heal.abstract |
Τα συστήματα μεταφορών αποτελούν βασική συνιστώσα για την ανάπτυξη και την οργάνωση των πόλεων. Αναμφισβήτητα ο
σχεδιασμός τους, είτε σε επίπεδο οργάνωσης δικτύων είτε σε επίπεδο υποδομών, μπορεί να επιδράσει καταλυτικά, αφενός
μεν στην οικιστική διάρθρωση και δομή των πόλεων, αφετέρου δε στη μεταξύ τους σύνδεση. Καθημερινά εξυπηρετούν
τις μετακινήσεις κατοίκων και επισκεπτών επιδρώντας ποικιλότροπα στη διαδικασία αστικής και περιφερειακής ανάπτυξης.
Παράλληλα ,η εμπειρία αποδεικνύει ότι ο σχεδιασμός των συστημάτων μεταφορών, οφείλει να γίνεται με όρους
βιωσιμότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης, διαφορετικά μπορεί να προκληθούν ποικίλα προβλήματα στην κλίμακα της πόλης
αλλά και ευρύτερα αυτής, να ενταθεί η ενίσχυση της οικιστικής επέκτασης και η περιβαλλοντική υποβάθμιση στον αστικό και
περιαστικό χώρο.
Έντονη είναι η συζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο διοίκησης (κεντρικής, περιφερειακής ,τοπικής) για τον προσδιορισμό
εναλλακτικών συστημάτων μετακίνησης. Στο πλαίσιο ευαισθητοποίησης και διεκδίκησης εκ μέρους των πολιτών φιλικότερων
και νέων τρόπων μετακίνησης, εμφανίζονται καινοτόμες προτάσεις σχετικά με τη διασφάλιση του βέλτιστου συνδυασμού των
μέσων μεταφοράς. Βασική επιδίωξη αποτελεί η αποθάρρυνση της χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου και η υιοθέτηση νέων
εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης.
Σε αυτές τις συνθήκες με τη συζήτηση για βιώσιμη κινητικότητα να βρίσκεται στο επίκεντρο του επιστημονικού
ενδιαφέροντος, τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς (υπόγεια, υπέργεια) φαίνεται να αποκτούν βασικό ενδιαφέρον στον τομέα των
δημόσιων συστημάτων μεταφορών καθώς ο σχεδιασμός τους σε συνάρτηση με τα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς έχει
αποδειχθεί ότι μετασχηματίζει τον αστικό χώρο επιδρώντας ουσιαστικά στην δυναμική του. Ως αποτέλεσμα, νέα ισχυρά
κέντρα διοικητικού ,πολιτιστικού και εμπορικού χαρακτήρα αναδεικνύονται, καθώς και υφιστάμενα αναδιαμορφώνονται και
επαναπροσδιορίζονται (ιστορικά, τοπικά κ.α.)
Στο πλαίσιο αυτής της προβληματικής η παρούσα ερευνητική εργασία έχει ως σκοπό να συμβάλει στη συζήτηση που βρίσκεται
σε εξέλιξη, εστιάζοντας στο αστικό περιβάλλον μέσα από χωροταξική οπτική. Τομέα της έρευνας αποτελούν τα Μέσα Μαζικής
Μεταφοράς με έμφαση στα δίκτυα σταθερής τροχιάς υπό μία συνολική θεώρηση και συσχέτιση τους με τα υπόλοιπα μέσα.
Χωρικό πεδίο αναφοράς αποτελεί η Μητροπολιτική Περιφέρεια Αττικής, λόγω των προκλήσεων που παρουσιάζει και της
πλειονότητας του πληθυσμού της χώρας που συγκεντρώνει. Η προσέγγιση γίνεται σε χωροταξική κλίμακα ,ενώ πιλοτικά
εκτιμώνται δύο περιπτώσεις με ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον λόγω της μετεξέλιξη τους. Μέσα από βιβλιογραφική έρευνα
και συλλογή δεδομένων, πραγματοποιείται χαρτογραφική ανάγνωση των δικτύων της περιοχής μελέτης και επιχειρείται
ο εντοπισμός της δυναμικής και η ανάδειξή των τμημάτων του αστικού χώρου, ως έναυσμα περεταίρω διερεύνησης
(Δ.Πλακεντίας,Σιγγρού Φιξ). Το όλο εγχείρημα επιδιώκει να επαναφέρει κρίσιμα ζητήματα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν
μέρος μία πολιτικής, σε άρρητκτη σχέση με τον χωρικό σχεδιασμό. |
el |