dc.contributor.author |
Λεοντής, Ιωσήφ
|
el |
dc.contributor.author |
Leontis, Iosif
|
en |
dc.date.accessioned |
2019-10-23T07:19:55Z |
|
dc.date.available |
2019-10-23T07:19:55Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/49347 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17045 |
|
dc.description |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Πολεοδομία - Χωροταξία (Κατ. Β')" |
el |
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Αστικά σχολεία |
el |
dc.subject |
Σχεδιασμός δημόσιων σχολείων |
el |
dc.subject |
Κοινωνική διάσταση του σχεδιασμού |
el |
dc.subject |
Εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες |
el |
dc.subject |
Κριτική σκέψη & συνειδητοποίηση |
el |
dc.subject |
Open schools |
en |
dc.subject |
Public school planning |
en |
dc.subject |
Social dimension of planning |
en |
dc.subject |
Educational initiatives |
en |
dc.subject |
Criticak thinking & awareness |
en |
dc.title |
Δημόσιο σχολείο και κοινότητα. Εμπειρία από τα ανοιχτά σχολεία στην Ελλάδα. |
el |
dc.title |
Public school and community. Experience from the open schools in Greece. |
en |
heal.type |
masterThesis |
el |
heal.generalDescription |
Η εργασία αποτελείται από δύο τεύχη. Το πρώτο περιλαμβάνει την περίληψη και τα κεφάλαια της εργασίας (48 σελίδες). Το δεύτερο περιλαμβάνει την παρουσίαση της έρευνας πεδίου (67 σελίδες). |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Πολεοδομία |
el |
heal.classification |
Χωροταξία |
el |
heal.classification |
Αστικός σχεδιασμός |
el |
heal.classification |
Architecture |
en |
heal.classification |
Urban Planning |
el |
heal.classification |
Planning |
el |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
free |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2019-10-08 |
|
heal.abstract |
Η εργασία εξετάζει το ερώτημα εάν θα μπορούσε να υπάρξει εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος, μέσα από την επίδραση των ανεξάρτητων εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών που εμφανίζονται στην εκπαίδευση.
Έχοντας ως θέσεις εργασίας ότι τα προβλήματα στην εκπαίδευση έχουν κατά κύριο λόγο κοινωνική διάσταση, ότι η σχέση του δημόσιου σχολείου με την κοινότητα είναι ισχυρή, ότι η Πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι σημαντική σε σχέση με τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών, ενώ παράλληλα είναι και ένα ενδιαφέρον πεδίο έρευνας -εξαιτίας των παρατηρούμενων μεταλλαγών σ'αυτήν-, η έρευνα εστιάζει στην κοινωνική διάσταση του σχεδιασμού. Αυτό γίνεται μέσα από τη πραγματοποίηση στοχευμένης κοινωνικής έρευνας με ποιοτική μέθοδο, σε επιλεγμένα Δημόσια Σχολεία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, προκειμένου να γίνει κατανοητή η υφιστάμενη κατάσταση και να υπάρχει η δυνατότητα διατύπωσης στη συνέχεια ενός προτεινόμενου πλαισίου. Η έννοια του ανοιχτού σχολείου χρησιμοποιείται ως μεθοδολογικό εργαλείο για την έρευνα. Προσδιορίζει την πορεία της διερεύνησης, ενώ παράλληλα επαναπροσδιορίζεται μέσα από τα επιμέρους παραδείγματα ανοιχτών σχολείων.
Μέσα από τη διερεύνηση εξετάζονται παραδείγματα εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών και ανοιχτών σχολείων, και εντοπίζονται τα χαρακτηριστικά τους, οι μεταξύ τους σχέσεις, η σχέση τους με το εφαρμοζόμενο εκπαιδευτικό σύστημα και η έκφρασή τους στο χώρο. Επίσης, αναδεικνύεται μία σειρά από γενικότερα ζητήματα που επηρεάζουν το σχεδιασμό, σε σχέση με: την παιδαγωγική, τις κοινωνικές αντιλήψεις, τις ανισότητες, ζητήματα ένταξης, τις δυνατότητες εφαρμογής πολιτικών για την παιδεία, το ζήτημα της εφαρμογής νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, το ζήτημα της έκφρασης των παιδαγωγικών θεωριών στο χώρο κλπ.
Με βάση την πληροφορία και τις διαπιστώσεις της έρευνας που πραγματοποιήθηκε, το προτεινόμενο πλαίσιο της εργασίας για το δημόσιο σχολείο έχει ως στόχους:
- Τη δικτύωση των επιμέρους εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών
- Την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και τη συνειδητοποίηση των μαθητών
- Την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος και της επίδρασης των εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών στην εκπαίδευση.
Η υλοποίηση του πλαισίου αυτού προτείνεται μέσα από τη δημιουργία μίας βάσης που θα μπορεί να συγκεντρώνει τη δημιουργούμενη γνώση των καινοτόμων δράσεων και εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών, καθώς και μέσα από στοχευμένες δράσεις σε σχολεία.
Μία τέτοια στοχευμένη δράση σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της εργασίας αυτής, υπό την καθοδήγηση και εποπτεία του ερευνητή, με τη βοήθεια της θεατρικής ομάδας αυτοσχεδιασμού Playback Ground, στο 35ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στα Εξάρχεια. Η θεατρική μεθοδολογία και πρακτική της ομάδας αυτής στηρίζεται στην αναζήτηση και αναπαραγωγή προσωπικών ιστοριών του κοινού. Η χρησιμοποίηση προσωπικών ιστοριών με τον τρόπο αυτό, είναι κοντά σε μεθοδολογίες κοινωνικής έρευνας με βάση την τέχνη, τις οποίες προσέγγισε η θεατρική ομάδα, σ' ένα πλαίσιο θεματολογίας, που προσδιορίστηκε σε σχέση με την έρευνα στο πεδίο. Στόχοι της παράστασης ήταν η εξωτερίκευση της ατομικής σκέψης στο κοινό, η συγκρότηση συλλογικής γνώσης και η δημιουργία αφορμών για σκέψη για τα παιδιά, σε σχέση με το σχολείο, την κοινότητα και το όραμα τους για το μέλλον.
Μέσα από την έρευνα, η έννοια του ανοιχτού σχολείου προσδιορίζεται από το σύνολο των επιμέρους εμφανιζόμενων τάσεων εξέλιξης και αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος, ως ένας εναλλακτικός πόλος που κρατά μία κριτική στάση απέναντί του και προτείνει μία συμμετοχικότερη κοινωνία. Σε σχέση με το ζήτημα του σχεδιασμού του δημόσιου σχολείου, φαίνεται να είναι ένα ευρύτερο ζήτημα από τη σχεδιαστική επίλυση του σχολικού χώρου. Η αλλαγή των εφαρμοζόμενων παιδαγωγικών πρακτικών περνάει μέσα από τον εντοπισμό των αιτιών που τις δημιουργούν και συντηρούν. |
el |
heal.abstract |
The thesis examines the question if and how it would be possible for the educational system to evolve effected by the independent educational initiatives that appear in education.
Starting from the hypothesis that the problems on education have a strong social dimension, that there is a strong relation between public school and community, that Primary Education is important for the formation of child's personality, that Primary school is a very interesting research field -due to it's observed mutations-, research focuses on social dimension of planning. This focusing is performed by using social qualitative research methodologies on selected public Primary schools in Greece, in order to understand the condition of the educational system and to be able to make a proposal. During the research, the open school meaning is used as a methodological tool. It directs the research on the field and at the same time it is redefined by the examined open school paradigms.
During the research, educational initiatives and open school examples are examined. This examination focuses on their characteristics, their relations with the educational system and their expression on space. The research reveals a series of important issues that affect on planning, in relation to: pedagogic' s, social perceptions, inequalities and accession issues, potentions on educational policies application, the issue of new technologies applications on education, the issue of the expression of educational practices on space etc.
Based on the information and the findings of the research, the thesis' proposed frame on public school, has the following objectives:
- To grow a network of educational initiatives.
- To develop critical thinking and awareness on students.
- To evaluate the educational system and the impact of the educational initiatives on education.
The realization of this frame is proposed via the creation of a base that collects Knowledge on innovation actions and educational initiatives as well as via focused action research.
A focused action research was planned within the thesis frame and performed under the researcher's guidance and supervision, by the theatrical improvisation group called Playback Ground, at the 35th Athens Primary school in Exarheia. This group's methodology and practice is based on personal stories search and playback. This use of personal stories is close to art's based inquiry research methodologies, that the theatrical group reached, based on a thematology frame that was defined in addition to the research on the field. The objectives of the performance were the expression of personal thought on public, the formation of collective knowledge and the creation of motivation for thought for the students, in relation to school, community and their vision for their future.
As a result of the research, the meaning of open school is defined by the sum of independent tensions for evolution and change for the school, that as a whole create an alternative pole that stands as a critical position against it and proposes a participatory society. It seems that the issue of public school planning is wider and can be and more effective than the design of school space. The change of pedagogic practices application passes through spotting the causes that create and conserve them. |
en |
heal.advisorName |
Παναγιωτάτου, Ελίζα |
el |
heal.advisorName |
Panayotatos, Elisabeth |
el |
heal.committeeMemberName |
Βαλεριάνου, Κωνσταντίνα |
el |
heal.committeeMemberName |
Valerianou, Konstantina |
en |
heal.committeeMemberName |
Λυκογιάννη, Ρούλη |
el |
heal.committeeMemberName |
Lykogianni, Rouli |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
el |
heal.numberOfPages |
115 |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|