dc.contributor.author | Χαλκιόπουλος, Μιχαήλ | |
dc.contributor.author | Chalkiopoulos, Michail | |
dc.date.accessioned | 2019-12-03T10:26:06Z | |
dc.date.available | 2019-12-03T10:26:06Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/49527 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17225 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Ωστικά έδρανα | el |
dc.subject | Υδροδυναμική λίπανση | el |
dc.subject | Τεχνητή επιφανειακή τραχύτητα | el |
dc.subject | Βελτιστοποιήση επιφανειακής τραχύτητας | el |
dc.subject | Θερμοελαστουδροδυναμική μοντελοποιήση | el |
dc.subject | Thrust bearings | en |
dc.subject | Hydrodynamic lubrication | el |
dc.subject | Surface texturing | el |
dc.subject | Optimisation of surface texturing | el |
dc.subject | TEHD CFD evaluation | el |
dc.title | Computational and experimental evaluation of performance of thrust bearings operating under TEHD regime | en |
dc.title | Υπολογιστική και πειραματική αξιολόγηση επίδοσης ωστικών εδράνων ολίσθηση τα οποία λειτουργούν στην θερμοελαστουδροδυναμική περιοχή | el |
heal.type | bachelorThesis | |
heal.classification | Marine Engineering | en |
heal.classification | Ναυτική Μηχανολογία | el |
heal.language | en | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2019-09-30 | |
heal.abstract | In the present thesis, a computation fluid dynamics study on hydrodynamic lubricated thrust bearings is presented. Two performance optimisation problems have been set up and solved, aiming at evaluating the optimal texture geometry parameters of a sector pad thrust bearing with surface texturing, one with circumferential grooves and one with rectangular dimples, in order to maximise the load carrying capacity and minimise the friction torque. The optimisation problems have been setup and solved using a multi-objective optimisation procedure based on genetic algorithms (GA). Bearing response calculations have been performed with a thermo-hydrodynamic (THD) modelling approach. The resulting optimal geometrical configuration of the rectangular dimples has been evaluated with the utilisation of a thermo-elasto-hydrodynamic (TEHD) model, in order to quantify the effects of thermal and mechanical deformations on the tribological characteristics of the textured bearing. After the TEHD evaluation, an optimal design has been selected, and a sensitivity analysis has been performed, varying the independent geometric parameters around the optimal values, in order to identify their proximity to the global optimum. Furthermore, a tapered land and a textured open pocket bearing were evaluated with the more advanced TEHD modelling method, highlighting the importance of modelling the thermal and mechanical deformation during the design of thrust bearings, operating from medium to high temperatures. Finally, an experimental set up for the calculation of the tribological properties of thrust bearings is demonstrated, along with the manufacturing process of a parallel and an open pocket bearing. | en |
heal.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την μελέτη συμπεριφοράς ωστικών εδράνων ολίσθησης με τη μέθοδο της υπολογιστικής ρευστομηχανικής. Δύο προβλήματα βελτιστοποίησης τέθηκαν και επιλύθηκαν, με στόχο την βελτιστοποίηση των γεωμετρικών παραμέτρων τεχνητής τραχύτητας στην επιφάνεια του εδράνου, ένα με περιφερειακές αυλακώσεις και ένα με τετράγωνες κοιλότητες, με στόχο την μεγιστοποίηση ικανότητας παραλαβής φορτίου και την ελαχιστοποίηση της ροπής τριβής. Τα παραπάνω προβλήματα επιλύθηκαν με χρήση πολύ-κριτηριακής βελτιστοποίησης βασισμένη στους γενετικούς αλγόριθμους. Οι υπολογισμοί απόκρισης του εδράνου πραγματοποιήθηκαν με χρήση θερμό-υδροδυναμικού μοντέλου. Η τελική βέλτιστη γεωμετρία με τετράγωνες κοιλότητες, αξιολογήθηκε με χρήση θέρμο-έλαστο-υδροδυναμικού μοντέλου, με στόχο την ποσοτικοποίηση της επίδρασης των θερμικών και μηχανικών παραμορφώσεων στα τριβολογικά χαρακτηρίστηκα του εδράνου με τεχνητή τραχύτητα. Μετά την αξιολόγηση του θέρμο-έλαστο-υδροδυναμικού μοντέλου, μία βέλτιστή γεωμετρία επιλέχθηκε, για ανάλυση ευαισθησίας των γεωμετρικών παραμέτρων κοντά στις βέλτιστες, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η εγγύτητά τους προς το ολικό βέλτιστο. Επιπρόσθετα, ένα έδρανο με επιφάνεια κεκλιμένη στην περιοχή της αναρρόφησης του λιπαντικού ελαίου, και παράλληλη στην περιοχή της κατάθλιψης του λιπαντικού ελαίου (επικλινή έδρανο) και ένα έδρανο με ανοικτή κοιλότητα στην επιφάνεια αξιολογήθηκαν με το πιο σύνθετο θέρμο-έλαστο-υδροδυναμικό μοντέλο, υποδεικνύοντας την σημαντικότητα της μοντελοποίησης των θερμικών και μηχανικών παραμορφώσεων, κατά τη διάρκεια σχεδίασης ωστικών εδράνων, που λειτουργούν από μεσαίες έως υψηλές θερμοκρασίες. Τέλος, παρουσιάζεται μία πειραματική διάταξη, που στοχεύει στον υπολογισμό των τριβολογικών ιδιοτήτων ωστικών εδράνων ολίσθησης, καθώς και η διαδικασία κατασκευής ενός παράλληλου εδράνου και ενός με ανοικτή επιφανειακή κοιλότητα. | el |
heal.advisorName | Papadopoulos, Christos | |
heal.advisorName | Παπαδόπουλος, Χρήστος | |
heal.committeeMemberName | Παπαλάμπρου, Γεώργιος | |
heal.committeeMemberName | Papalamprou, George | |
heal.committeeMemberName | Καϊκτσής, Λάμπρος | |
heal.committeeMemberName | Kaiktsis, Lambros | |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Ναυτικής Μηχανολογίας. Εργαστήριο Ναυτικής Μηχανολογίας | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 95 σ. | |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: