heal.abstract |
Η πρόληψη καθιζήσεων στη σηραγγοποιΐα αποτελεί υπόθεση μείζονος σημασίας καθότι επηρεάζει τόσο τις κατασκευές που υπέρκεινται των σηράγγων, όσο και την ασφαλή χρήση τους σε λειτουργία.
Η ανά χείρας διπλωματική εργασία πραγματεύεται την μελέτη των καθιζήσεων που παρατηρήθηκαν κατά την κατασκευή της σήραγγας για την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας στο τμήμα Αργυρούπολη-Ελληνικό.
Η διάνοιξη της σήραγγας στο εν λόγω τμήμα της χάραξης του έργου έγινε με την χρήση Μηχανήματος Ολομέτωπης Κοπής με Εξισορρόπηση Εδαφικής Πίεσης (ΕΡΒ) και η εκσκαφή πραγματοποιήθηκε κυρίως μέσα σε αλπικούς σχηματισμούς που αποτελούνται κυρίως από Αθηναϊκό Σχιστόλιθο, όπου επίσης συναντώνται μεταψαμμίτες και μεταϊλυόλιθοι, ενώ ο υδροφόρος ορίζοντας βρίσκεται πάνω από το επίπεδο της εκσκαφής, στο μεγαλύτερο τμήμα της.
Για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων, στο πλαίσιο της μελέτης, επιχειρήθηκε ο υπολογισμός των αναμενόμενων επιφανειακών καθιζήσεων μέσω της κατασκευής αριθμητικών μοντέλων στο λογισμικό πεπερασμένων στοιχείων PLAXIS 2D.
Η προσομοίωση της διάνοιξης της σήραγγας πραγματοποιήθηκε με την βοήθεια προηγμένων καταστατικών μοντέλων, τα αποτελέσματα της οποίας συγκρίθηκαν με τις μετρηθείσες τιμές των καθιζήσεων από την γεωδετική και τοπογραφική παρακολούθηση της περιοχής.
Η χρήση του μοντέλου Hardening Soil (HS) απέδωσε με επιτυχία την προσομοίωση των επιφανειακών καθιζήσεων, στο υπό μελέτη τμήμα της σήραγγας, με τις υπολογισθείσες τιμές να βρίσκονται μέσα στο εύρος των παρατηρούμενων τιμών από την γεωτεχνική παρακολούθηση.
Για να προσδιοριστούν, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σαφήνεια, οι παράγοντες που επηρεάζουν την εκδήλωση επιφανειακών καθιζήσεων υλοποιήθηκε παραμετρική μελέτη σε ένα από τα τμήματα της σήραγγας.
Συμπερασματικά, σε αυτή την εργασία, αναδείχθηκε η πληθώρα και η πολυπλοκότητα των φαινομένων που οδηγούν σε καθιζήσεις, οι παράμετροι των οποίων είναι αναγκαίο να αξιολογούνται και να μελετώνται επιστημονικά, ώστε να αντιμετωπίζονται με την πλέον προσήκουσα μέθοδο. |
el |