dc.contributor.author |
Καλέρης, Αριστοτέλης - Ιωάννης
|
el |
dc.contributor.author |
Kaleris, Aristotelis - Ioannis
|
en |
dc.date.accessioned |
2020-02-21T14:06:13Z |
|
dc.date.available |
2020-02-21T14:06:13Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/49836 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17534 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Αρχιτεκτονική |
el |
dc.subject |
Αισθητική |
el |
dc.subject |
Διάκοσμος |
el |
dc.subject |
Κοσμιότητα |
el |
dc.subject |
Φαινομελογογία |
el |
dc.subject |
Ερμηνευτική |
el |
dc.subject |
Dalibor Vesely |
en |
dc.subject |
Architecture |
en |
dc.subject |
Aesthetics |
en |
dc.subject |
Decorum |
en |
dc.subject |
Décor |
en |
dc.subject |
Ornament |
en |
dc.subject |
Phenomenology |
en |
dc.subject |
Hermeneutics |
en |
dc.title |
Η ανάκτηση του δια - κόσμου: η αρχιτεκτονική πράξη ως ερμηνευτική φιλοσοφία με αφετηρία την σκέψη του D. Vesely |
el |
dc.title |
The redemption of decor: architectural praxis as a mode of hermeneutical philosophy in following D. Vesely |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Θεωρία |
el |
heal.classification |
Σύνθεση |
el |
heal.classification |
Σχεδιασμός |
el |
heal.classification |
Architectural design |
en |
heal.classification |
Architecture -- Composition, proportion, etc. |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2020-02-19 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα μελέτη αποτελεί μια κριτική παρου¬σίαση της σημασίας και του ρόλου του διακόσμου στην αρχιτεκτονική. Το πρώτο μέρος επικεντρώνεται στην νεωτερική εποχή και επιχειρεί να δείξει πώς μέσα από την νεωτερική κοσμοαντίληψη, αναπτύσσεται μια νέα θεώρηση της αρχιτεκτονικής ως επιστήμης που επιδρά και μεταβάλλει την σημασία και τον ρόλο του διακόσμου ως αρχιτεκτονικού στοιχείου. Μέσα από την ανάλυση των διαφό¬ρων εκδοχών του διακόσμου κατά την νεωτερικότητα (από τον αισθητικό διάκοσμο της προ-μοντέρνας εποχής, στο μη διάκοσμο του μοντερνισμού και από τον εργαλειακό διάκοσμο στο μεταμο¬ντέρνο μέχρι τις σύγχρονες διακοσμητικές μορφές χωρίς κλίμακα του σύγχρονου ψηφιακού σχεδιασμού) τεκμηριώνεται μια εξέλιξη πλήρους συσκότισης της σημασίας του, που τον καθιστά ένα επου¬σιώδες στοιχείο της αρχιτεκτονικής δημιουργίας. Στο δεύτερο μέρος επιχειρείται μια αντίστοιχης πορείας ανάλυση που μας οδηγεί σε μια θεωρητική πρόταση. Ακολουθώντας την σκέψη του Dalibor Vesely, ξεκινάμε από μια αντίθετη προς τη νε¬ωτερικότητα κοσμοαντίληψη, αυτή της ερμηνευτικής φιλοσοφίας και οδηγούμαστε σε μια διαφορετική οντολογία της αρχιτεκτονι¬κής. Υπό αυτό το πρίσμα επιχειρούμε να επανερμηνεύσουμε τον ρόλο του αρχιτεκτονικού διακόσμου στην αρχιτεκτονική πράξη. Η ανάκτηση, την οποία υπόσχεται ο τίτλος της εργασίας, δεν είναι απλά μια αποκατάσταση της χαμένης σημασίας του δια¬κόσμου ως αρχιτεκτονικού στοιχείου. Η επανερμηνεία αυτή μας φανερώνει το νοείν του όλου πίσω από τον «γνήσιο» διάκοσμο και μας σκιαγραφεί μια αντίληψη της αρχιτε¬κτονικής δημιουργίας που την συνδέει με μια ηθική αξίωση. Τελικά η ηθική διάσταση της αρχιτεκτονι¬κής πράξης, η οποία σήμερα τείνει να εξαφανιστεί, μπορεί να ανακτηθεί, αν κατανοήσουμε την ίδια την αρχιτεκτονική ως πράξη διά – κόσμου. |
el |
heal.abstract |
The present study is a critical presentation of the significance and role of ornament / dec¬oration in architecture. The first part displays how the transformation of the world under¬standing through modernity led to the emergence of a new perception of architecture as a science and changed the significance and role of ornament as an architectural element. Through the analysis of the different attitudes toward decoration in modern times (from the aesthetic ornamentation of the 18th & 19th century to the banishment of ornament by the modern movement and from the instrumental decoration of metamodernism to the contemporary ornamented figures without scale produced by modern computer aid design) is documented an evolution that completely obscures its significance and sets or¬nament as a peripheral element for architectural praxis. In the second part, a similar analysis process is attempted that will lead us in a theoretical hypothesis. Following the considerations of Dalibor Vesely, we induct a different attitude towards the being of the world, than the one structured by modern thinking, by tracking the understanding of the world through hermeneutic philosophy. This new understanding lead us to a new ontology of architecture. From this point of view we will reinterpret the meaning and the role of ornament in architecture praxis. The redemption that is promised from the title of this treatise is not only the revival of the lost meaning of ornament as an architectural element. The genuine interpretation of ornament reveals the articulation of synthesis as greater whole and outlines an understanding of architecture’s creativity as an act with a moral claim. This moral aspect of architecture praxis, that nowadays seems to be lost, can be revived if we understand architecture as praxis of decoration. |
en |
heal.tableOfContents |
• ΠΡΟΛΟΓΟΣ 10 - 13
• ΜΕΡΟΣ 1ο – Νεωτερικότητα και διάκοσμος
1.1 Εισαγωγή: Εργαλειακός λόγος και αισθητισμός
στην αρχιτεκτονική 16 - 31
1.2 Ο αισθητικός διάκοσμος
στην προ-μοντέρνα εποχή 32 - 59
1.3 Η απόρριψη του διακόσμου
στον μοντερνισμό 60 - 83
1.4 Η επαναφορά του διακόσμου
από τον μεταμοντερνισμό
ως τον ψηφιακό σχεδιασμό 84 - 107
• ΜΕΡΟΣ 2ο – Κοσμικότητα και διάκοσμος
2.1 Εισαγωγή: Ο «επικοινωνιακός χώρος»
του D. Vesely 110 - 125
2.2 Ο γνήσιος διάκοσμος 126 - 161
2.3 Η αρχιτεκτονική ως διά – κοσμος 162 - 175
2.4 Από το decor στο decorum 176 - 217
• ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 220 - 231 |
el |
heal.sponsor |
Θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου σε όσους με βοήθησαν και με υποστήριξαν κατά την προσπάθεια εκπόνησης αυτής της εργασίας. Αρχικά θα ήθελα να ευχαριστήσω τον καθηγητή μου κ. Βασίλη Γκανιάτσα που δέχθηκε να αναλάβει την επίβλεψη αλλά και για την επιμονή του να συγκεκριμενοποιήσω τη σκέψη μου και να διατυπώσω ένα θέμα ικανό να αναπτυχθεί εις βάθος
και με ακρίβεια καθώς και για το συνοδευτικό υλικό και τα σχόλια που μου παρείχε. Επίσης θα ήθελα να ευχαριστήσω τον καθηγητή μου στη Σχολή κ. Γιάννη Ζαχαριάδη ο οποίος μου υπέδειξε και μου διέθεσε το βιβλίο του Vesely όντας βέβαιος ότι θα μου άνοιγε το δρόμο σε πολλά από τα ζητήματα που με απασχολούσαν σε σχέση με την αρχιτεκτονική πράξη και θεωρία. Ακόμη, ευχαριστώ πολύ τον φίλο και συμφοιτητή μου Γιάννη Σκούλικα για την υποστήριξη, τις συμβουλές και τις υποδείξεις που μου παρείχε πρόθυμα και με χαρά όποτε τον χρειάστηκα, καθώς και τον φίλο και συμφοιτητή μου Στρατή Δούκα για την παραχώρηση φωτογραφικού υλικού. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω τη μητέρα μου Αικατερίνη Καλέρη, καθηγήτρια του Τμήματος Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών που ήταν ο μόνιμος συνομιλητής μου σε όλη τη διάρκεια αυτής της εργασίας και με βοήθησε πολύ να καταλάβω τα φιλοσοφικά περιεχόμενα των πηγών μου. |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|