα φράγματα, έχει σοβαρές περιβαλλοντικές και οικολογικές επιπτώσεις στους ποταμούς και παράκτια οικοσυστήματα. Για να υποστηριχτεί η μετανάστευση των ψαριών, είναι απαραίτητη η δημιουργία διόδων ιχθύων (ΔΙ). Οι ΔΙ είναι κανάλια, που δημιουργούν τις κατάλληλες ροϊκές και περιβαλλοντικές συνθήκες για να βοηθηθούν τους ιχθύες ενδιαφέροντος που μεταναστεύουν είτε για αναπαραγωγή ή για τροφή.
Η δημιουργία των ΔΙ είναι ιδιαίτερα περίπλοκη, επειδή εξαρτάται από τη συμπεριφορά των ψαριών, τα κίνητρα, τις προτιμήσεις, την εποχή της μετανάστευσης και την ικανότητα κολύμβησης. Αρχικά οι μηχανικοί προσπάθησαν να δημιουργήσουν τα περάσματα ψαριών με βάση την εμπειρική παρατήρηση και τη βασική υδραυλική. Σήμερα, που η υπολογιστική ισχύς εξελίσσεται ραγδαία, πολλά μαθηματικά μοντέλα έχουν αναπτυχθεί για να περιγράψουν τη συμπεριφορά και να προβλέψουν το πεδίο ροής, το βάθος του νερού και κυρίως τα τυρβώδη χαρακτηριστικά της ροής μέσα σε μια δίοδο ιχθύων.
Στην παρούσα εργασία επιχειρείται να δημιουργηθεί μια μεθοδολογία σχεδιασμού ΔΙ σε αρδευτικά λιθόρριπτα φράγματα, τα οποία παρουσιάζουν μεγάλη αυξομείωση στο βάθος νερού του ταμιευτήρα τους, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες που συμπίπτει με την αναπαραγωγική περίοδο των ιχθύων. Από υδραυλικής άποψης, χρήζει ιδιαίτερης μελέτης η είσοδος του νερού στη ΔΙ, ώστε ανεξάρτητα από την μεταβολή στάθμης, τα χαρακτηριστικά της ροής να παραμένουν σταθερά μέσα στη δίοδο. Για την εύρεση και ανάλυση του πεδίου ροής θα χρησιμοποιηθούν μαθηματικά μοντέλα υπολογιστικής ρευστοδυναμικής και θα γίνει σύγκριση με τον υδραυλικό υπολογισμό.
Η παρούσα εργασία αποτελείται από: α) εισαγωγικό κεφάλαιο, β) βιβλιογραφική ανασκόπηση, γ) πρόταση μεθοδολογίας σχεδιασμού, δ) εφαρμογή της μεθοδολογίας, ε) ανάλυση των αποτελεσμάτων, στ) και συμπεράσματα και μελλοντικές ερευνητικές εργασίες.
Στο εισαγωγικό κεφάλαιο γίνεται μια ιστορική αναφορά στις ΔΙ και αναφέρεται ο σκοπός της παρούσας εργασίας. Εν συνεχεία γίνεται μια αναλυτική παρουσίαση όλων των τύπων ΔΙ, με τα χαρακτηριστικά τους και το κεφάλαιο κλείνει με μια μικρή παρουσίαση των κατασκευασμένων ΔΙ σε φράγματα πολύ μεγάλου ύψους, όπως είναι συνήθως και τα αρδευτικά λιθόρριπτα φράγματα.
Ακολουθεί η βιβλιογραφική ανασκόπηση του ερευνητικού έργου πάνω στις ΔΙ, τόσο πειραματικά όσο και με τη χρήση μαθηματικών μοντέλων. Ο στόχος της βιβλιογραφική ανασκόπηση, είναι η εύρεση πιθανών πειραματικών δεδομένων, που θα επιβεβαιώσουν τα αποτελέσματα των μαθηματικών μοντέλων , αλλά και εφαρμογή αντίστοιχων μαθηματικών μοντέλων, ώστε να υπάρχει μια σύγκριση με το παρόν μοντέλο. Μέσα από την βιβλιογραφική ανασκόπηση μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα ως προς τις απαραίτητες παραμέτρους του μοντέλου και αυτές που η παράλειψή τους δεν θα επιφέρει σημαντικές αλλοιώσεις στα αποτελέσματα, αλλά θα επιταχύνει τους υπολογισμούς.
Εν συνεχεία διατυπώνονται τα βήματα της μεθοδολογίας και αναλύονται και παρουσιάζονται εργαλεία σχεδιασμό. Η μεθοδολογία αποτελείται από 5 βασικά βήματα:
Βήμα 1: Την αναγνώριση του ποταμού και των χαρακτηριστικών του,
Βήμα 2: Τη μελέτη του φράγματος και των χαρακτηριστικών του, καθώς και τα χαρακτηριστικά του ταμιευτήρα που δημιουργείται,
Βήμα 3: Την αναγνώριση της ιχθυοπανίδας του ποταμού και των παραποτάμων του, πάνω στους οποίους θα βασιστεί ο σχεδιασμός,
Βήμα 4: Την επιλογή, διαστασιολόγηση και υδραυλικό σχεδιασμό της ΔΙ, καθώς και ο τρόπος αντιμετώπισης της έντονης αυξομείωσης της στάθμης,
Βήμα 5: Ανάλυση κόστους κατασκευής και εύρεση βέλτιστής λύσης χωροθέτησης, κόστος αυτοματισμών και πρόβλεψη μελλοντικών προσθηκών και δυνατότητας επεμβάσεων, καθώς και παρακολούθησης των ιχθύων ενδιαφέροντος.
Τα δύο πρώτα βήματα σχεδιασμού είναι ουσιαστικά μια συλλογή δεδομένων της τοπογραφίας της περιοχής, του τρόπου κατασκευής του φράγματος, αλλά κυρίως της μελέτης των παροχών του ποταμού, την προβλεπόμενη χρήση του ταμιευτήρα και τις μεταβολές της στάθμης του. Το τρίτο βήμα είναι η εύρεση της ιχθυοπανίδας και ουσιαστικά η αναγνώριση του ή των επικρατέστερων ειδών. Θα αποφασιστεί ο ιχθύς με τον οποίο θα σχεδιαστεί η ΔΙ και μέσα από πίνακες και την βιβλιογραφία θα υπολογιστούν τα χαρακτηριστικά του. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι 4:
i. η ταχύτητα έκρηξης του ιχθύος, που είναι η ανώτερη ταχύτητα που θα αναπτύσσει η ροή στη ΔΙ,
ii. το μέγεθός του, ώστε να επιλεγεί τύπος ΔΙ,
iii. η περίοδος αναπαραγωγής και κατ’ επέκταση μετανάστευσης του, και
iv. η προσαρμοστικότητά του σε συνθήκες συσκότισης των δεξαμενών αλλά και του μεγάλου μήκους της ΔΙ.
Στο τέταρτο βήμα επιλέγεται ο τύπος ΔΙ, ανάμεσα σε αυτούς που παρουσιάστηκαν αναλυτικά στο πρώτο κεφάλαιο και με βάση το βήμα 3 διαστασιολογείται. Παράλληλα αναπτύσσεται και το μαθηματικό υπόβαθρο, βάση του οποίου θα γίνει ο εμπειρικός υδραυλικός σχεδιασμός αλλά και θα χρησιμοποιήσει το μαθηματικό μοντέλο, το οποίο θα είναι ο εμπορικός κώδικας FLOW-3D, που έχει ήδη επιβεβαιωθεί για ΔΙ.
Η μεθοδολογία που αναπτύχθηκε παραπάνω εφαρμόζεται σε ένα υπό μελέτη αρδευτικό φράγμα, λιθόρριπτο, και εξετάζονται τα υδραυλικά και υδρολογικά χαρακτηριστικά του με στόχο να βρεθούν οι παροχές εισροής, άρδευσης και η οικολογική. Στόχος είναι η μερική η ολική χρησιμοποίηση της οικολογικής παροχής, δεδομένου ότι η κύρια χρήση του φράγματος απαιτεί μεγάλη κατανάλωση νερού τους θερινούς μήνες, όταν και έχουμε την μετανάστευση των ιχθύων. Για την αντιμετώπιση της μεταβαλλόμενης στάθμης του ταμιευτήρα επιλέγεται η κατασκευή πύργου που περιέχει τη ΔΙ και ξεκινά από την κατώτατη στάθμη, μέχρι την ανώτατη. Ο πύργος έχει κάθετα ανοίγματα στις πλαϊνές του πλευρές, στην αρχή των δεξαμενών, με στόχο την έξοδο των ιχθύων. Ανάλογα με τη στάθμη οι οπές, που κλείνουν με θυροφράγματα, θα ανοίγουν και θα τροφοδοτείται με νερό η ΔΙ.
Εν συνεχεία μελετάται η ιχθυοπανίδα της περιοχής και επιλέγονται 3 ιχθύες ενδιαφέροντος. Δεδομένου ότι κάθε ιχθύς έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά, επιλέγεται ο τύπος ΔΙ, που είναι κατάλληλος για ευρύ φάσμα ιχθύων και αυτός είναι του κάθετου ανοίγματος (Vertical Slot Fish-pass, VSF). O τύπος αυτός χωρίζει τη ΔΙ σε δεξαμενές που επικοινωνούν με ένα κάθετο άνοιγμα. Ο τύπος αυτός είναι ικανός να δημιουργήσει κατάλληλες συνθήκες ροής για πολλά είδη ιχθύων, αλλά έχει και άριστη υδραυλική συμπεριφορά στις μεταβολές της εισερχόμενης παροχής. Αυτό σημαίνει ότι εν γένει έχει μικρές αυξομειώσεις των χαρακτηριστικών της ροής εντός της, για μεγάλες αυξομειώσεις στην είσοδο και έξοδο του καναλιού. Με βάση τους ιχθύες επιλέγεται το μέγεθος της δεξαμενής (πλάτος, μήκος) και το πλάτος του κάθετου ανοίγματος. Έχοντας αυτά μπορούμε να προχωρήσουμε στον υδραυλικό σχεδιασμό. Αρχικά επιλέγεται ένα πλάτος κάθετου πλαϊνού ανοίγματος και υπολογίζεται η ΔΙ με τον εμπειρικό υδραυλικό σχεδιασμό. Ακολούθως κατασκευάζεται το τρισδιάστατο μοντέλο της ΔΙ και εισάγεται στον κώδικα FLOW-3D. Στο FLOW-3D εξετάζονται 17 σενάρια, τα οποία θα συγκρίνουμε και θα καταλήξουμε στη βέλτιστη επιλογή για το βάθος ροής, τη μέγιστη ταχύτητα, το μέγεθος των πλαϊνών οπών, και τον αριθμό των ταυτόχρονα ανοιχτών θυροφραγμάτων των οπών αυτών.
Τα αποτελέσματα της προηγούμενης διαδικασίας επεξεργάζονται, αναλύονται και τα σενάρια συγκρίνονται μεταξύ τους, όσον αφορά το πεδίο ροής, τα βάθη ροής, τα τυρβώδη χαρακτηριστικά και τις μέγιστες ταχύτητες που αναπτύσσονται εντός της ΔΙ. Τελικά επιλέγεται το προτιμητέο σενάριο.
Μετά το πέρας της ανάλυσης αναφέρονται τα καταληκτικά συμπεράσματα και προτείνονται μελλοντικές εργασίες πάνω στις ΔΙ σε μεγάλα φράγματα μεταβλητού βάθους. |
el |