HEAL DSpace

Μυθολογίες οπτικής ταυτότητας

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Παπαϊωσήφ, Αναστασία Δήμητρα el
dc.contributor.author Χαντζή, Δάφνη el
dc.contributor.author Papaiosif, Anastasia Dimitra en
dc.contributor.author Chantzi, Dafni en
dc.date.accessioned 2020-02-21T15:10:20Z
dc.date.available 2020-02-21T15:10:20Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/49838
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17536
dc.rights Default License
dc.subject Οπτική ταυτότητα el
dc.subject Μύθος el
dc.subject Σημειωτική el
dc.subject Αρχιτεκτονική el
dc.subject Marlboro en
dc.subject Centre Pompidou en
dc.subject MoMA en
dc.title Μυθολογίες οπτικής ταυτότητας el
dc.title Mythologies of visual identity en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Symbolism in architecture en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2020-02-20
heal.abstract Η παρούσα εργασία καταπιάνεται με την παρουσίαση και μελέτη της οπτικής ταυτότητας, ως ο συμβολικός κώδικας που προβάλλει και συνοψίζει την δημόσια ταυτότητα του στοιχείου που αυτή εκπροσωπεί. Όμως, στρατηγικές οπτικής επικοινωνίας εντοπίζονται αποκλειστικά στους κόλπους της καταναλωτικής κουλτούρας, σε προϊόντα διαφήμισης, εμπορικά αγαθά κτλ., ή η εφαρμογή τους διευρύνεται και σε τομείς όπως η τέχνη και η αρχιτεκτονική; Προς απάντηση του εν λόγω ερωτήματος, επιχειρείται η αναζήτηση και μελέτη αρχιτεκτονικών έργων με σχεδιασμένο οπτικό κώδικα επικοινωνίας, ως συνέχιση της μελέτης της οπτικής ταυτότητας ενός κοινού εμπορικού προϊόντος. Αναγκαία καθίσταται η παρουσίαση τριών παραδειγμάτων ανάλυσης, βαθμιαία αυξανόμενης πολυπλοκότητας ˙ το παράδειγμα των τσιγάρων Marlboro, αυτό του κέντρου Pompidou στο Παρίσι και αυτό του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Για την εις βάθος μελέτη και κατανόηση των οπτικών δομών των εν λόγω παραδειγμάτων, χρησιμοποιείται η θεωρία του μύθου, όπως αυτή διατυπώνεται από τον Barthes, ενώ θεωρητικά εργαλεία σημειωτικής όπως η μεταφορά, η μετωνυμία, κτλ., λειτουργούν συνδυαστικά για την κατά το δυνατόν καλύτερη ερμηνεία των στοιχείων που απαρτίζουν κάθε οπτική ταυτότητα. Εν τέλει, είναι μια τέτοια ανάλυση σε θέση να προσφέρει ασφαλή και βέβαια αποτελέσματα ικανά να διατυπώσουν μια μεθοδολογία μελέτης, ή όλα άπτονται της υποκειμενικής ματιάς του μελετητή; Μήπως η απόπειρα ερμηνείας των μεταφορών στην αρχιτεκτονική δεν μπορεί παρά να διαλύει κάθε φορά το μυστήριο, το οποίο με κόπο πάλεψε εξαρχής να συνθέσει; el
heal.abstract This paper deals with an introduction to the concept of visual identity, as the symbolic code that projects and summarizes the public identity of the element it represents. In the context of modern reality, the need for promotion and communication comes up and the gap between the public and the ‘product’ is bridged through strategic plans, with visual identity being the cornerstone. But do visual communication strategies exclusively appear within consumer society, advertising products, commercial goods, etc., or is their application broadened to areas such as art and architecture? To give an answer to this question, we attempt a search and study of architectural projects that hold a visual code, as a continuation of the study of a common commercial product’s visual identity. Thus, an analysis of three examples of gradually increasing complexity emerges; the Marlboro cigarettes, the Pompidou Center, and the Museum of Modern Art in New York. For an in-depth study and understanding of the visual structures of these examples, the theory of myth, as it is stated by Barthes, is used, while theoretical semantic tools such as metaphor, metonymy, etc., work together to provide the best possible interpretation of the elements that each visual identity consists of. From the above analysis, an imaginary relationship is established, between the viewer and the product, the audience and the architecture ˙ a mythology - sometimes invented and sometimes consequent. This relationship, however, raises questions about what its nature is, how catalytic the role of the public is in shaping it, and whether time is the one that sets the pace and reconstructs it. After all, is this analysis able to provide safe and reliable results, capable of formulating a methodology, or is it all subjective to the researcher? en
heal.tableOfContents ΠΕΡΙΛΗΨΗ ABSTRACT ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 – ΕΙΣΑΓΩΓΗ 1.1 ΣΚΕΨΕΙΣ - ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ 1.2 ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ 1.3 ΠΟΡΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 – ΘΕΩΡΙΑ 2.1 ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ 2.1.1 ΣΗΜΕΙΟ – ΣΗΜΑΙΝΟΝ – ΣΗΜΑΙΝΟΜΕΝΟ 2.2 Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ BARTHES 2.2.1 Ο ΜΥΘΟΣ 2.2.2 Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ 2.3 ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΜΕΤΩΝΥΜΙΑ 2.4 ΑΥΤΟΑΝΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΑΝΑΦΟΡΑ 2.5 Ο ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ 2.6 MISE EN ABYME – Η ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΕΝ ΑΒΥΣΣΩ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 – ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ MARLBORO 3.1 Ο ΚΑΟΥΜΠΟΪ ΠΟΥ ΚΑΠΝΙΖΕΙ 3.2 ΕΝΑΣ ΕΙΚΟΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ 3.3 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ MARLBORO MAN 3.4 Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΕΝΟΣ ΜΥΘΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 – ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ POMPIDOU 4.1 ΕΝΑ ΦΙΛΟΔΟΞΟ ΕΡΓΟ Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ POMPIDOU 4.2 ΕΝΑ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟ ΚΕΝΤΡΟ 4.3 «ΜΗΧΑΝΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ» 4.4 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 4.5 Η ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ POMPIDOU 4.6 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ 4.7 ΔΥΟ ΟΠΤΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ 4.8 ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ 4.8.1 ΛΟΓΟΤΥΠΟ: ΕΝΑ «ΚΑΡΕ» ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ 4.8.2 ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ 4.9 Η «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ» ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ 4.9.1 «ΕΚΡΗΞΗ» ΣΗΜΑΝΣΗΣ 4.9.2 ΕΠΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ 4.10 MISE EN ABYME ΣΤΟ ΜΥΘΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 – ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ MoΜΑ 5.1 Η ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΕΝΑ MOMA 5.2 ΜΙΑ ΤΟΡΠΙΛΗ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ MoMA 5.3 ΕΝΑ ΕΥΡΥ ΦΑΣΜΑ ΚΟΙΝΟΥ 5.4 Η ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ MoMA 5.4.1 ΜΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ: BRUCE MAU 5.4.2 ΛΙΓΗ ΑΚΟΜΑ ΠΡΟΒΟΛΗ: PENTAGRAM 5.4.3 ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ: MADE THOUGHT 5.5 ΧΡΟΝΟΣ x ΚΟΙΝΟ 5.6 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ MoMA ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 – ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ 6.1 ΕΝΑΣ «ΦΟΡΕΜΕΝΟΣ» ΜΥΘΟΣ 6.2 ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ 6.2.1 ΔΥΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ 6.2.2 Η ΑΛΛΑΓΗ ΚΟΙΝΟΥ ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ 6.3 ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής