HEAL DSpace

Οι συμβάσεις παραχώρησης των οργανισμών λιμένος πειραιώς και θεσσαλονίκης

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Τσιφής, Γεώργιος el
dc.contributor.author Tsifis, Georgios en
dc.date.accessioned 2019-06-25T09:11:56Z
dc.date.available 2019-06-25T09:11:56Z
dc.date.issued 2019-06-25
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/48905
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.9252
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Επιστήμη και Τεχνολογία Υδατικών Πόρων” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς el
dc.subject Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης el
dc.subject Συμβάσεις Παραχώρησης el
dc.subject Cosco Group Limited en
dc.subject South Europe Gateway Thessaloniki en
dc.title Οι συμβάσεις παραχώρησης των οργανισμών λιμένος πειραιώς και θεσσαλονίκης el
heal.type masterThesis
heal.classification Λιμένες el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2019-03-22
heal.abstract Στη παρούσα διπλωματική εργασία μελετώνται οι συμβάσεις παραχώρησης των δυο μεγαλύτερων λιμένων της χώρας, αυτού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Περιγράφεται και αναλύεται η πλήρης εξέλιξη των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν υπογραφεί όλα αυτά τα χρόνια μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με το Ελληνικό Δημόσιο μέχρι να καταλήξουμε στη αγορά του πλειοψηφικού πακέτου του λιμένα Πειραιώς από την «Cosco (Hong Kong) Group Limited» και του πλειοψηφικού πακέτου του λιμένα Θεσσαλονίκης από την «South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited».Αρχικά παρουσιάζεται η εξέλιξη του λιμανιού μέσω των ορισμών που είχαν αποδοθεί κατά καιρούς στην έννοια του λιμένα αποτυπώνοντας τις συνθήκες που επικρατούν στην λιμενική βιομηχανία σήμερα. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται οι λιμενικές υπηρεσίες και οι κυριότεροι παγκόσμιοι λιμενικοί διαχειριστές τερματικών σταθμών τους και πραγματοποιείται κατηγοριοποίηση των λιμένων με βάση το ιδιοκτησιακό καθεστώς τους. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο ισχύον λιμενικό σύστημα καθώς και στη διακυβέρνηση των λιμένων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Καθότι, το βασικό αντικείμενο της διπλωματικής εργασίας είναι οι συμβάσεις παραχώρησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, παρουσιάζεται όλη η δημοσιευμένη διεθνής βιβλιογραφία σχετικά με την εξέλιξη προς τη χρήση των συμβάσεων παραχώρησης και τους ορισμούς της όσον αφορά τα λιμάνια ενώ συγχρόνως γίνεται ιδιαίτερη μνεία στον ανταγωνισμό και στη πολιτική που επικρατεί στους λιμένες σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ακολούθως γίνεται αναφορά στις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στη λιμενική βιομηχανία δίνοντας έμφαση στο παράδειγμα της Cosco ως στρατηγικό επενδυτή παγκοσμίως αλλά και στη μεσόγειο. Στη πορεία της εργασίας αποτυπώνονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των συμβάσεων παραχώρησης και των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) παρουσιάζοντας την ιστορική αναδρομή των λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης από την χρονολογία ιδρύσεως τους έως την στιγμή που υπογράφτηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο.Τέλος μελετώνται σε βάθος τα στοιχεία των συμβάσεων παραχώρησης πού έχουν υπογραφτεί μεταξύ των δύο λιμένων και του Ελληνικού Δημοσίου όλα αυτά τα χρόνια και πραγματοποιείται σύγκριση και σχολιασμός των βασικών στοιχείων τους ενώ αποτυπώνεται και ο αντίκτυπος των ιδιωτικοποιήσεων αυτών μέσα από εκτιμήσεις των οικονομικών επιδράσεών τους τόσο σε επίπεδα εθνικής οικονομίας όσο και σε επίπεδο δημοσιονομικών εσόδων του Ελληνικού Κράτους. Η υλοποίηση των συμφωνιών για πώληση των μετοχών της Ο.Λ.Π Α.Ε και Ο.Λ.Θ Α.Ε αντίστοιχα, ενισχύουν τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας ενώ με τους όρους που προβλέπονται στις συμβάσεις παραχώρησης, ενώ σύμφωνα με τα πρώτα δημοσιοποιημένα αποτελέσματα έχουν οδηγήσει σε αυξημένη δραστηριότητα στον λιμένα του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Μέσω των συμβάσεων παραχώρησης καθίστανται υποχρεωτικές επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ που θα έχουν ως αποτέλεσμα την βελτίωση των υποδομών και του εξοπλισμού των δύο λιμένων. Το Ελληνικό Κράτος διατηρεί την εποπτεία του στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας έχοντας εξασφαλίσεις εγγυημένα ανταλλάγματα παραχώρησης αλλά και ελάχιστα επίπεδα υπηρεσιών και διακίνησης φορτίων που θα πρέπει να επιτυγχάνουν οι δύο λιμένες ενώ αδειοδότησεις μελετών και κατασκευών που αφορούν μόνο τις υποχρεωτικές επενδύσεις με την παρουσία του ανεξάρτητου μηχανικού ακολουθούν «fast track» διαδικασίες.Ενδεικτικά τα πρώτα αποτελέσματα από την ιδιωτικοποίηση του Λιμένα Πειραιώς είναι άκρως ενθαρρυντικά καθώς παρατηρείται ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση σε όλους τους τομείς του λιμένα το 2017. Χαρακτηριστικά παρατηρείται αύξηση 19.1% στη διακίνηση οχημάτων, 2.5% στην ακτοπλοΐα και σημαντική αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Όσον αφορά τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε καταγράφεται ανοδική πορεία στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και συμβατικού Φορτίου το 1ο τετράμηνο του 2018. Ειδικότερα, διακινήθηκαν στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων 424.000 TEU, και στο συμβατικό λιμάνι 3.764.000 τόνοι, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 5,5% και στους δύο τομείς, σε σχέση με το 2017. Τέλος αξίζει να αναφέρουμε ότι συνολικά, η επένδυση στον λιμένα του Πειραιά, πέραν των σημαντικών αλλά μη απτών επιδράσεων (αξιοπιστία, ενίσχυση επιχειρηματικού κλίματος κλπ.), αναμένεται να ενισχύσει το ΑΕΠ κατά 0,8% και να προσθέσει πάνω από 31 χιλ. νέες θέσεις εργασίας στην περίοδο 2016-2025. Επιπλέον αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του δημοσίου χρέους μακροχρόνια κατά 2,3 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Αντίστοιχα αξιοσημείωτες είναι οι επιδράσεις στο σύνολο της οικονομίας από τη συμφωνία για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΘ. Το ΑΕΠ της χώρας υπολογίζεται υψηλότερο κατά €1,2 με €1,6 δισεκ. σε όρους καθαρής παρούσας αξίας στο σύνολο της περιόδου 2017-2026 ενώ σε όρους απασχόλησης, η επίδραση στο σύνολο της δεκαετίας υπολογίζεται από 37,4 χιλ. ανθρωποέτη (ένα ανθρωποέτος αντιστοιχεί στην πλήρη απασχόληση ενός ατόμου για ένα έτος εργασίας ) έως και 49,1 χιλ. ανθρωποέτη εργασίας. el
heal.abstract This MSc thesis deals with the concession contracts of the two largest ports of our country, these of Piraeus and Thessaloniki. All the concession contracts signed all these years between the Piraeus Port Authority and the Port Authority of Thessaloniki with the Greek State were fully described and in depth analyzed . Moreover, particular attention was given to concession contracts between the Greek State and Cosco (Hong Kong) Limited Group for the majority stake in Piraeus Port Authority and between the Greek State and South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited »for the majority shareholding of Thessaloniki Port Authority. Basic targeting and pursuit are the description of the key components of the two concessions and the acquisition of a clear and detailed picture of investors' obligations, Greek government liabilities as well as fiscal revenues of the state both in the short and long term and the effect these two concessions have on the national economy.Initially, the developments in the port industry are presented through definitions that have been attributed to the concept of port from time to time, capturing the conditions prevailing in the port industry today. Port services and their main port terminal operators are presented, and ports are categorized according to their form of ownership. Reference is made to the current port system and port governance at European level. As the main subject of the thesis is the concession contracts of PPA and THPA, all the published international literature on the development of the use of concession contracts and its definitions of ports are presented, while at the same time special reference is made to competition and port policy at European level. Moreover, the investments made in the port industry are presented, emphasizing in the example of Cosco as a strategic investor in both the Mediterranean and worldwide. Additionally, an extensive reference is made to the features of concession contracts and public-private partnerships (PPPs), presenting the historical retrospection of the ports of Piraeus and Thessaloniki from the date of their establishment until the sighing of concession contracts with the Greek State. Finally, the details of the concession contracts signed between the two ports and the Greek State over the years have been studied and the key elements are compared and commented, while the impact of these privatizations reflected both at national economy levels and at the level of fiscal revenues of the Greek State are presented. The implementation of the agreements for the sale of the shares of OLP SA and ThPA SA, respectively, strengthen the international credibility of the country while under the terms provided in the concession contracts, while according to the first publicized results they have led to increased activity in the port in the port of Piraeus and Thessaloniki. Concessions make mandatory investment of million dollars that will result in improved infrastructure and equipment for the two ports.Initially, the developments in the port industry are presented through definitions that have been attributed to the concept of port from time to time, capturing the conditions prevailing in the port industry today. Port services and their main port terminal operators are presented, and ports are categorized according to their form of ownership. Reference is made to the current port system and port governance at European level. As the main subject of the thesis is the concession contracts of PPA and THPA, all the published international literature on the development of the use of concession contracts and its definitions of ports are presented, while at the same time special reference is made to competition and port policy at European level. Moreover, the investments made in the port industry are presented, emphasizing in the example of Cosco as a strategic investor in both the Mediterranean and worldwide. Additionally, an extensive reference is made to the features of concession contracts and public-private partnerships (PPPs), presenting the historical retrospection of the ports of Piraeus and Thessaloniki from the date of their establishment until the sighing of concession contracts with the Greek State. Finally, the details of the concession contracts signed between the two ports and the Greek State over the years have been studied and the key elements are compared and commented, while the impact of these privatizations reflected both at national economy levels and at the level of fiscal revenues of the Greek State are presented. The implementation of the agreements for the sale of the shares of OLP SA and ThPA SA, respectively, strengthen the international credibility of the country while under the terms provided in the concession contracts, while according to the first publicized results they have led to increased activity in the port in the port of Piraeus and Thessaloniki. Concessions make mandatory investment of million dollars that will result in improved infrastructure and equipment for the two ports.The Greek State maintains its oversight in the two largest ports of the country while both concession agreements include clauses for the minimum throughput scales for both the container and the conventional cargo terminals. Performance guarantees also are included. The concession agreement foresees also several minimum performance standards, including a minimum rate of moves per gantry crane ,the turn-around time for trucks at the container terminal and a minimum disembarkation / boarding rate for transit approaches etc. Indicatively, the first results from the privatization of Piraeus Port are extremely encouraging as there is a marked increase in traffic in all sectors of the port in 2017. Typically, there is an increase of 19.1% in vehicle handling, 2.5% in coastal shipping and a significant increase in Extended Summary [ii] container handling. Regarding the Thessaloniki Port Authority SA, there is an upward trend in the handling of containers and conventional cargo in the first quarter of 2018. More specific, 424,000 TEUs were transported to the container terminal and 3.764.000 tons in the conventional port, marking an increase of 5.5 % in both sectors compared to 2017.The Greek port system has been a major lever for the growth and sustainability of our country's economy. The port of Piraeus and Thessaloniki have always been the main pillars of the national economy with participation in the country's GDP, offering significant budget revenues and thousands of jobs. The national port management sector is a field for development with the immediate take-up of private initiative and the cooperation of the private and public sector through concession contracts with strategic investors to ensure their modernization and alignment with the modern requirements of the port industry by bringing them to the path of rapid and sustainable growth. In order to achieve this in the two largest state ports of the country, concession contracts had to be concluded between the Greek State and Cosco (Hong Kong) Limited Group for the majority stake in Piraeus Port Authority and between the Greek State and South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited »for the majority shareholding of Thessaloniki Port Authority. Indicatively, it is worth mentioning that the investment in Piraeus port, apart from significant but not tangible effects (credibility, business climate support, etc.), is expected to boost GDP by 0.8% and add more than 31 thousand new work positions in the period 2016-2025. In addition, it is expected to contribute to a 2.3 percentage point reduction in government debt over the long term. Similarly, notable are the effects on the national economy from the agreement for the sale of the majority stake in Thessaloniki port. The country's GDP is estimated at € 1.2 billion to € 1.6 billion in terms of net present value over the period 2017-2026, while in terms of employment, the impact over the entire decade is estimated at 37.4 thousand man-years (one man-year corresponds to a person's full employment for one year of work) up to 49.1 thousand man-years of work. en
heal.advisorName Μουτζούρης, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Μουτζούρης, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Γιαντσή, Θεοδώρα el
heal.committeeMemberName Νάνου, Αικατερίνη el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 181 σ. el
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα