dc.contributor.author |
Παπαϊωσήφ, Αναστασία Δήμητρα
|
el |
dc.contributor.author |
Χαντζή, Δάφνη
|
el |
dc.contributor.author |
Papaiosif, Anastasia Dimitra
|
en |
dc.contributor.author |
Chantzi, Dafni
|
en |
dc.date.accessioned |
2020-02-21T15:10:20Z |
|
dc.date.available |
2020-02-21T15:10:20Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/49838 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17536 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Οπτική ταυτότητα |
el |
dc.subject |
Μύθος |
el |
dc.subject |
Σημειωτική |
el |
dc.subject |
Αρχιτεκτονική |
el |
dc.subject |
Marlboro |
en |
dc.subject |
Centre Pompidou |
en |
dc.subject |
MoMA |
en |
dc.title |
Μυθολογίες οπτικής ταυτότητας |
el |
dc.title |
Mythologies of visual identity |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Symbolism in architecture |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2020-02-20 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα εργασία καταπιάνεται με την παρουσίαση και μελέτη της οπτικής ταυτότητας, ως ο συμβολικός κώδικας που προβάλλει και συνοψίζει την δημόσια ταυτότητα του στοιχείου που αυτή εκπροσωπεί.
Όμως, στρατηγικές οπτικής επικοινωνίας εντοπίζονται αποκλειστικά στους κόλπους της καταναλωτικής κουλτούρας, σε προϊόντα διαφήμισης, εμπορικά αγαθά κτλ., ή η εφαρμογή τους διευρύνεται και σε τομείς όπως η τέχνη και η αρχιτεκτονική; Προς απάντηση του εν λόγω ερωτήματος, επιχειρείται η αναζήτηση και μελέτη αρχιτεκτονικών έργων με σχεδιασμένο οπτικό κώδικα επικοινωνίας, ως συνέχιση της μελέτης της οπτικής ταυτότητας ενός κοινού εμπορικού προϊόντος.
Αναγκαία καθίσταται η παρουσίαση τριών παραδειγμάτων ανάλυσης, βαθμιαία αυξανόμενης πολυπλοκότητας ˙ το παράδειγμα των τσιγάρων Marlboro, αυτό του κέντρου Pompidou στο Παρίσι και αυτό του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Για την εις βάθος μελέτη και κατανόηση των οπτικών δομών των εν λόγω παραδειγμάτων, χρησιμοποιείται η θεωρία του μύθου, όπως αυτή διατυπώνεται από τον Barthes, ενώ θεωρητικά εργαλεία σημειωτικής όπως η μεταφορά, η μετωνυμία, κτλ., λειτουργούν συνδυαστικά για την κατά το δυνατόν καλύτερη ερμηνεία των στοιχείων που απαρτίζουν κάθε οπτική ταυτότητα.
Εν τέλει, είναι μια τέτοια ανάλυση σε θέση να προσφέρει ασφαλή και βέβαια αποτελέσματα ικανά να διατυπώσουν μια μεθοδολογία μελέτης, ή όλα άπτονται της υποκειμενικής ματιάς του μελετητή; Μήπως η απόπειρα ερμηνείας των μεταφορών στην αρχιτεκτονική δεν μπορεί παρά να διαλύει κάθε φορά το μυστήριο, το οποίο με κόπο πάλεψε εξαρχής να συνθέσει; |
el |
heal.abstract |
This paper deals with an introduction to the concept of visual identity, as the symbolic
code that projects and summarizes the public identity of the element it represents. In
the context of modern reality, the need for promotion and communication comes up
and the gap between the public and the ‘product’ is bridged through strategic plans,
with visual identity being the cornerstone.
But do visual communication strategies exclusively appear within consumer society, advertising
products, commercial goods, etc., or is their application broadened to areas
such as art and architecture? To give an answer to this question, we attempt a search
and study of architectural projects that hold a visual code, as a continuation of the study
of a common commercial product’s visual identity.
Thus, an analysis of three examples of gradually increasing complexity emerges; the
Marlboro cigarettes, the Pompidou Center, and the Museum of Modern Art in New
York. For an in-depth study and understanding of the visual structures of these examples,
the theory of myth, as it is stated by Barthes, is used, while theoretical semantic
tools such as metaphor, metonymy, etc., work together to provide the best possible
interpretation of the elements that each visual identity consists of.
From the above analysis, an imaginary relationship is established, between the viewer
and the product, the audience and the architecture ˙ a mythology - sometimes invented
and sometimes consequent. This relationship, however, raises questions about what its
nature is, how catalytic the role of the public is in shaping it, and whether time is the
one that sets the pace and reconstructs it.
After all, is this analysis able to provide safe and reliable results, capable of formulating
a methodology, or is it all subjective to the researcher? |
en |
heal.tableOfContents |
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
ABSTRACT
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 – ΕΙΣΑΓΩΓΗ
1.1 ΣΚΕΨΕΙΣ - ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ
1.2 ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
1.3 ΠΟΡΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 – ΘΕΩΡΙΑ
2.1 ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ
2.1.1 ΣΗΜΕΙΟ – ΣΗΜΑΙΝΟΝ – ΣΗΜΑΙΝΟΜΕΝΟ
2.2 Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ BARTHES
2.2.1 Ο ΜΥΘΟΣ
2.2.2 Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ
2.3 ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΜΕΤΩΝΥΜΙΑ
2.4 ΑΥΤΟΑΝΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΑΝΑΦΟΡΑ
2.5 Ο ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
2.6 MISE EN ABYME – Η ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΕΝ ΑΒΥΣΣΩ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 – ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ MARLBORO
3.1 Ο ΚΑΟΥΜΠΟΪ ΠΟΥ ΚΑΠΝΙΖΕΙ
3.2 ΕΝΑΣ ΕΙΚΟΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
3.3 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ MARLBORO MAN
3.4 Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΕΝΟΣ ΜΥΘΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 – ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ POMPIDOU
4.1 ΕΝΑ ΦΙΛΟΔΟΞΟ ΕΡΓΟ
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ POMPIDOU
4.2 ΕΝΑ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
4.3 «ΜΗΧΑΝΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ»
4.4 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
4.5 Η ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ POMPIDOU
4.6 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ
4.7 ΔΥΟ ΟΠΤΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ
4.8 ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ
4.8.1 ΛΟΓΟΤΥΠΟ: ΕΝΑ «ΚΑΡΕ» ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ
4.8.2 ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
4.9 Η «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ» ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ
4.9.1 «ΕΚΡΗΞΗ» ΣΗΜΑΝΣΗΣ
4.9.2 ΕΠΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ
4.10 MISE EN ABYME ΣΤΟ ΜΥΘΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 – ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ MoΜΑ
5.1 Η ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΕΝΑ MOMA
5.2 ΜΙΑ ΤΟΡΠΙΛΗ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ MoMA
5.3 ΕΝΑ ΕΥΡΥ ΦΑΣΜΑ ΚΟΙΝΟΥ
5.4 Η ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ MoMA
5.4.1 ΜΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ: BRUCE MAU
5.4.2 ΛΙΓΗ ΑΚΟΜΑ ΠΡΟΒΟΛΗ: PENTAGRAM
5.4.3 ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ: MADE THOUGHT
5.5 ΧΡΟΝΟΣ x ΚΟΙΝΟ
5.6 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ MoMA
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 – ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
6.1 ΕΝΑΣ «ΦΟΡΕΜΕΝΟΣ» ΜΥΘΟΣ
6.2 ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
6.2.1 ΔΥΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ
6.2.2 Η ΑΛΛΑΓΗ ΚΟΙΝΟΥ ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
6.3 ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|