HEAL DSpace

Ανοιχτό Νηπιαγωγείο σε πυκνό αστικό ιστό

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Καψαλίδης, Γεώργιος el
dc.contributor.author Kapsalidis, Georgios en
dc.date.accessioned 2020-03-10T08:24:41Z
dc.date.available 2020-03-10T08:24:41Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/49916
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17614
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Νηπιαγωγείο el
dc.subject Αστικός ιστός el
dc.subject Διαμπερότητα el
dc.subject Μάθηση el
dc.subject Υλικότητα el
dc.subject Παιχνίδι el
dc.subject Kindergarten en
dc.subject School buildings en
dc.subject Kerameikos en
dc.subject Materiality en
dc.subject Permeability en
dc.subject Dense urban areas en
dc.title Ανοιχτό Νηπιαγωγείο σε πυκνό αστικό ιστό el
heal.type bachelorThesis
heal.secondaryTitle Open plan kindergarten in dense urban area en
heal.classification Διπλωματική el
heal.language el
heal.language en
heal.access campus
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2019-07-04
heal.abstract Η διπλωματική εργασία εστιάζει στο σχεδιασμό ενός ανοιχτού νηπιαγωγείου στην περιοχή του Κεραμεικού. Σημαντικός παράγοντας στην επιλογή ήταν η πρακτική άσκηση και η εμπειρία που αποκόμισα πάνω σε κτίρια εκπαίδευσης καθώς και η διάλεξη που εκπόνησα με θέμα: «Ο κοινωνικός πυρήνας στα κτήρια για δημόσια χρήση στην Ελλάδα». Όντας το νηπιαγωγείο το πρώτο δημόσιο κτήριο με το οποίο έρχεται σε επαφή το παιδί αποτέλεσε για μένα μεγάλη πρόκληση ο σχεδιασμός του με βάση την κλίμακα του παιδιού, της γειτονιάς αλλά και με το σύνολο των αναγκών της πόλης. Η εργασία αναπτύχθηκε και επεξεργάστηκε πάνω σε δυο κύριους άξονες. Πρώτων, τον πυκνό αστικό ιστό και πως αυτό με την σειρά του επηρεάζει το σχεδιασμό και δεύτερων ο όρος ανοιχτό νηπιαγωγείο, τι είναι, πως λειτουργεί και πως επιδρά στη διαδικασία εκπαίδευσης του νήπιου. Η περιοχή μελέτης ανήκει διοικητικά στον Δήμο Αθηναίων και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο ιστορικό κέντρο, στο οποίο συγκαταλέγονται οι περιοχές του Μεταξουργείου και του Κεραμεικού. Η περιοχή αυτή χαρακτηρίζεται από πυκνό αστικό ιστό. Παρατηρείται έλλειψη μεγάλων ελεύθερων χώρων, με μόνη εξαίρεση την ύπαρξη των αρχαιολογικών χώρων. Διοικητικά διακρίνουμε διαφορετικές γειτονιές και συνοικίες. Το οικόπεδο που τοποθετείται το νηπιαγωγείο ανήκει στην περιοχή του Κεραμεικού, βρίσκεται όμως στα όρια με το Μεταξουργείο. Η ευρύτερη περιοχή εστίασης αποτελεί νησίδα, αποκομμένη από τον υπόλοιπο αστικό ιστό. Αυτό επειδή περικλείεται από τις κύριες οδικές αρτηρίες: οδός Πειραιώς, Ιερά οδός,Κωνσταντινουπόλεως, Δεληγιώργη και Αχιλλέως. Από την άλλη εντοπίζεται δίκτυο πεζοδρόμων, κυρίως κοντά στους αρχαιολογικούς. Σε αυτό το δίκτυο εντάσσεται και ο πεζόδρομος που ξεκινάει από την Διονυσίου Αρεοπαγίτου, εισχωρεί στην περιοχή παρέμβασης, εφάπτεται του Δημόσιου σήματος, και πιθανά στο μέλλον να καταλήγει στην Ακαδημία Πλάτωνος. Η προσβασιμότητα στην περιοχή είναι εύκολη και τα μέσα ποικίλουν. Οι σταθμοί του μετρό που εξυπηρετούν την περιοχή είναι κυρίως ο Κεραμεικός, το Μεταξουργείο και δευτερευόντως το Θησείο, ενώ πλήθος λεωφορείων διασχίζουν τους κεντρικούς οδικούς άξονες. Ισχυρό όριο ανάμεσα στις διαφορετικές γειτονιές και συνοικίες αποτελούν οι σιδηροδρομικές γραμμές. Όσων αφορά τις χρήσεις στα ισόγεια των κτιρίων παρατηρούνται κυρίως 2 είδη: στα όρια της περιοχής εντοπίζονται κατά πλειονότητα εμπόριο και βιοτεχνία, γεγονός που δικαιολογείται από την ύπαρξη των κεντρικών οδικών αξόνων. Αντίθετα, προς το κέντρο της περιοχής εντοπίζεται μια εκτεταμένη περιοχή κατοικίας, ενώ τελευταία εντοπίζονται και χώροι αναψυχής και εστίασης. Στους ορόφους, στην έκταση της περιοχής μελέτης, εντοπίζονται κατοικίες. Στην περιοχή , η οποία χαρακτηρίζεται πυκνοδομημένη, κυριαρχούν 2 κλίμακες. Αυτή των λαϊκών παραδοσιακών σπιτιών και αυτή των πολυκατοικιών, οι οποίες παρουσιάζουν διαφορετικά ύψη και προσδίδουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Στα όρια της περιοχής εντοπίζονται κυρίως πολυώροφα κτίρια, που λειτουργούν σαν «φίλτρο» για το εσωτερικό των γειτονιών. Ένα άλλο στοιχείο το οποίο επηρέασε καθοριστικά την σύνθεση είναι και ο αδόμητος χώρος και η ποιότητα του. Ο αδόμητος ιδιωτικός χώρος λαϊκών σπιτιών σε συνέχεια του δημοσίου χώρου ενώ στις πολυκατοικίες βρίσκεται αποκομμένος από το δημόσιο χώρο. Στην Λεωνίδου αντιθέσεις στα ύψη και στις ποιότητες του αδόμητου χώρου, αντίθετα στη Σφακτηρίας, χαμηλή κλίμακα και ύπαρξη πεζοδρόμου. . Στην άμεση περιοχή παρέμβασης εντοπίζονται τα ίδια χαρακτηριστικά με την ευρύτερη περιοχή του Κεραμεικού και του Μεταξουργείου, δηλαδή εναλλαγές στα ύψη , κύρια χρήση γης η κατοικία και πυκνός αστικός ιστός. Η μεγάλη διάσταση του οικοπέδου είναι στον άξονα ανατολή-δύσης ευνοώντας τον νότιο προσανατολισμό. Η έκταση του οικοπέδου ανέρχεται στα 1500μ2. Η άμεση γειτνίαση με πολυκατοικίες και ερειπωμένα λαϊκά και παραδοσιακά σπίτια δίνει τον χαρακτήρα της κλίμακας της περιοχής. Το κύριο μέτωπο είναι η οδός Λεωνίδου ενώ ο πεζόδρομος της Σφακτηρίας αποτελεί το βόρειο μέτωπο. Όσων αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία και την έννοια του ανοιχτού νηπιαγωγείου θα ήθελα να περιγράψω εν συντομία την ιστορική εξέλιξη του θεσμού.Τα παιδιά στο νηπιαγωγείο φοιτούν στην ηλικία των 4 έως 6 χρονών. Αποτελώντας την πρώτη βαθμίδα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ιδέα του νηπιαγωγείου ξεκίνησε από τον Πλάτωνα, ο οποίος εστίαζε στην γυμναστική και τη μουσική, όμως οι στόχοι που περιγράφονται πλέον στα διάφορα προγράμματα σπουδών επηρεάστηκαν και διαμορφώθηκαν από τον Φρομπελ (αισθητηριακή εκπαίδευση). Ο σχεδιασμός του νηπιαγωγείου είναι σημαντικός γιατί αποτελεί το πρώτο δημόσιο κτίριο που εισέρχεται το νήπιο, γεγονός που προσδίδει ιδιαίτερη σημασία. Ιδιαίτερη σημασία έχει η σύνθεση της τάξης και του μαθήματος, τόσο σε υλικό επίπεδο όσο και σε διαδικασίες. Έτσι μια τάξη αποτελείται από την υλικοτεχνική υποδομή, δηλαδή τα έπιπλα, τις γωνιές μελέτης, τα τεχνολογικά μέσα και σε επίπεδο διαδικασιών από τα διαλείμματα, τις συζητήσεις, τη διδασκαλία, την κοινωνική αλληλεπίδραση, ομαδικές εργασίες. Επιπλέον η αίσθηση ιδιοκτησίας και η προσαρμοστικότητα δίνουν κίνητρο στο νήπιο να αναπτυχθεί ενώ η φυσικότητα της τάξης, δηλαδή η ποιότητα του αέρα, η θερμοκρασία και ο φωτισμός επηρεάζουν την ανάπτυξη του νηπίου σε ποσοστό 49%. Οι στόχοι του προγράμματος του νηπιαγωγείου εστιάζουν στην: Σωματική ανάπτυξη την αντιληπτική-αισθητηριακή, κοινωνική και γλωσσική τη γνωστική, συναισθηματική καθώς και την κοινωνική ανάπτυξη του νηπίου. Το παιχνίδι θεωρείται η κυρίαρχη δραστηριότητα για την ανάπτυξη και τη μάθηση στο νηπιαγωγείο, και επιτυγχάνεται μέσα από την άθληση, την αλληλεπίδραση. Μέσω του σχεδιασμού προσπάθησα να ενισχύσω την ανάπτυξη τον στόχων και την βέλτιστη αλληλεπίδραση μεταξύ χώρου και νηπίου. Έτσι η συνθετικές αρχές προσδιορίστηκαν με γνώμονα την διατήρηση υπάρχουσας φύτευσης, όψης λαϊκού και νεοκλασικού κτιρίου, την δημιουργία ενιαίου χώρου για το νηπιαγωγείο με όριο στο πεζόδρομο και διατήρηση διαμπερότητας. Δημιουργία κλειστών χώρων για τις ανάγκες του νηπιαγωγείου που εκφράζονται σαν «κουτιά», που τοποθετούνται περιμετρικά του ανοιχτού χώρου και οριοθετούν τις κύριες λειτουργίες. Πλάκα στέγασης που καλύπτει τα κουτιά, με οπές για την διατήρηση και ανάδειξη της υπάρχουσας φύτευσης. Δημιουργία δημοσίου χώρου στο επίπεδο της πλάκας καθώς και δημιουργία υπαίθριου χώρου για αύληση των νηπίων και τέλος η δημιουργία δημόσιου περάσματος. Έτσι η λειτουργία του συγκροτήματος νηπιαγωγείο-βιβλιοθήκη προβλέπεται να επεκτείνεται και πέραν του σχολικού ωραρίου. Τις πρωινές ώρες η κύρια δραστηριότητα του συγκροτήματος θα εντοπίζεται στο χώρο του νηπιαγωγείου, ενώ κατά τις ώρες του διαλείμματος η δράση θα μεταφέρεται στον αύλιο χώρο. Τόσο το δώμα, όσο και η βιβλιοθήκη προβλέπεται να λειτουργούν και χωριστά από το νηπιαγωγείο, καθώς οι μαθητές του παρακείμενου δημοτικού μπορούν να χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις μετά το σχόλασμα, αλλά και οι κάτοικοι και οι οικογένειες της περιοχής μπορούν να τις χρησιμοποιούν εκτός του σχολικού ωραρίου. el
heal.abstract he thesis focuses on the design of an “open plan” kindergarten in the Kerameikos area. Being the first public building that the child came into contact with, kindergarten was a great challenge for me. The design was based on the scale of the child, the neighborhood and the needs of the whole city. The design was developed on two main axes. Firstly, the dense urban fabric and how this influences design and secondly the meaning of open kindergarten, what it is, how it works and how it affects the toddler's education process. The area, which is characterized as dense, is dominated by 2 scales. That of vernacular houses and apartment buildings, which have different heights and give a special character. At the borders of the area are located mainly high-rise buildings, which play a role as a "filter" for the interior part of the neighborhood. Major element that has had an impact on the composition is its unstructured space and quality. The uncover private space of vernacular houses is a continuation of public space while in apartment buildings it is cut off from public space. The goals of the kindergarten program focus on: Physical development of perceptual-sensory, social and linguistic cognitive, emotional as well as social development of the infant. Playing process is considered to be the dominant activity for development and learning in kindergarten, and is achieved through interaction. Through design process I tried to enhance the development of goals and the optimal interaction between space and infant. Thus, the synthetic principles were defined with the aim of maintaining existing planting, facade of a vernacular and neoclassical building, creating a single space for the kindergarten with pedestrian boundary and maintaining permeability. Creation of closed spaces for the needs of the kindergarten expressed as "boxes", which are placed around the open space and define the main functions. Housing plate covering the boxes, with holes to maintain and enhance the existing planting. Creation of public space at the level of the slab as well as creation of an outdoor space for infant nursing and finally the creation of a public passage. Lastly, the kindergarten was designed to be open to the society and to relate with the public space, in order to maintain and maximize the future cultural activities organized by the renovated Library. So I created spaces were different events can be held and, in addition to that the whole kindergarten can be opened up in a way that its spaces can be used in combination with the events held in the area. en
heal.advisorName Δεμίρη, Κωνσταντίνα el
heal.academicPublisher Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 41
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα