HEAL DSpace

Μελέτη αρχιτεκτονικών μελών από το ιερό του Ποσειδώνα στη Μεσσήνη

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Τσιούτσια, Μαρία el
dc.contributor.author Tsioutsia, Maria en
dc.date.accessioned 2020-02-20T11:58:41Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/49824
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17522
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Συντήρηση και Αποκατάσταση Ιστορικών Κτηρίων και Συνόλων - Προστασία Μνημείων (Κατ. Α')" el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Μεσσήνη el
dc.subject Δωρικοί ναοί el
dc.subject Ναός του Ποσειδώνα el
dc.subject Ανάγλυφο τρίγλυφο el
dc.subject Θαλάσσιος θίασος el
dc.subject Messene en
dc.subject Doric temples en
dc.subject Temple of Poseidon en
dc.subject Decorated triglyph en
dc.subject The Marine thiasos en
dc.title Μελέτη αρχιτεκτονικών μελών από το ιερό του Ποσειδώνα στη Μεσσήνη el
dc.title Study of architectural members from the sanctuary of Poseidon in Messene en
heal.type masterThesis
heal.classification Architecture -- Conservation and restoration en
heal.dateAvailable 2021-02-19T22:00:00Z
heal.language el
heal.access embargo
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2018
heal.abstract Στην Αγορά της Μεσσήνης η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως αρχιτεκτονικά μέλη μιας δωρικής κατασκευής από τοπικό ψαμμίτη, πάνω από τη βόρεια πτέρυγα του Ασκληπιείου και κοντά στην πιθανολογούμενη θέση του ιερού του Ποσειδώνα, τα οποία συνδέθηκαν από τον ανασκαφέα κ. Π. Θέμελη με τον ναό του Ποσειδώνα και το περιβάλλον του. Όπως ήταν σύνηθες, το οικοδομικό υλικό του τεμένους, κατακερματισμένο, αποτέλεσε πρόσφορο μέσο για την ανέγερση παραπλήσιων, μεταγενέστερων κτιρίων και ευτελών κατασκευών. Μετόπες, τρίγλυφα, επιστύλια και γείσα -ορισμένα εκ των οποίων πρέπει να ανήκουν στον ναό- είναι ενσωματωμένα και ορατά στον πίσω τοίχο της υστερορωμαϊκής στοάς, βόρεια του Ωδείου. Στα αρχαιολογικά τεκμήρια και τη μαρτυρία του Παυσανία προστίθεται και μία σημαντική επιγραφή, με την οποία η Μεσσήνια Παντειμία ευχαριστεί τον θεό που μεσολάβησε για τη σωτηρία του γιού και του συζύγου της. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η μετόπη με ανάγλυφη παράσταση της αλυσοδεμένης σε βράχο Ανδρομέδας, τη στιγμή που το θαλάσσιο τέρας αναδύεται από τη θάλασσα και ετοιμάζεται να την κατασπαράξει. Η επιλογή του θέματος στη ζωφόρο αναμφίβολα ταιριάζει σε έναν ναό του Ποσειδώνα, λόγω της εμπλοκής του θεού στον μύθο. Εντυπωσιακό είναι επίσης, το γωνιακό τμήμα βάθρου με ανάγλυφο διάκοσμο από τον κύκλο του θαλάσσιου θιάσου, την ακολουθία του Ποσειδώνα, ένα θέμα που συνδέεται ξεκάθαρα με τον μύθο της Ανδρομέδας στο διάζωμα. Απεικονίζεται το Κήτος με ελικοειδή φολιδωτή ουρά σε ζωηρό καλπασμό να κουβαλά στην πλάτη του μια Νηρηίδα. Η παρουσία θαλάσσιου θιάσου με πομπή Νηρηίδων στη ζωφόρο του βάθρου είναι μία από τις ελάχιστες απεικονίσεις που διαθέτουμε από την επίσημη δημόσια τέχνη κατά την πρώιμη ελληνιστική εποχή. Έως σήμερα, μοναδική παρέμενε η πομπή Νηρηίδων ως συνοδεία πλοίου από τη μακρά ζωφόρο στο μνημείο των Ταύρων στη Δήλο, ένα μνημείο ναυτικού θριάμβου από το 300 π.Χ. περίπου. Ο θαλάσσιος θίασος χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα από τους ελληνιστικούς ηγεμόνες και αργότερα από τους Ρωμαίους αυτοκράτορες και ευπατρίδες για την προπαγάνδιση της θαλασσοκρατορίας τους. Ένα ακόμα αρχαιότερο παράδειγμα, το οποίο δημοσιεύτηκε στη διδακτορική διατριβή της Ι. Σαχανά, προέρχεται από την ιδιωτική τέχνη και συγκεκριμένα από τον τομέα της αγγειογραφίας. Πρόκειται για τον κρατήρα του Μονάχου στην επιφάνεια του οποίου ιστορήθηκε η θρυλική μάχη της Ισσού (333 π.Χ.). Είναι ένα από τα έργα του Ζωγράφου του Δαρείου, ανήκει σε ιδιωτική συλλογή στη Γερμανία και είναι εν πολλοίς άγνωστος στην έρευνα. Τα στοιχεία αυτά, σε συνδυασμό με τα εσωτερικά χαρακτηριστικά του τριγλύφου και την ύπαρξη γλυπτού διακόσμου στην επιφάνειά του, καθιστούν το μνημείο και τη συνανήκουσα κατασκευή του βάθρου ένα ξεχωριστό παράδειγμα για την ελληνιστική αρχιτεκτονική και γλυπτική της Πελοποννήσου και του Ελλαδικού χώρου γενικότερα. el
heal.abstract Architectural members of a doric construction built of a local sandstone and covered with stucco, were discovered in the market-place of Messene above the northern wing of Asclepieion and close to the presumptive location of the sanctuary of Poseidon, which were connected by excavator Mr. P. Themelis with the temple of Poseidon and its sanctuary. As was customary, the building material of the temple, fragmented, was used in later buildings and noble structures. Metopes, triglyphs, epistyles and geisa - some of which must belong to the temple - are embedded and visible on the back wall of the late Roman stoa, north of the Odeion. In the archaeological evidence and testimony of Pausanias, an important inscription is added, in which Panteimia from Messene thanks the god of the sea, who intervened for the salvation of her son and husband. The metopi from the temple showing Andromeda chained to the rock is particularly interesting, while the sea monster emerges from the sea and prepares to devour her. The choice of the subject in the frieze undoubtedly fits into a temple of Neptune, because of God's involvement in the myth. Also impressive is the corner section of the pedestal showing a pattern of the marine thiasos, the sequence of Poseidon, a theme that is clearly associated with the myth of Andromeda in the frieze. Pictured is the Ketos with a spiralling scaly tail in a lively gallop carrying a Nereida on its back. The presence of a sea-thiasos with a procession of Nereides in the surface of the pedestal is one of the few depictions we have from official public art during the early Hellenistic era. Until today, the procession of Nereides remained unique as an escort of a ship from the long frieze to the Tomb of the Bulls monument in Delos, a monument of naval triumph from about 300 BC. The marine thiasos was widely used by the Hellenistic rulers and later by the Roman emperors and eupatrides for the propaganda of their sea-keepers. An even older example, published in the Doctoral Thesis of I. Sahana, comes from private art and specifically from the field of vase-painting. It is the crater of Munich on the surface of which depicted the legendary battle of Issos (333 BC) one of the works of the Painter of Darius, which belongs to a private collection in Germany and is largely unknown to the research. These elements and the doric triglyph with richly-carved decoration and a fully developed ear on its surface, make the monument and the co-owned construction of the pedestal a special example of Hellenistic architecture and sculpture of the Peloponnese and the Greek area in general. en
heal.advisorName Κορρές, Μανώλης
heal.committeeMemberName Γιαννίτσαρης, Γιώργος
heal.committeeMemberName Καραδήμας, Κωνσταντίνος
heal.committeeMemberName Κορρές, Μανόλης
heal.academicPublisher Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 110
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα